Permalänk

Dator i bilen

Jag har lite funderingar på att bygga en dator i bilen, för att t ex kolla på film/lyssna på mp3or och ha lite offline material när man är ute och åker långa sträckor.

Och vad jag har förstått så skulle ett "Mini-ITX" passa bäst för det ändamålet..
Och en 2.5" hårdisk.

Men det jag funderar på är vad jag ska ha för nätaggregat som inte drar så mycket ström. För det skulle ju inte vara så kul om den drog ur batteriet..

En annan sak är, vad ska jag använda för skärm? Funderade på en LCD-skärm. Men den lämpar sig kanske inte så bra åt film?
Annars så har jag en bärbar dator som jag kan ta skärmen ifrån. Men vad jag har förstått så behöver man speciella konverterare för detta.
Nåja, har ni nåt förslag vilken typ av skärm jag kan använda till detta ändamål..?

Skulle vara snällt om nån kunde ta reda på vad som skulle behövas för detta samt kostnad för hela alltihop.
Så man vet om det är nåt man kan försöka sig på

Visa signatur

//Christoffer V

Permalänk
Medlem

Ditt största problem ligger nog i att hitta en fungerande strömförsörjning. De flesta nätagg kräver 230V ~ och i en bil hittar du bara 12V =

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a3t
Ditt största problem ligger nog i att hitta en fungerande strömförsörjning. De flesta nätagg kräver 230V ~ och i en bil hittar du bara 12V =

Jo, det var det jag tänkte på också.. Men det borde väl kunna gå att lösas på nåågot sätt iallafall..

Visa signatur

//Christoffer V

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Christoffer V
Jo, det var det jag tänkte på också.. Men det borde väl kunna gå att lösas på nåågot sätt iallafall..

Enklaste är nog en 12V = till 230v ~ inverter, men de pallar inte mycket effekt, de blir varma som fasen och drar rejält med kräm från bilen.

har sett 12V nätagg nånstans, men kommer inte ihåg var .. de är iaf duktigt dyra

Permalänk
Medlem

Nej ingen iverter, det är bara slöseri med dyr effekt bygg ett eget 12-volt agg. annars finns det miniitx-kort osm klarar sig med 12 volt ( eller om det kommer snart minns ej) titta på www.mp3car.com

Visa signatur

A legacy of pride, A future of promise
gusvo085.mine.nu

Permalänk
Medlem

jadu, då har du en del pill framför dig

vi börjar med nätagget, antingen kan du bygga ett själv med ritnig från sproggy eller så kan du beställa det här nätagget från db, det senare är det jag kör i min bil, bägge går att driva på 12V som är en förutsättning för att ha en dator i bilen.

min skärm är en 10,5" touchscreen som jag hittade för ~500:- på blocket, leta efter en sån, eller gå in på brl, ljudia, mds eller liknande och kolla på deras skärmar.

om du ska få nåt ljud ur datorn så lär du ha ett slutsteg som du kör in lågnivån i, eller om du har en stereo med lågnivåingång.

min dator i bilen är en 266:a med 128mb sdram och 6gb hdd för tillfället (lite budgetbygge) skärmen ska in i handsfacket så fort jag kommer igång att bygga lite mera på det, jag har visserligen bara testkört det några gånger, men det ser ut att funka perfekt!
jag ska även ha en vfd/oled fram i bilen som rulla låtitlarna oavbrutet.

Jag har inga bilder på bygget, det kommer när jag är helt klar med det!

Lycka till!

Edit : en 12-230v inverter är inte bra att driva datorer med då dom inte ger ut en ren sinuskurva utan en fyrkantig kurva, dom flesta nätagg gillar inte det.

jag har en 12-230v konverter i handskfacket så att man kan ladda laptopen samtidigt som man kör nätverk med en korsad kabel till dator i bakluckan

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk

Jag tackar så hjärtligt för alla svar Ska börja kolla på detta lite nu.. Och kanske återkommer om det blev nåt av det senare.

Tack igen.

PS: Har ni nåt mer förslag på saker man kan behöva.. eller som kan vara kul å ha med tanke på ett sånt här projekt så skriv dem gärna

Visa signatur

//Christoffer V

Permalänk
Medlem

Ladda laptopen med en inverter? är det smart... om man inte får in en "ren" sinus i laptopens traffo så kommer batteriet att ta rejäl stryk. Batteriet vill ha det väldigt stabilt.

Största problemet med dator i bil, förutom att jag inte har en bil, är att hårddiskar _inte_ gillar att köras i minusgrader.

