Klokt att byta från Bostream till Telia??

Permalänk

Klokt att byta från Bostream till Telia??

Funderar på att byta från Bostream: Istream 0.5Mbit 298mån till Tleia 2000 2.0Mbit månads avgift 449 mån är telia stabilt?? Har då aldrig haft nå problem med Bostream

Visa signatur

Ryzen 5900x I Noctua NH-D14 I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Fractal Design Define R4 Svart I

Permalänk
Medlem

Men bostream har ju också alternativ? Du kan lika gärna ta x-stream 2.5mbit för 449kr/mån. Skulle aldrig falla mig in att skaffa telia..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vx
Men bostream har ju också alternativ? Du kan lika gärna ta x-stream 2.5mbit för 449kr/mån. Skulle aldrig falla mig in att skaffa telia..

Inte säkert att bostream kan erbjuda honom den tjänsten.

Permalänk

Precis kan inte ha den bostream tjänsten här....

Visa signatur

Ryzen 5900x I Noctua NH-D14 I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Fractal Design Define R4 Svart I

Permalänk
Medlem

angående stabiliteten så kan jag säga att den är på extremt hög nivå, jag har bara haft ett par timmar downtime på två år, medan alla jag känner med andra ISP har haft en jävla massa mer! sen förstår jag inte varför man inte skulle använda sig av telia för... Telia blir sågade överallt för deras kopparmonopol, visst, det är fel, men dom erbjuder samtidigt sveriges stabilaste internet anslutningar... så såga av rätt orsak...

Ser inga fel med att byta från bostream till telia!

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

I Telias abbonemang ingår epost och hemside-utrymme, lägger du på det hos Bostream så är det inte lika billigt längre. Och som sagt, stabiliteten är överlägset bäst hos Telia. Har Bostream(eller någon annan DSL leverantör) problem så är oftast Telia online, har däremot Telia problem i sitt nät så drabbar det alla ADSL-leverantörer.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

i detta fall skulle jag bytt till telia för att få de snabbare alternativet, ganska stor skillnad att ladda i 250kb/s mot 60

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Du vinner också bättre ping om du spelar spel online

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vx
Men bostream har ju också alternativ? Du kan lika gärna ta x-stream 2.5mbit för 449kr/mån. Skulle aldrig falla mig in att skaffa telia..

Tiscali har 8 Mbit ADSL i hela Sverige för 439 kr och 2 Mbit ADSL för 349 kr.
www.tiscali.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bfred
Tiscali har 8 Mbit ADSL i hela Sverige för 439 kr och 2 Mbit ADSL för 349 kr.
www.tiscali.se

Men då finns det också ett tak på hur mycket man får tanka ner varje månad.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bfred
Tiscali har 8 Mbit ADSL i hela Sverige för 439 kr och 2 Mbit ADSL för 349 kr.
www.tiscali.se

Det är inte flatrate, limit 10Gb/mån sen 1öre/Mb.
[Edit]Det är helt otroligt, aldrig först

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem

Telia?! BoStream?! Skaffa BBB fiber! bara att dra kabel - du ångrar dig aldrig! hehehe! ... Ledsen, skall inte gnida in det!!

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lucius
Telia?! BoStream?! Skaffa BBB fiber! bara att dra kabel - du ångrar dig aldrig! hehehe! ... Ledsen, skall inte gnida in det!!

Det är lättare sagt än gjort. För det första så kräver Bredbandsbolaget att anslutningen till Bredbandsbolaget ska göras via ett stadsnät och det finns enbart på fåtal orter i Sverige.
Även om det finns stadsnät, som i Sollentuna, så måste man vara 20 villor i ett och samma område om man ska kunna få Bredbandsbolaget intresserade av att dra in fiberoptisk Internetaccess.

Jag tror hellre på att dra in fiberoptisk Internetaccess med någon av de andra 20 Internetoperatörerna, som Telia och har en av världens bästa nät, Telia net eller Tiscali.

Någon måste sedan dra fiberkablarna och det kan NCC göra och det kostar pengar.
Så om man är 20 personer eller fler som delar en fiberoptisk Internetaccess så kan månadskostanden för Internet bli mycket billigt. Vad sägs om en månadsavgift på 119 kr.

Så Bredbandsbolaget och en del andra Internetoperatörer drar i första hand fiberoptiska kablar till lägenheter och för folk som bor i villor så kostar det mer än om man bor i lägenhet.

Med mycket pengar i fickan så skulle man kunna starta ett Internetföretag för att erbjuda kostandseffektiva Internettjänster och ge Skanova och Bredbandsbolaget en rejäl match och erbjuda Bredband på 10 Mbit för 119 kr eller 100 Mbit för 189 kr per månad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viktore
I Telias abbonemang ingår epost och hemside-utrymme, lägger du på det hos Bostream så är det inte lika billigt längre. Och som sagt, stabiliteten är överlägset bäst hos Telia. Har Bostream(eller någon annan DSL leverantör) problem så är oftast Telia online, har däremot Telia problem i sitt nät så drabbar det alla ADSL-leverantörer.

Amen.

Permalänk
Avstängd

Jag har Telias 2mbit tjäns uppgraderade 10 min efter den kommit ut med flatrate, kan inte säga annat än att jag tycker det är sjukt skönt med 2mbit gämför med 0.5 och några problem med stabiliteten har jag aldrig haft. Pingar lågt som satan, lirade lite inatt vakna kl 4 på natten gick upp och lirade lite c.s har vänt lite på dygnet iaf gick in på en relativt bra server var kanske 16 pers som spelade fick en ping på runt 2-5-10 hela tiden det är inte dåligt.

