Permalänk
Medlem

ADSL2 På G nu.

Net@once kör ADSL2

"Vi lanserar ADSL2 (2004-02-19)
Vi lanserar nu ADSL2 i Växjö och Alvesta! Förutom en högre inhastighet (upp till 11 Mbps) ökar även uthastigheten med upp till 3,5 Mbps."

Wow vill ha då borde ju andra leverantörer börja röra på sig med.

http://www.netatonce.se

Verkar ju kunna ersätta min Telia8000 snart.

Visa signatur

Hopp jag har en MONSTER DATOR. GRR SÄGER DEN...
| Intel E8500 | Asus PQ5-E | Corsair XMS2 Dominator TwinX DDR2 PC8500/1066MHz CL5 2x2GB | Club Ati 4870 1GB @ Hazro 30"TFT 2560x1600 + DELL 2001FP 20.1"TFT | WesterDigital Raptor 300GB Sata2 | CoolIT Vatteenkylning | Logitech diNovo | Tvåa i Coolermaster Contest på optihack-05 !

Permalänk
Medlem

Najs, mera upload är fint. Hoppas BBB hoppar på så man kan uppgradera till det.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

ojoj va trevligt, hoppas telia lanserar tjänsten snart
edit: antar att det är nya modem som gäller då?

Visa signatur

Datateknik på Kungliga Tekniska Högskolan.

Permalänk
Medlem

VDSL

Man kan inte få ADSL på över 8 Mbit. Om det är som du säger att det är över 8 Mbit så är VDSL ( som klarar 54 Mbit).

Permalänk
Medlem

ADSL2 skrev jag.

Visa signatur

Hopp jag har en MONSTER DATOR. GRR SÄGER DEN...
| Intel E8500 | Asus PQ5-E | Corsair XMS2 Dominator TwinX DDR2 PC8500/1066MHz CL5 2x2GB | Club Ati 4870 1GB @ Hazro 30"TFT 2560x1600 + DELL 2001FP 20.1"TFT | WesterDigital Raptor 300GB Sata2 | CoolIT Vatteenkylning | Logitech diNovo | Tvåa i Coolermaster Contest på optihack-05 !

Permalänk

Re: VDSL

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bfred
Man kan inte få ADSL på över 8 Mbit. Om det är som du säger att det är över 8 Mbit så är VDSL ( som klarar 54 Mbit).

han pratar om ADSL2

Permalänk
Medlem

Fan vad göttigt med mera upload. Hoppas jag kan få det snart.

Permalänk
Medlem

varför leverera ADSL2 när man kan erbjuda ADSL2+ ...

Ni kommer förstå vad jag menar

Visa signatur

who's your mommy?

Permalänk
Medlem

cels bjud på info

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Avstängd

det e så att det kommer att finnas adsl2 och adsl2+ men som jag har förståt behöver man bo närmare telestationen för att få ut adsl2+ ! peace

Permalänk

adsl2+ = 24 mbit in, 3,5 mbit ut...
vore så satans trevligt med ADSL2/+ nu
länge leve utvecklingen!

Visa signatur

[AMD Athlon64 4400+ ][Geforce 8800GTS][ASUS M4N-SLI]
[3x300gb i RAID0, 500 gig och en 74gb raptor = 1474 GB]

Permalänk
Hedersmedlem

ÖÖÖÖöö innan du snackar för mycke nu har du ens nån erfarenhet av Net@Once?
Vi va erbjudna delad 100Mbit lina på fastigheterna. Hade man tur kom man upp i 1Mbit/s.

Stor i orden liten på jorden skulle jag vilja säga om Net@once, inte nått särskilt seriöst företag om du frågar mig. Men men lite pluss skall dem få för att dem jobbat lite med att få ner pingen efter ETT HALVÅR.

Permalänk
Medlem

Äh, handlar ju om ADSL2. Inte direkt om netatonce....

Som alla andra säger, hoppas telia/bbb/bostream...ALLA inför ADSL2!
3,5mbit upp är ju inte alltför dåligt

Visa signatur

AMD 64 +3400 ; 1024 Mb ram ; 9800 XT ;1 x 74,3 Raptor ; 2 x 160 GB Seagate ; VP201s 20.1" TFT:

Permalänk
Medlem

Adsl är ju inte en delad 100 mbit linje, ADSL påverkas inte lika mycket.
3.5 Mbit ut vore skönt...

Visa signatur

Hopp jag har en MONSTER DATOR. GRR SÄGER DEN...
| Intel E8500 | Asus PQ5-E | Corsair XMS2 Dominator TwinX DDR2 PC8500/1066MHz CL5 2x2GB | Club Ati 4870 1GB @ Hazro 30"TFT 2560x1600 + DELL 2001FP 20.1"TFT | WesterDigital Raptor 300GB Sata2 | CoolIT Vatteenkylning | Logitech diNovo | Tvåa i Coolermaster Contest på optihack-05 !