Visa signatur

A legacy of pride, A future of promise
gusvo085.mine.nu

Permalänk
Medlem

Då kan man väll sätta HD:n över CPU:n så löser det väll sig

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk
Medlem

Hehe, precis
Vänd hårddisken uppochner och använd plåtovansidan som kylfläns

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gvs
Ladda laptopen med en inverter? är det smart... om man inte får in en "ren" sinus i laptopens traffo så kommer batteriet att ta rejäl stryk. Batteriet vill ha det väldigt stabilt.

Största problemet med dator i bil, förutom att jag inte har en bil, är att hårddiskar _inte_ gillar att köras i minusgrader.

Man laddar inte laptopen med inverter. Det är bara jäkligt korkat :).
Köp en sådan här: http://195.67.69.169/kocny/infovisa.asp?44472 istället.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

Det finns konverterare från 9v till atx specillet för mini-itx. Kolla på mini-itx.com ,fullt med godis. Det finns färdiga skärmar dock med av-ingång hos mp3playerstore.com som fälls in iso-uttaget. riktigt coola! kolla efter den med tft xga på 800x600 på 7,2". Finns även sånna som fälls ner från taket osv.

Permalänk
Avstängd

Re: Dator i bilen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Christoffer V

Men det jag funderar på är vad jag ska ha för nätaggregat som inte drar så mycket ström. För det skulle ju inte vara så kul om den drog ur batteriet..

Batteriet kommer aldrig ta slut medan du kör. Generatorn laddar upp batteriet hela tiden, så det är lungt.

Visa signatur

2500+ | 8RDA3i | 512 DDR | 80gb | 9600pro |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaNiC
Man laddar inte laptopen med inverter. Det är bara jäkligt korkat :).
Köp en sådan här: http://195.67.69.169/kocny/infovisa.asp?44472 istället.

ok, det har jag inte tänkt på.
tack för tipset!

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Q6600 | ASUS Maximus Formula | Crusial BallistiX PC8500 4096MB | ASUS 8800GT | 2x120 GB 7K250 RAID 0 + 250 GB T7K250 | Antec P182 | Corsair 520W |

Permalänk
Medlem

någon som har testat med ett sånt där agg från db? dc-dc agget i bilen utan 230v-12v grejen ?

för bilens spänning ligger ju runt 13.8V när bilen är på när allt är igång.

och då lär man ju kanske bygga en spänningsstabb som bara ger 12V och inte något över..
enklast är väl att köra parallelt med två stycken 7812 på 2A styck och en rejäl kylfläns till dom.
samt fina kondnigar.'

edit: såg inte det panic posta. en sån skulle ju vara fint. annars kan man ju bygga en sån med max788(724?) kretsen

macher: lär inte en sån kräva ganska mycket ström när den ska göra en stepup till 12V? iaf när den ska kräma fram lite ström på 12V .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoc
ok, det har jag inte tänkt på.
tack för tipset!

Den prylen finns mycket billigare på zebramedia.biz dom har även en rolig fm-sändare för att koppla externa ljudenheter till radion i bilen, verkar nice

Visa signatur

A legacy of pride, A future of promise
gusvo085.mine.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mekme
någon som har testat med ett sånt där agg från db? dc-dc agget i bilen utan 230v-12v grejen ?

för bilens spänning ligger ju runt 13.8V när bilen är på när allt är igång.

det här?
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ITXPSU55W

japp, jag kör det i bilen!
alla komponenter klarar ju en viss överspänning å det ska nog inte vara nåt problem.

jag ska köra dubbla batterier med en diod emellan för att slippa spänningsfallet vid start, och dioden snor ju åt sig 1,7 V (?) så jag slipper den överspänningen.

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Medlem

zoc:
spänningsfallet över en diod är väl 0.6-0.7 volt.

Permalänk
Medlem

mekme : ok, du är elektronikexperten, det där var bara nåt jag fick för mig...alla elkunskaper är inte så frasha längre

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gvs
Ladda laptopen med en inverter? är det smart... om man inte får in en "ren" sinus i laptopens traffo så kommer batteriet att ta rejäl stryk. Batteriet vill ha det väldigt stabilt.

Största problemet med dator i bil, förutom att jag inte har en bil, är att hårddiskar _inte_ gillar att köras i minusgrader.

tror väl ändå inte att batteriet laddas med växelström...

den likriktas antagligen efter trafon och filtreras också..

Permalänk
Medlem

Givet. men man kommer inte ifrån att en varierande spänning som inte är stabil slår igenom och på såvis förstör ett batteri ganska snabbt. Li-ion är komplicerade saker, de kräver exakt rätt spänning och ström, annars förstörs de.

Visa signatur

A legacy of pride, A future of promise
gusvo085.mine.nu