Störande lång tid att starta

Permalänk
Medlem

Störande lång tid att starta

Hallå.

Allt går som vanligt fram till login-skärmen, då jag trycker på min användare. Den börjar logga in och man ser alla ikoner, startmenyn, bakgrunden osv. Problemet är att den håller på att tänka och arbeta fruktansvärt länge när man ska starta.

Det enda jag har som startar när jag startar datorn är mitt virusskydd, något Nvidiaprogram och den där ljudikonen. Alltså inte en massa skit.

Vad kan det bero på då? Jag kommer inte på något som kan få den att slöa så. Är ganska säker på att jag inte har virus, och jag kör Ad-aware ofta.

Använder XP på en 1,3ghz med 256mbram.

Tack

Permalänk
Livstids semester

Defragmenterat? Delat upp hårddisken i hanterbara partitioner? Kastat ut ditt av-program, för om du kör te.x. norton så är det att be om långsam prestanda.

Visa signatur

Forum mentality is alot like sex, everybody wants to be on top!

Permalänk
Medlem

Seraphim: Och du talar för alla eller?
Eftersom min dator inte är det minsta seg vid vare sig uppstart eller när jag sitter vid den och pillar runt.. och ja har NAV2K3....

Permalänk
Medlem

Beror kanske lite åp datorkonfiguration?

Sen tar norton i regel mycket, eftersom många inte avaktiverar dess onödiga funktioner som att t ex spara allt du slänger

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Jag kör Mcafee 2003, och nej jag har inte satt så att den börjar scanna varje gång man startar datorn

Startar bara programmet.

Permalänk
Livstids semester
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr. E

Seraphim: Och du talar för alla eller?
Eftersom min dator inte är det minsta seg vid vare sig uppstart eller när jag sitter vid den och pillar runt.. och ja har NAV2K3....

Nej, jag talar inte för alla och vad får dig att tro att jag gjorde det? Det jag gjorde var att fråga honom om han hade någon särskild indelning och vilka program han körde, för det nämnde han inte.

Visa signatur

Forum mentality is alot like sex, everybody wants to be on top!

Permalänk
Medlem

Testa dra ut nätverkskabeln innan du startar datorn.
Jag brukar göra det Norton antivirus försöker conneccta till internet och är jag då utloggad tar det 30-60 sek.

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,