Permalänk
Medlem

prestanda problem

Jag har prestandaproblem med mitt system, tex klarar det inte ett så pass simpelt spel som half-life/counter-strike med 99 fps ständigt (bortsett från smokegrenades så dömmer jag det fullt möjligt).

system specs:

AMD Athlon XP 2700+
Radeon 9800XT 256MB DDR 8x, körs utan agp acc för att SMARTGART dömer det som ostabilt, körs på CATALYST 4.2 drivrutiner. Kör med VSync avstängt, TRUEFORM avstängt och alla andra inställningar på högsta
Compaq FS740 1024x768 @ 85Hz, samtliga spel/lägen i windows.
senaste drivrutinerna för bildskärmen.
1.5GB DDR 400MHz ram minne.
Windows XP SP1 + alla andra buggfixar.

detta system tycker jag borde kunna klara spel utan speciellt stora problem.

grafikkortet kör på ~60-65grader då jag kyler det med en bordsfläkt...

någon som har några förslag eller insikter?

Permalänk
Medlem

va e det för märke på kortet???

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Medlem

hm, glömde visst den lilla detaljen.

Hercules 3D Prophet 9800XT 256MB DDR

Permalänk
Inaktiv

Jag har samma problem. max 75fps klara jag i (half life/mod natural selection) sen kan det sänkas ibland mycket störande.

(XP2500+) (Abit NF7 V2.0) (Sapphire9600Pro) (512MB No Name) (Maxtor120GB 8MB 133)

Chipset 3.13 Catalyst 4.2

Teazle vad har du för moderkort och vilka minnen?

Permalänk
Medlem

Jag kopierar det som jag skrev i tråden nedanför..

Kan även säga att Cs funkar överlag mycket dåligt med nya saker, OCH det är Mycket processrokraft, kanske 70%..

Som för mig, jag har P4 2.0 ghz, 512mb RDRAM, Geforce4ti4400 och endå får jag FPS drop om det händer mkt på skärmen..
Men lirar jag UT2004 med allting på så går det bättre än CS...Wierd?

Så, så jäkla bra kort behövs inte..
Min brorsa sitter i rummet brevid och lirar med GF3 men med en processor med 512kb L2 cache tillskillnad från min 256, och hans går mycket bättre i CS men inte i Ut2004..

Men din processro är det inge fel på..:/

Permalänk
Medlem

moderkort: MSI 746 Ultra-F

minne: 3x 512MB DDR 400MHz, mer närmare info har jag inte, då jag inte har papprena kvar på det.

svar till meddelandet ovan, jag vet att man inte behöver gigantiskt grafikkort, men jag har nu ett sådant, och att det inte fungerar bra i cs stör mig, annars är det ingen fara med det...

Permalänk
Medlem

1.Prova med att avinstallera senaste catalyst 4.2, och installera den versionen som följde med kortet. Onödigt att uppdatera drivrutiner hela tiden, finns i regel ingen andledning förutsatt att default läget är...ok.

2. Prova med att installera senaste bios versionen till ditt moderkort. ( innan uppdatering...ställ in "setup defaults" i bios ).

Frågor: Kylning med en bordsfläkt ?!?, har du gjort övriga moddar på kortet, om så, har du tagit bort minneskylningen ? Vad har du för nätaggregat ?

mvh

larsioni

Permalänk
Medlem

kör nu catalyst 4.3

följande inställningar på grafikkortet:

agp acc: 4x (fick det å fungera, drivrutinerna för agp som inte installerats ordentligt)
kantutjämning: 2x
anisotropisk filtrering: 2x
texturer: hög kvalitet
mip-map: hög kvalitet
vsync: alltid av
truform: alltid av

nej, jag har inte moddat grafikkortet överhuvudtaget.
bordsfläkten står bredvid datorn och blåser in luft.
jag kör på ett chieftec standard P4/AMD nätaggregat som kommer med deras chassin.

har senaste bios för moderkortet, nyaste drivrutiner för AGP ACC.

nu har jag lyckats få stabil fps när jag tex kör cs 1.5 med bottar, men såfort en smokegrenade kommer så kajkar sig allt.

skärmen kör fortfarande på 85hz.

någon som har mera tips?

