Permalänk

Hjälp mig!! *filserver*

Jag har byggt ihop en filserver av en gammal pentium 200mhz.. jag tänkte köra debian på den har jag kommit fram till efter att ha läst här i en massa trådar.

Men eftersom jag inte har några alls tidigare kunskaper om linux så skulle jag behöva hjälp.

1. Just nu har jag windows xp installerat på burken och undrar då om man ska ta bort det först och sen installera linux eller om man ska installera det innuti windows eller i dos?

2. Undrar också om man kan ha kvar xp och ha linux samtidigt..

3. Hur gör man för att se datorn sen? syns den som vanligt i ett nätverk?

TACKSAM FÖR SVAR!!

Visa signatur

[2500+ barton - Aopen AK79D-400VN - Radeon 9200se - 512mb DDR - Maxtor 80gb - Compucase 6A21]
[Laptopen IBM R40] [Mobil Samsung D600 och SE T630][email: particle@gavle.to] [ICQ: 67844045]
[SWECLOCKERS.COM - datornördarnas egen himmel]

Permalänk
Hedersmedlem

Passar bättre i Unix/Linux-delen,

*Flyttad*

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Hedersmedlem

1. Nej det måste man inte. Man sätter in den bootbara skivan och bootar om så kommer installationsprogrammet fram.

2. Ja

3. Låter någon annan svara på denna fråga då jag är osäker

Btw så passar den här tråden lite bättre i unix-delen?

[Edit]: Tusan, moderatorn han före mig

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem

Låter inte riktigt som linux är nått för dig, speciellt inte en server. Jag tycker du borde lägga in t.ex mandrake på en dator som det inte gör nått om du lyckas strula till det på. När du sen tycker dig fått kläm på hur saker och ting funkar kan kanske ge dig på Debian. Har du bara en bunt tålamod och en knippe vilja så går det.

3: Ja om du har samba på servern.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Måste bara fråga, varför kör du XP på en gammal 200MHz Pentium?? Måste ju få magsår bara du ska starta notepad...

För att svara på dina frågor:

1. Som Hilton nämnde, boota från installationsskivan så du kommer till installtionsprogrammet. Där får du partitionera hårddisken. Du bör skapa en swap- och en ext2(eller ext3)-partition. Swapen ska vara dubbel så stor som ditt RAM-minne.

2. Ja. Om du har opartitionerat utrymme kvar på disken.

3. Installera samba. Kolla sedan manualen för samba för att se hur du delar ut osv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brorsan
Måste bara fråga, varför kör du XP på en gammal 200MHz Pentium?? Måste ju få magsår bara du ska starta notepad...

För att svara på dina frågor:

1. Som Hilton nämnde, boota från installationsskivan så du kommer till installtionsprogrammet. Där får du partitionera hårddisken. Du bör skapa en swap- och en ext2(eller ext3)-partition. Swapen ska vara dubbel så stor som ditt RAM-minne.

2. Ja. Om du har opartitionerat utrymme kvar på disken.

3. Installera samba. Kolla sedan manualen för samba för att se hur du delar ut osv.

Gäller det om man har 768mb ram också, ska man då ha 1,5gb i swap? Låter lite onödigt enligt mig, men jag är rätt grön på linux, än så länge...

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem

Kan nämna att det där med swap nämndes i en tråd här för inte allt så länge sedan, man behöver inte nödvändigtvis använda sig av en swap-partition, man kan använda sig av en swapfil istället. På så sätt så kan man ju lätt testa sig fram hurpass stor swap man behöver.
Sök så hittar ni nog tråden.

Permalänk
Medlem

Okay, tackar...

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
Låter inte riktigt som linux är nått för dig, speciellt inte en server. Jag tycker du borde lägga in t.ex mandrake på en dator som det inte gör nått om du lyckas strula till det på. När du sen tycker dig fått kläm på hur saker och ting funkar kan kanske ge dig på Debian. Har du bara en bunt tålamod och en knippe vilja så går det.

Ah, larv. Hoppade direkt fran windows till Debian utan nat grafiskt granssnitt. Det var hard, men va fan: no pain, no gain eller vad sager man

Om du ska har burken som server bara rekomenderar jag clarkconnect. Det mesta gar att skota fran schysst webinterface, och de andra sakerna kan du lara dig lite vart efter. www.clarkconnect.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
Låter inte riktigt som linux är nått för dig, speciellt inte en server. Jag tycker du borde lägga in t.ex mandrake på en dator som det inte gör nått om du lyckas strula till det på. När du sen tycker dig fått kläm på hur saker och ting funkar kan kanske ge dig på Debian. Har du bara en bunt tålamod och en knippe vilja så går det.

Jag tycker snarare det låter som ett perfekt projekt att lära sig Linux med.

Till trådskaparen: Installera Webmin efter att du har lagt in Linux så har du ett bra webgränssnitt att konfigurera det mesta med, inklusive Samba.

