Permalänk
Medlem

Dator -> Hemmabio

Hur kopplar jag datorn till förstärkaren så jag får 5.1 ljud? Vad är det för kablar jag behöver?

Har ett Audigy ljudkort.

Visa signatur

Självklart!

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet så behöver du en koaxial eller optisk kabel som du pluggar in i förstärkaren. Förutsatt att din källa inehåller 5.1 ljud, tex AC3.

Kör du vanliga RCA så får du bara Dolby ProLogic, dvs 4 kanaler.

Visa signatur

i5-6600K@4.2GHz | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB | ASUS Z170 PRO GAMING | Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB | Cooler Master Haf 912 Advanced | Cooler Master Seidon 120XL

Permalänk
Medlem

Men har Audigy utgång för koaxial?

Visa signatur

Självklart!

Permalänk
Medlem

Har det inte s/pdif? (stavning?)

Visa signatur

i5-6600K@4.2GHz | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB | ASUS Z170 PRO GAMING | Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB | Cooler Master Haf 912 Advanced | Cooler Master Seidon 120XL

Permalänk
Medlem

Sound Blaster® Audigy® LS On-Board Connectors

Analog / Digital Out (Analog Center & Subwoofer / 5-channel SPDIF Output)
Line in
Microphone in
Line level out (Rear)
Line level out (Front) / Headphone out
Telephone Answering Device in

Visa signatur

Självklart!

Permalänk
Medlem

Borde inte denna fungera kanske..?

Visa signatur

i5-6600K@4.2GHz | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB | ASUS Z170 PRO GAMING | Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB | Cooler Master Haf 912 Advanced | Cooler Master Seidon 120XL

Permalänk
Medlem

Ok, tack. Får testa sen när jag kommer hem.

Visa signatur

Självklart!

Permalänk

Om inte jag minns fel så är det en kabel med en 3.5mm monoplugg i ena änden och en rca-plugg i andra änden som krävs till Audigyt.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

Har du någon länk till en sådan kabel?

Visa signatur

Självklart!

Permalänk
Medlem

Tämkte kolla om man med mitt epox kan dra kablar via det inbyggda ljudkortet. Det saknar som bekant en digial utgång men använder sig av phono-kontakter som ska ha 2 kanaler på varje utgång. Det blir ju visserligen analogt men det borde väl funka om man har separerade lågnivåingångar på surroundstärkaren(en för varje högtalare).

Huvudfrågan är väl egentligen om datorn kodar av ac3-ljudet och delar upp det på rätt kanal och sedan skickar iväg det i rätt sladd så att man får 5.1 i soffan??

Typ med tre av dessa: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=CA801018

Visa signatur

Byggare Bob

Permalänk
Medlem

M1M3R: om man ska gå efter specen du drog upp så verkar du inte ha någon digitalutgång
EDIT: jag kollade till en extra gång på din spec och upptäckte att du hade Koaxial(digital) utgång du kan bortse från det som står nedan om du inte är nyfiken:)
du kan antagligen använda en sån kontakt som Gusen visade om det finns RCA-utgång på ditt kort, annars får det bli en 3.5mm monoplugg ->RCA /EDIT
och kan varken använda koaxial(digital), eller optisk kabel, utan du får använda de analoga utgångarna.
det verkar dessutom inte vara något 5.1-ljud du kan få ut, utan det rör sig om 4-lanaligt ljud.
har du prologic (eller bättre (PL2, CS, CS2))på förstärkaren (antagligen så har du det) så kan du bara köra ut ljudet som vanligt via en 3,5mm stereoplugg->RCA http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=CA801018
och sedan låta dekodern i förstärkaren koda av ljudet till flerkanalsljud.

Foffe: prologic är 5, eller 6-kanaligt

Gusen: jepp! det är så det ska fungera

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kuckel
M1M3R: om man ska gå efter specen du drog upp så verkar du inte ha någon digitalutgång
EDIT: jag kollade till en extra gång på din spec och upptäckte att du hade Koaxial(digital) utgång du kan bortse från det som står nedan om du inte är nyfiken:)
du kan antagligen använda en sån kontakt som Gusen visade om det finns RCA-utgång på ditt kort, annars får det bli en 3.5mm monoplugg ->RCA /EDIT
och kan varken använda koaxial(digital), eller optisk kabel, utan du får använda de analoga utgångarna.
det verkar dessutom inte vara något 5.1-ljud du kan få ut, utan det rör sig om 4-lanaligt ljud.
har du prologic (eller bättre (PL2, CS, CS2))på förstärkaren (antagligen så har du det) så kan du bara köra ut ljudet som vanligt via en 3,5mm stereoplugg->RCA http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=CA801018
och sedan låta dekodern i förstärkaren koda av ljudet till flerkanalsljud.