Permalänk
Medlem

Du har ju ström så det räcker och blir över...360 watt, inga problem där alltså. Och senaste biosen, du har inte mixtrat med grafikkortet, Har du kollat grafikkortets inställningar i bios ?, står i default läge "Pci bios" men skall ändras till "Agp bios" då du ju använder ett agp kort. Detta är något som man måste ställa in själv. Du skall också i biosen hitta grafikkortets inställngar för dess minne...( i min bios finns följande val:64 128 256 512 ) antar att du har det samma. Och du skall då självklart välja 256 mb i bios.

Har du gjort ovan nämnda "tips", men att det likväl inte fungerar. Så vet jag faktiskt inte vad som kan orsaka de problemen du har.

Mvh

Larsioni

Permalänk
Medlem

agp minnesstorlek har jag ställt om till korrekt storlek, pci/agp bios kan jag inte välja, vad är det?

är det grafikkortets egna bios så har jag inte ändrat något på det, vet inte hur/om jag ska göra det.

Permalänk
Medlem

Larsioni, klart man ska uppdatera drivrutinerna, varför tror du dom släpper nya? För att dom lyckats göra någon sämre version? I många fall är dom ju dessutom mer optimerade, vilket kan ge några fps här och var.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

ok, minnesstorlek korrekt inställt...bra. På mitt moderkort ( Asus A7n8x Deluxe ) så väljer jag "pci"/"agp" bios på följande sätt. När jag gått in i Biosen så hamnar jag i "main menyn", jag går då ner till "integrated Peripherals", trycker "enter". Hamnar då i menyn "Primary VGA Bios", till höger står det ( ....Pci card) det är där du skall välja Agp Vga Card. Det gör de helt enkelt genom att trycka ner "enter" välja Agp Vga Card genom att använda dig av "piltangenterna". Tryck sedan "enter" igen och spara inställningarna i biosen och datorn startar sedan om, med vald inställning.
( och ja...du ska välja Agp Vga Card, eftersom du använder ett sådant kort )

Nu vet jag ju inte vilket moderkort du har, men har du kollat manualen? Dum fråga kanske men ändå...

Hoppas detta var till hjälp

Permalänk
Medlem

Låter som det är inställningarna i CS som inte är som de ska.
Har du tweakat CS?
Prova att ändra i userconfig.cfg
fps_max "150" (har hört några som har kunnat köra högre men 150 säger de flesta.)
developer "1"
Detta funkade i alla fall för mig.

Permalänk
Medlem

CS använder sig av en väldigt gammal spelmotor och Radeon kort är känt för fps problem i cs. Nu ska du inte hänga ner dig för det, för tänk dig alla som inte kommer kunna spela doom3 och quake4 osv med sina Geforce kort.... då kan du skratta åt dem ;P

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RinTin
Låter som det är inställningarna i CS som inte är som de ska.
Har du tweakat CS?
Prova att ändra i userconfig.cfg
fps_max "150" (har hört några som har kunnat köra högre men 150 säger de flesta.)
developer "1"
Detta funkade i alla fall för mig.

fps_max "150" och dveloper "1" är till för banbyggare för att se hur hög fps det är på olika delar på banan. 100fps är max i cs och kommer alltid förbli.

Visa signatur

AMD XP2600+ @ 2209mhz ][ TwinMOS 512DDR PC3200 ][ Asus A7N8X deluxe nForce2 ][ Hitachi Deskstar 7K250 120GB ][ Sapphire Radeon 9600pro @ 470/351 ][ Samsung 957p "19 ][ 13051 @ 3Dmark 2001

Permalänk

Jonte85_ går att få mer i 1.6!

Visa signatur

Musik.

Permalänk

nu kommer jag säga nått som ingen kommer gilla

Vsync "AV"

Permalänk
Medlem

okej, nu ska jag väl svara lite på det här eftersom jag glömt detta ett tag.

vsync: av. alltid, jag är van vid datorer, och även fast vsync ökar visuellt, så drar det ner på prestandan.

agp bios, ska ställa in det strax.

taskig cs fps med radeon. inte sant, mitt gamla (8500LE) klarade detta galant, utan agp acc överhuvudtaget. det är en fråga om kort.

jag har följande saker i min dator:

360W nätagg
5xHDD 7200RPM (märke och storlek torde kvitta)
1xDVD-Brännare
4x 80x80mm fläktar (2xEKL PAPST Kabinett Fläkt 80x80x25mm, 2xOkänt (samma typ))
1xRadeon 9800XT

behöver jag kanske ett starkare nätagg? typ 470W eller liknande? fått tips på det.