Permalänk
Medlem

jag tycker osså det låter som ett bra sätt att lära sig linux på,, det är så man lär sig!
bara man har lite tålamod och orkar läsa på forum o manualer, så lyckas man alltid klura ut saker.. o så får man så fina tips här på forumet! tex webmin o clarkconnect

Permalänk
Medlem

Själv gicka jag från windows 2k till mandrake till gentoo. Det sistnämnda har jag blivit förälskad i.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slo'Bed
Gäller det om man har 768mb ram också, ska man då ha 1,5gb i swap? Låter lite onödigt enligt mig, men jag är rätt grön på linux, än så länge...

Jag kör med 768MB RAM i min server, inget swap och det fungerar perfekt

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slo'Bed
Gäller det om man har 768mb ram också, ska man då ha 1,5gb i swap? Låter lite onödigt enligt mig, men jag är rätt grön på linux, än så länge...

Swap är i linux meningslöst att ha om du aldrig får slut på ramminne. Får du dock slut på ramminne och inte har en swappartition så räkna med att burken hänger sig omgående/det mesta krashar.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Swap är i linux meningslöst att ha om du aldrig får slut på ramminne. Får du dock slut på ramminne och inte har en swappartition så räkna med att burken hänger sig omgående/det mesta krashar.

Nja, burken hänger sig inte men OOM-killern går in och dödar processer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
Själv gicka jag från windows 2k till mandrake till gentoo. Det sistnämnda har jag blivit förälskad i.

Själv började jag med att köra Red Hat, men det var först när jag la in Slackware som det blev riktigt kul och jag började lära mig saker och ting.
Där fick man ju fixa till allting själv.

Permalänk
Medlem

-:Particle:- Räkna med att du kommer att stöta på ett ANTAL problem och att du kommer att bli väldigt frustrerad. Bara instalationen kan vara nog så knepig om man aldrig använt linux.

när du väl har det instalerat kan jag rekomendera att du använder sökfunktionen på http://support.linux.se där kan du hitta mycket om samba (fildelnings programmet för linux)

Jag har gått den lätta vägen varje gång jag ska configurera samba, jag har instalerat ett program som heter webmin där du kan administrera mycket grafiskt via webgränssnittet. Där även samba. Men då är det jhu så att man lär sig inte hur man EGENTLIGEN gör, det är nackdelen.

Sen kan jag även rekomendera ircserven irc.se.linux.org kanalen #selinux för "live" support, dom är riktigt trevliga och hjälpsamma där.

Lycka till.

Visa signatur

XP 1800-t 1.56@2.1 ghz

Permalänk

Tack för alla som har svarat och hjälpt mig! ska nog få det att fungera med tiden! Tack iaf!

Visa signatur

[2500+ barton - Aopen AK79D-400VN - Radeon 9200se - 512mb DDR - Maxtor 80gb - Compucase 6A21]
[Laptopen IBM R40] [Mobil Samsung D600 och SE T630][email: particle@gavle.to] [ICQ: 67844045]
[SWECLOCKERS.COM - datornördarnas egen himmel]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nivax
Ah, larv. Hoppade direkt fran windows till Debian utan nat grafiskt granssnitt. Det var hard, men va fan: no pain, no gain eller vad sager man

Om du ska har burken som server bara rekomenderar jag clarkconnect. Det mesta gar att skota fran schysst webinterface, och de andra sakerna kan du lara dig lite vart efter. www.clarkconnect.org

"Gaina" lite svenska tecken...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
"Gaina" lite svenska tecken...

yo mannen. Testa att skriva med åäö nasta gang du ar i colombia, och du ska vara i sydamerika i ett halvar. Efter typ 3 sec skiter man fulllstandigt i dom. Folk forstar. Och jag vagrar sitta ALT+134 etc varje gang man ska skriva nat...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nivax
yo mannen. Testa att skriva med åäö nasta gang du ar i colombia, och du ska vara i sydamerika i ett halvar. Efter typ 3 sec skiter man fulllstandigt i dom. Folk forstar. Och jag vagrar sitta ALT+134 etc varje gang man ska skriva nat...

Ska vi skicka ett svenskt tangentbord?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dred
Ska vi skicka ett svenskt tangentbord?

Eller instruktioner för hur så avancerade saker som *gasp* en keymap fungerar?

W

Permalänk
Medlem

colombia... känner du Henrik Josefsson? Jag tror han är volontär på segunda etapa.. (skiter i stavning)

Visa signatur

Main Fractal R5, 6700K, GTX 980 Ti, 32 GB DDR4 (4x8 GB), 2x240GB SSD, MSI Z170-A-G45
Old Fractal R3, 2500K, GTX 970, 16 GB DDR3 (2x8 GB), 120GB SSD, 2TB HDD, ASUS P8Z68-V Pro/Gen3
Lap Lenovo T440, 4300U, HD4400, 12 GB DDR3, 240 GB SSD
Htpc Mac mini Server (mid 2011), HD3000, 4 GB DDR3, 2x500 GB HDD