Jag som bor så långt ut med:P

Visa signatur

-=XP-M 2400+=- -=Abit AN7=- -=9700PRO=- -=TW/WB 2x256[BH5]=- -=Antec True Power 550W=- -=Audigy2=- -=Maze 4@CPU=- -=Samsung 959NF[BNC]=-
-=Clock=250x10.5 | 11-2-2-2 [Sync][CPU Interface enable]=-

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viktore
I Telias abbonemang ingår epost och hemside-utrymme, lägger du på det hos Bostream så är det inte lika billigt längre.

Å andra sidan får du en statisk IP och tillåtelse att ha egen server...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av viktore
Och som sagt, stabiliteten är överlägset bäst hos Telia. Har Bostream(eller någon annan DSL leverantör) problem så är oftast Telia online, har däremot Telia problem i sitt nät så drabbar det alla ADSL-leverantörer.

Jag har upplevt väldigt lite problem på bägge xstream-linorna jag har. Det händer faktiskt rätt ofta att alla 0,5Mb-förbindelser dör, men att xstream-linan är uppe, mycket skumt

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Irlut
[B]Å andra sidan får du en statisk IP och tillåtelse att ha egen server...

Du får ha egen server på Telia

Permalänk

Mina $0.2 är att det inte är några som helst problem med att byta från/till Bostream/Telia, sålänge det är xStream-tjänsten det är frågan om. Jag inbillar mig att Telia.Net är ett väldigt bra backbone som det inte alls skadar att vara ansluten till. Personligen har jag alltid sagt, att ögonblicket Bostream (som jag använder idag) slutar med Telias backbone, så säger jag upp abonnemanget och flyttar dit där jag kan få Telias anslutning.

Visa signatur

"Dagarna och kvällarna då lever jag, röppni fälls, örr ur i knön, och gniblisåå, på kvällen..."

Permalänk
Medlem

Nån som vet om man får bättre ping med telia 2000 än med telia 500 och isåfall hur mycket bättre? Eller gör det ingen skillnad alls?

Jag har också istream nu från bostream och funderar på att byta till telia 2000.

Permalänk

De blir Telia 2000 för mig.. då ja inte kunde ha tiscali heller =/

Visa signatur

Ryzen 5900x I Noctua NH-D14 I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Fractal Design Define R4 Svart I

Permalänk
Medlem

tiscali's stadsnät suger som fan, ge fan i det!! Har ca 3.5mbit med deras 10mbit tjänst, har aldrig kommit över 400kb/s när jag tankat något. Sen verkar ju deras full duplex helt borta, man skulle kunna tro dom kör med simplex

Ska försöka byta lev. till vattenfall (om det nu går)

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Irlut
Å andra sidan får du en statisk IP och tillåtelse att ha egen server...

Jag har upplevt väldigt lite problem på bägge xstream-linorna jag har. Det händer faktiskt rätt ofta att alla 0,5Mb-förbindelser dör, men att xstream-linan är uppe, mycket skumt

På Xtream, ja. Men Istream då?
Om det händer "rätt ofta" att 0,5 linorna dör så sitter du nog någonstans där det är lokala problem eller liknande. En polare till mig(somhar Telia) kan utan problem vara ansluten till IRC i 2-3 veckor och han har haft samma IP i ett halvår.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]
Jag tror hellre på att dra in fiberoptisk Internetaccess med någon av de andra 20 Internetoperatörerna, som Telia och har en av världens bästa nät, Telia net eller Tiscali.
[/B]

Tiscali kör väl på Telias lina??

Men ni andra. Varför inte Telia 8000. Det är jag mycket nöjd med.
http://www.telia.se/pw/privat/sidtyp03.do?tabId=0&channelPage...

Permalänk
Medlem

Tiscali kör inte Telias nät när det gäller det fiberoptiska Internetanslutningarna utan Tiscali är ett stort företag finns i förutom i Sverige även i England, Frankrike mfl.

För att kunna få Telia 8000 så måste man bo i rätt område eller ort i Stockholm för att kunna få Telias snabba Internetaccess.

Varför inte erbjuda tjänsten för hela Stockholm och resten av Sverige.

Permalänk
Avstängd

därför telestationerna är inte förberädda för det än

Visa signatur

-=XP-M 2400+=- -=Abit AN7=- -=9700PRO=- -=TW/WB 2x256[BH5]=- -=Antec True Power 550W=- -=Audigy2=- -=Maze 4@CPU=- -=Samsung 959NF[BNC]=-
-=Clock=250x10.5 | 11-2-2-2 [Sync][CPU Interface enable]=-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korvskall
därför telestationerna är inte förberädda för det än

Tiscali erbjuder ju 8 Mbit Internet med ADSL till alla telestationer och Telia använder ju också Skanovas telestationer för anslutning till Internet med ADSL.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viktore
På Xtream, ja. Men Istream då?
Om det händer "rätt ofta" att 0,5 linorna dör så sitter du nog någonstans där det är lokala problem eller liknande. En polare till mig(somhar Telia) kan utan problem vara ansluten till IRC i 2-3 veckor och han har haft samma IP i ett halvår.

Min kommentar gällde xstream. Istream har jag inte själv haft, så det kan jag inte uttala mig om.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erikswe
Du får ha egen server på Telia

Men du saknar dessvärre fast IP-adress, och det är ett jävla härk att driva ngn domän med dynamisk IP...

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)