Permalänk

Vilken slang ska jag ha i vattenkylningen?

Jag får välja mellan PVC- eller silikonslang. Jag vill het enkelt veta vilken som är bäst/hållbarast/mest kvalitativ. Gärna en motivering också. Priset är inte intressant för jag får dom gratis.

Visa signatur

Abit NF7-S rev 2.0 | XP2400 Mobile @ 2640 MHz AQYHA 0429 | X800pro <flashat> XTPE | 2x512 mb TwinMos Twister pc3700 | Maxtor,Samsung 280GB | DangerDen RBX,MAZE4,DHC,Eheim1048 |

Permalänk
Medlem

Silikonslang helt klart. Mycket mer flexibel och håller längre.

Permalänk

Vad skulle man välja mellan tygon eller siliconslang då?

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem

tygon, har för mig att de är slitstarkare.

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

rumpel: silicon helt klart!

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tim_Beluga
Vad skulle man välja mellan tygon eller siliconslang då?

tygonslang om man har dom två att välja på.

Permalänk
Medlem

jag kör me kopparrör själv

Permalänk

rajs: Jag har tyvärr inte tillgång till kopparrör

Men det är alltså silikon slang som gäller? I så fall kör jag på det.

Visa signatur

Abit NF7-S rev 2.0 | XP2400 Mobile @ 2640 MHz AQYHA 0429 | X800pro <flashat> XTPE | 2x512 mb TwinMos Twister pc3700 | Maxtor,Samsung 280GB | DangerDen RBX,MAZE4,DHC,Eheim1048 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tim_Beluga
Vad skulle man välja mellan tygon eller siliconslang då?

Tygon tillverkar både PVC och silicon har jag för mig.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk

Tygon tillverkar.. okej. För att som på till exempel overclockers.se så kan man antingen köpa siliconslang eller tygon slang. Så jag fick mer uppfattningen om att tygon var en slags slangsort och inte ett märke.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk

tygon är ungefär lika böjbar som silikon men den "luftar" sig inte dvs, vattnet promenerar ur slangen och luft promenerar in, det har med tryck att göra.

tygon är att föredra.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

Catscan^Tim det händer inte på alla silikonslangar, dock svårt att veta vilken man kan lita på

Visa signatur

Vattenkylt GF2MX 175/166 @ 263/225

Permalänk

Då blir det nog tygon slang för mig då. Då e det väl fritt fram att köra med slangklämmor i metall också antar jag? Siliconslangen fick jag intrycket av kan paja lite lättare om man kör med metall va?

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem

Kör slangklämmor i metall oavsett om du väljer Tygon eller Silikonslang. Plast brukar vara skit, iaf de jag testade. Slangen går inte sönder av slangklämman om du inte sätter på den väldigt konstigt

Visa signatur

Vattenkylt GF2MX 175/166 @ 263/225

Permalänk

Kan man ha buntband som slangklämmor? Dom går ju dra åt rätt så hårt.

Visa signatur

Abit NF7-S rev 2.0 | XP2400 Mobile @ 2640 MHz AQYHA 0429 | X800pro <flashat> XTPE | 2x512 mb TwinMos Twister pc3700 | Maxtor,Samsung 280GB | DangerDen RBX,MAZE4,DHC,Eheim1048 |

Permalänk
Medlem

jag har buntband på min tygonslang, det funkar kung

Visa signatur

| AMD Ryzen 3700X | FD Nano S | Noctua NH-U12A | Asus ROG Strix B450-I | Kingston HyperX Fury Black DDR4 3600MHz 32GB 16CL | Corsair MP510 1TB | Gigabyte Aorus GeForce GTX 1080 Ti Waterforce 11GB | Corsair RM850X V2 850W | Logitech G710/G305 | Acer Predator Z301C |

Permalänk
Medlem

någon som vet om man kan köpa tygonslang någon annanstans än oc.se i swe? o gärna då billigare

Permalänk

På danger den kostar tygon slangen 1/2 typ 2,60 dollar per feet har jag för mig. Men om du ville ha i sverige så vet jag ej tyvärr.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem

buntband funkar väl, men där kan bli en springa presic där buntbandet går ihopa.. kan leda till läcka..

Visa signatur

Propan är en flytande "gas" med en kokpunkt på -41c.

Permalänk
Medlem

Varför är Tygonslang bättre än Clearflex? Ser någon av dem bättre ut än den andra?

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

Jag frågade exakt samma fråg i denna tråd lite längre upp och till svar fick jag att "slangen inte luftar sig dom vissa siliconslangar kan göra".;)

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem

hur uttalas tygon? uttalas det som det skrivs?

Visa signatur

___________________
______________
AMD 2,4Ghz

Permalänk
Medlem

Re: Vilken slang ska jag ha i vattenkylningen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rumpel¤Skratz
Jag får välja mellan PVC- eller silikonslang. Jag vill het enkelt veta vilken som är bäst/hållbarast/mest kvalitativ. Gärna en motivering också. Priset är inte intressant för jag får dom gratis.

PCV om du har en stor låda och inte behöver snäva böjar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xitac
hur uttalas tygon? uttalas det som det skrivs?

ty gån, Iaf här i skåne

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k e s
buntband funkar väl, men där kan bli en springa presic där buntbandet går ihopa.. kan leda till läcka..

Tror du att det är stor risk att det läcker?

satyrion: Läcker/har det läck för di nån gång?

Visa signatur

Abit NF7-S rev 2.0 | XP2400 Mobile @ 2640 MHz AQYHA 0429 | X800pro <flashat> XTPE | 2x512 mb TwinMos Twister pc3700 | Maxtor,Samsung 280GB | DangerDen RBX,MAZE4,DHC,Eheim1048 |

Permalänk

Använd riktiga slangklämmor istället och sätt dit de som de ska sitta så ska det inte vara någon fara.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Funkar tygon på samma sätt som silikon, att det liksom suger fast sig. Mina är helt omöjliga att dra loss utan att bända. Har ändå slangklämor för säkerhets skull.

Visa signatur

___________________
______________
AMD 2,4Ghz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SnorlaX
någon som vet om man kan köpa tygonslang någon annanstans än oc.se i swe? o gärna då billigare

Jodå, det finns ett företag på lidingö som importerar från staterna, men minsta kvantitet är typ 15M a 100.-/m
Ska någon köpa hoppar jag gärna på en sambeställning med ett par meter.

Permalänk
Medlem

jag bet i det sura äpplet nyss och beställde 3 meter från overclockers.se.. Har PVC slang hemma och man måste fan använda en tång för att böja den :D:D:D:D

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk

Vad brukar man använda silikonslang när man inte har den i datorn?
Tänkte man kunde köpa i järn affären, där har de ju PVC och sånt...

Visa signatur

AMD-XPm 2500+@3600+(Ba)@204*12 = 2459MHz|Egenbyggt vatten + 240 rad|1.93Vc|2*256 TMWB 11,2,2,2|2.8Vddr|AN7|sb-kyld,nb-zalman+60mm,MosFet flensar+40 mm|Ti4K2 @320/615|Prime95 stabilt 24/7! Tysssst.....

Permalänk
Medlem

I järnhandeln hittar du nog silikonslang oxå.
Jag fick tag på 5 meter tygonslang även i järnhandeln, fick betala ruggiga 30kr/metern