Hittar inte min sata-disk

Permalänk
Medlem

Hittar inte min sata-disk

Hejsan!

Min dator vill inte hitta min nya hårddisk.
Seagate Barracuda 7200.7 80GB S-ATA S-ATA/150 8MB cache 7200RPM
Jag har nyss upppdaterat till senaste bios.
Den hittar sata-disken i början av startupen då den kollar sata-raiden. Men man kan inte se någon hårddisk i windows.

Jag vet att det har varit uppe förut men jag hittar inga bra svar.
Är det någon som har några bra lösningar på problemet?

Jag kör alltså win xp pro med en Maxtor hårddisk.

Tack på förhand!!!

Visa signatur

3600X RTX 2060

Permalänk
Avstängd

hmm formatera båda diskarna....sen kör du ide disken på master...å andra på slave...då ska den hitta i bios...sen kör du startdiskett eller win xp etc. sen installerar du xp därifrån....

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk

Du har Windows installerat och vill bara komma åt disken från Windows? Då är det väl bara installera drivrutiner?

Ska du installera Windows på SATA disken är det bara ha drivers på en diskett och tycka F6 i början när cd:n bootar men jag tror inte det var det du ville?

Permalänk
Avstängd

Jag har en fråga....hmm när man installerar en s-ata disk för första gången, är det som att installera som en vanlig? ska man bara formatera den med tex win98 startdiskett eller? är det bara att stoppa in en win xp bootbar cd sen och installera disken?
Följer det med instuktioner med disken?(seagate barracuda 120gb s-ata disk)

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av independence
Du har Windows installerat och vill bara komma åt disken från Windows? Då är det väl bara installera drivrutiner?

Drivisar för sata-controllern ?

Asså måste sata-disken vara byglad som master?
Man fick ju inte med något att bygla med!!!

OBS!!
Ahhh efter 15 timmar slit kom jag fram till en lösning..
Ladda hem discwizard!!! hittade min sata-disk o installerade den direkt åt mig fint fint!!!!

http://support.seagate.com/dweula

Visa signatur

3600X RTX 2060

Permalänk
Avstängd

hmm fattar mig inte på detta heller...hur installerar jag min s-ata hårddisk?!!

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neoNmaZteR
hmm fattar mig inte på detta heller...hur installerar jag min s-ata hårddisk?!!

Om du ska installera Windows på den måste du ha en drivrutin så installationsprogrammet kan lägga in kontrollerdrivrutinerna i operativsystemet. Du fick förmodligen med en diskett när du köpte moderkortet/kontrollern vilket du matar in efter tryckt F6 precis när installationen har börjat.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+