Bildstörning vid zebraränder

Permalänk
Medlem

Bildstörning vid zebraränder

I min tidigare recension av Samsung 193P så skrev jag om ett problem som jag inte visste berodde på bildskärmen, grafikkortet eller någonting annat. Jag tänkte dela med mig min erfarenhet av det problemet ifall någon annan har råkat ut för det.

Det blir bildstörningar när det visas någon bild som innehåller svarta och vita streck i zebramönster. Förutsättningen för att störningen ska dyka upp är att strecken är några pixlar breda, lodrätta och växlar mellan svart och vitt. Hur jag har kommit fram till att det är just strecken som orsakar störningarna är att jag har provat att måla över dem i ett bildredigeringsprogram och då uppstod inte problemet.

Jag använder den rekommenderade upplösningen 1280 x 1024 och har testat att växla mellan 60 Hz och 70 Hz. Grafikkortet som används är Radeon 8500LE 128 MB. Störningarna uppstår både när man använder den digitala anslutningen DVI samt analog VGA. Störningen är mer tydlig vid DVI då det ibland kan orsaka att hela skärmbilden blir svart i någon sekund samt att bilden skakar till, som om den just har gjort en autoinställning. Ofta sker störningen vid samma vertikala nivå som zebramönstret.

Om ni vill se ett exempel så kan man köra MonitorTest från PassMark: http://www.passmark.com/ftp/montest.exe (programmet kan provas gratis i 30 dagar)

På den första bilden i testet så ser man fyra rutor med svartvita zebraränder. Det är den nedre rutan till vänster som orsakar störningarna på min bildskärm.

Skulle någon vilja testa på sin TFT-skärm och se om samma symptom dyker upp?

Permalänk
Medlem

Hehe, testade precis att skapa ett mönster i PSP, svarta ränder mot vit bakgrund, vertikala, en pixels tjocklek med en pixels mellanrum. När jag körde upp det i fullskärm så syntes "brus" i bilden. Tryckte på Auto sen blev det perfekt testa det.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Hehe, testade precis att skapa ett mönster i PSP, svarta ränder mot vit bakgrund, vertikala, en pixels tjocklek med en pixels mellanrum. När jag körde upp det i fullskärm så syntes "brus" i bilden. Tryckte på Auto sen blev det perfekt testa det.

Det hjälpte tyvärr inte för mig att slå på autoinställningar. Har provat bilden på en 17" Hitachi CML174SXWB, men där såg jag inga bildstörningar. Väntar på svar från Samsungsupport.

Permalänk

Jag upplever inga störningar alls, oavsett bredd på strecken. (Däremot hittade jag en död pixel ) Jag har inte testat DVI-anslutningen eftersom mitt grafikkort inte har någon sådan utgång.

Permalänk
Medlem

Körde de där programet, coh vid testet med vitta kuber så bildas de görna fartränder feter kubben ska de vara så? Har en vanlig CRT skärm

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Problemet är löst! Jag har bytt ut mitt gamla Radeon 8500LE mot Club3D 9800 Pro och får perfekta bilder i MonitorTest. Tack och lov låg felet inte hos bildskärmen. Kan varmt rekommendera Samsung 193P.

Permalänk
Medlem

har samma problem med min benq 15" (fp567s). kommer upp bla när man trycker på "start-->avsluta" så borde skärmen bli svart-skuggiga, men nu flimmrar den lite. även på "randig" gif/jpg filer upstår det

troligen är det för jag bara kör analog kontankt(denna skärm har ej dvi)

Permalänk

har inga problem alls med min samsung 173p no dead pixel either

Visa signatur

|***<SÖDER BRÖDER GLÖDER>*| http://www.bajenfans.se|*<SÖDER BRÖDER GLÖDER> *** |
|* Cornelis Vreeswijk den största svenska trubaduren genom tiderna http://www.cornelis.nu |