Foffe: prologic är 5, eller 6-kanaligt

Gusen: jepp! det är så det ska fungera

ProLogic ÄR 4-kanaligt.
(Center, vänster front, höger front & surround(mono).)
ProLogic II är nästan 5-kanaligt. Jag väljer att kalla det nästan, eftersom det ändå handlar om simulerade kanaler från en simpel 2-kanalskälla. Skillnaden mellan ProLogic & ProLogic II är att surroundkanelerna numera är simulerade höger/vänster också.
Dolby Digital och DTS kan vara 5.1 eller 6.1 kanaler. 7.1 har också simulerade extrakanaler, då informationen på skivorna bara ligger i 5.1 eller 6.1 kanaler. Hur de används är olika, jag har sett det både som 5.1 med 2 extra fronthögtalare placerade mellan center o H/V front samt med en högtalare placerad på var sida mellan front och surround.

Har man analog 5.1 utgång från sitt ljudkort måste man ha motsvarande ingång på sin förstärkare.
För enkelhetens skull använder man sig av den digitala kontakten annars, antingen optisk eller elektrisk. Vilken som är bäst av de två, kan bli svårt att bestämma, men den optiska kabeln är mindre lättpåverkad av yttre magnetfält tex, men i gengäld så går signalen igenom ett extra omvandlingssteg(elektrisk->optisk-------(kabel)------optisk->elektrisk).
Gusen, det är ju bara o testa dig fram. Det ska ju finnas någon form av test-toner du kan använda för att kolla om du kopplar rätt kabel till rätt ingång på förstärkaren.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

Jag använder 3 utgångar på mitt ljudkort nu.

front: den går till en egen försträkare med 2 front högtalare.
rear: den går till stereon som är kopplad till 2 bakhögtalare.
center/sub: den går till ett 2.1 system som är till datorn. tror det är labtec nåt:)

blir det 5.1 ljud??

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laggeman
ProLogic ÄR 4-kanaligt.
(Center, vänster front, höger front & surround(mono).)
ProLogic II är nästan 5-kanaligt. Jag väljer att kalla det nästan, eftersom det ändå handlar om simulerade kanaler från en simpel 2-kanalskälla. Skillnaden mellan ProLogic & ProLogic II är att surroundkanelerna numera är simulerade höger/vänster också.
Dolby Digital och DTS kan vara 5.1 eller 6.1 kanaler. 7.1 har också simulerade extrakanaler, då informationen på skivorna bara ligger i 5.1 eller 6.1 kanaler. Hur de används är olika, jag har sett det både som 5.1 med 2 extra fronthögtalare placerade mellan center o H/V front samt med en högtalare placerad på var sida mellan front och surround.

Har man analog 5.1 utgång från sitt ljudkort måste man ha motsvarande ingång på sin förstärkare.
För enkelhetens skull använder man sig av den digitala kontakten annars, antingen optisk eller elektrisk. Vilken som är bäst av de två, kan bli svårt att bestämma, men den optiska kabeln är mindre lättpåverkad av yttre magnetfält tex, men i gengäld så går signalen igenom ett extra omvandlingssteg(elektrisk->optisk-------(kabel)------optisk->elektrisk).
Gusen, det är ju bara o testa dig fram. Det ska ju finnas någon form av test-toner du kan använda för att kolla om du kopplar rätt kabel till rätt ingång på förstärkaren.

Du har så rätt så!
jag får skylla på sömnbrist, däremot har jag bestämt för mig att PL2 är 6-kanaligt (suben).
annars håller jag med dig helt och hållet

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk
Medlem

Man kan INTE använda den kabeln som Gusen föreslog för att koppla in ett Audigy digitalt till en förstärkare. Vill bara poängtera det! Man måste köra med 3,5 mm mono -> RCA.

Tro mig, jag har suttit länge och väl och försökt få till den digitala kopplingen mellan mitt Audigy 2 och mina Logitech Z-680.

Om du inte spelar ngt som är kodat i ac3 så får du en stereosignal till förstärkaren som du kan mixa till 5.1 om du vill. (musik ska man spela i stereo tycker jag men filmer osv. kan ju vara trevligt att köra i 5.1)

Visa signatur

Tech Support: "I need you to boot the computer."
Customer: (THUMP! Pause.) "No, that didn't help."

Permalänk
Medlem

Här finns en sån kabel ni letar efter
http://www.trkablar.com/?code_no=11083