Permalänk

ADSL2 hade ju varit kanon!!! Hoppas innerligt att BBB/Bostream/Telia börjar titta på denna teknik. Sen har vi ju det lilla frågetecknet med längd ifrån stationen. Någon som är mer insatt eller har några bra länkar angående just ADSL2 och avstånd.

Har idag 1230 meter till stationen (Masthugget GBG) så VDSL är ju kört för mig och 8/1 känns som det kan kvitta.

*EDIT*

Hittade den här sidan om ADSL2/ADSL2+ ser bra ut för min del OM nu bostream/telia/bbb kör på ADSL2. Känns dock som de valt spår redan

http://www.alltombredband.se/index.php/52/_newsegna/nyhetsark...

/Bobby_Digital

Visa signatur

| Antec Sonata | Zalman 7000A CU | Asus P4C800 Deluxe | P4 2.8 Prescott | 1GB Kingston RAM | 2st WD200GB SATA, 1st WD250GB IDE, 1st Seagate 120GB IDE | NEC 2510 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bobby_digital
ADSL2 hade ju varit kanon!!! Hoppas innerligt att BBB/Bostream/Telia börjar titta på denna teknik. Sen har vi ju det lilla frågetecknet med längd ifrån stationen. Någon som är mer insatt eller har några bra länkar angående just ADSL2 och avstånd.

Har idag 1230 meter till stationen (Masthugget GBG) så VDSL är ju kört för mig och 8/1 känns som det kan kvitta.

*EDIT*

Hittade den här sidan om ADSL2/ADSL2+ ser bra ut för min del OM nu bostream/telia/bbb kör på ADSL2. Känns dock som de valt spår redan

http://www.alltombredband.se/index.php/52/_newsegna/nyhetsark...

/Bobby_Digital

Valt spår kanske man inte ska säga om BBB, dom sökte nyligen mera folk för provanställning, och då gärna folk med ADSL2/ADSL2+ kunskaper

Håll tummarna grabbar!

EDIT:

klipp ur annonsen:

"Kompetensprofil
Vi ser gärna att du har en akademisk utbildning inom teknik (civil- eller högskoleingenjör), helst med inriktning mot data. Det är ingen nackdel om du nyligen har tagit din examen. Du måste ha kunskap om IP-baserade nätverk och de protokoll som används samt kunskap om Unix, både Sun och Linux (Red Hat samt Debian).
Du bör ha kunskap om script i Unix-miljö (AWK/SED/Bash). Det är bra om du har kunskap om telefonisignalering (SIP/SS7), DSL-tekniker (VDSL/ADSL/ADSL2+) och grundläggande Cisco IOS-konfigurering. I och med att tjänsten innefattar en stor del samtal med kunder ser vi också gärna att du har bra telefonvana. "

källa: http://www.bredband.com/se/content.jsp?t=5&s=18&m=32

Permalänk

ADSL2/+ artikel:

http://www.nwfusion.com/news/tech/2003/0120techupdate.html

Läste ett whitepaper på ADSL2 och tyvärr så blir inte räckvidden särledes mycket bättre, några hundra meter extra jämfört med ADSL.

ADSL2+ kommer upp till 25Mbps, för de som bor nära telefon centralen, ca. 1500 meter, för oss övriga är siffrorna jämförbara med ADSL.

ADSL2 ökar ju dock upstream hastigheten för samtliga, oavsett avstånd, så det är väl det som egentligen påverkar oss med mer än 2000 meter till telefoncentralen.

/Anders

Visa signatur

**************************
Om det fungerar för bra, installera om det...

Permalänk
Medlem

Hmm... 1800m till telestationen, det kan ju bli en liten förbättring iaf

Permalänk

HEHE börjar Lansera.... På Åland var vi enligt tidningarna fört med att testa det tekninken... men det är vad tidningarna sa... men men på Åland har vi i alla fall ADSL2 redan

MVH//Devil

Visa signatur

Någon har tagit min signatur! någon som vet var den är?

Permalänk
Avstängd

3,5Mbps upp iställt för 0.8 ! STOR skillnad! äntligen kommer man kunna börja använda uppkopplingen då ...
fast jag sitter fast på telias 8000 lina 1år ...

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
3,5Mbps upp iställt för 0.8 ! STOR skillnad! äntligen kommer man kunna börja använda uppkopplingen då ...
fast jag sitter fast på telias 8000 lina 1år ...

Samma här..

Visa signatur

Hopp jag har en MONSTER DATOR. GRR SÄGER DEN...
| Intel E8500 | Asus PQ5-E | Corsair XMS2 Dominator TwinX DDR2 PC8500/1066MHz CL5 2x2GB | Club Ati 4870 1GB @ Hazro 30"TFT 2560x1600 + DELL 2001FP 20.1"TFT | WesterDigital Raptor 300GB Sata2 | CoolIT Vatteenkylning | Logitech diNovo | Tvåa i Coolermaster Contest på optihack-05 !

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara vad adsl2 är ?
Vad är skillnaden mot vdsl ? Trodde det mest var att man var tvungen att bo lite nämre och du kunde få vdsl. Men om man nu måste bo lika nära som för vdsl och adsl2 så är det nu najsare me 12/9 än tex 16/3.5

Visa signatur

/Pär

Permalänk
Citat:

Men om man nu måste bo lika nära som för vdsl och adsl2 så är det nu najsare me 12/9 än tex 16/3.5

Det är väl det som är hela tanken att avstånden kan vara längre med ADSL2+ än VDSL. Sen hur känslig ADSL2 är jämfört med VDSL får någon annan svara på för det har jag ingen aning om.

Någon som vet?

Visa signatur

| Antec Sonata | Zalman 7000A CU | Asus P4C800 Deluxe | P4 2.8 Prescott | 1GB Kingston RAM | 2st WD200GB SATA, 1st WD250GB IDE, 1st Seagate 120GB IDE | NEC 2510 |

Permalänk

Avstånd för VDSL vet väl de flesta redan... Ca. 1000 meter är gränsen...

Vad det gäller ADSL, ADSL2 eller ADSL2+ är skillnaden i avstånd inte så stor... man räknar väl att ca. 6 km är max. ADSL2 och ADSL2+ räcker kanske några hundra meter till, ca. 6,5 km alltså...

Vad det gäller ADSL2 och ADSL2+ är man efter ca. 2,5 km på samma hastighetskurva som vanlig ADSL vad det gäller downstream.

OBS! Bilen visar "kilofeet", dividera med ca 3 för att få i meter.

/Anders

Visa signatur

**************************
Om det fungerar för bra, installera om det...

Permalänk

Det verkar inte så nej. Jag har idag 1230 meter så för mig skulle det isåfall innebära nästan full fart. Åhhh gode gud låt alla ISPerna börja slåss med ADSL2+ redan imorgon

Känndes ju rätt trist när man hade 30 meter för långt för BBBs VDSL. Kanske kan jag nu få ett alternativ.

/Bobby_Digital

Visa signatur

| Antec Sonata | Zalman 7000A CU | Asus P4C800 Deluxe | P4 2.8 Prescott | 1GB Kingston RAM | 2st WD200GB SATA, 1st WD250GB IDE, 1st Seagate 120GB IDE | NEC 2510 |

Permalänk

ADSL2+ Information:
http://www.alltombredband.se/index.php/52/_newsegna/nyhetsark...

Dubbel ADSL
Najs

edit: la till en siffra.. gissa vart

Visa signatur

[color="red"]om du INTE citerar mig, hittar jag INTE tebax hit...[/color]
[color="red"]om du INTE citerar mig, hittar jag INTE tebax hit...[/color]
[color="red"]om du INTE citerar mig, hittar jag INTE tebax hit...[/color]

Permalänk
Medlem

Bobby_digital
Samma här, 1230m från stationen så det vart BBB 8/1.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Ngn som skulle kunna ge en gissning när det här finns ute hos kunderna?
Vad för teknik måste bytas i stationerna?
Nya modem ?

Kom ju ihåg när man började höra om VDSL, tog ju ett tag..
Är väl inget man kan hoppas på under detta år? Snarare våren 2005?

Fast iofs. det där med att BBB sökte ADSL2(+) folk, hösten 2004?

Jag har ingen jävla aning
Ngn får ge en gissning

P.S *me* håller tummarna för att BBB..Telia..Bostream lanserar det imorrn!

Visa signatur

AMD 64 +3400 ; 1024 Mb ram ; 9800 XT ;1 x 74,3 Raptor ; 2 x 160 GB Seagate ; VP201s 20.1" TFT:

Permalänk
Medlem

låter spännande men som vanligt kommer de väl inte att uppgradera understationerna eller? fast man sitter väl fast hos telia nu i 1 1/2 år... men om Telia lanserar ADSL2 så borde man väl kunna byta upp sig eller?

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

om ni är lite hajja läser ni pdfdokumenten för koppasaccess på skanovas hemsida... där står all info för företagen som köper adsl2 av skanova.. kom upp i förgår på skanovas sida... så att nu en operatör oxå inför det är ju inte så konstigt... fler kommer att följa efter