Permalänk
Medlem

Distribuerade filsystem

Jag tänkte kasta ut så många hårddiskar som möjligt ur mina workstationdatorer och lägga all lagring av stora filer på en filserver. Således är jag i behov av något vettigt distribuerat filsystem (nätverks filsystem)

De krav jag har är att det ska finnas klienter för linux och windows 2000 samt att det ska vara någorlunda säkert (servern kommer stå utan brandvägg direkt ut mot internet). Ingen av dom lösningar jag har koll på (NFS och Sambe) uppfyller det jag vill.

Har kollat lite på Coda och OpenAFS men eftersom jag inte har använt dessa har jag ingen riktig koll på om det är vad jag vill ha. Är det någon som har några erfarenheter av dessa två eller tips på nåt annat som är värt att prova?

Permalänk
Avstängd

Varför vill du inte använda en bradvägg, det är inte så svårt att stätta upp en enkel brandvägg som blokerar några portar.

Visa signatur

"Seeing hole swedish families carrying tons of booze along the ferry germany - sweden is hilarious - however, when we saw their prices we understood"

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel på NFS och Samba? Båda fungerar fint i båda operativsystemen, jag föredrar NFS.

Brandvägg SKA du ha. Inga undanflykter.

Permalänk
Medlem

CIFS är en liten fortsättning på Samba som borde funka bra.

Visa signatur

"`F' is group reply. This is because `G' is for sort and `g' is for get new mail. And `G' is for sort because `sort' used be called `group', and anyway `S' is for save mailbox and `s' is for file message in folder, because `f' is group reply and `F' is group reply including original text."

Permalänk
Medlem

Tjelle & Jaif: Anledningen till att inte ha en brandvägg är att jag i princip inte kör några det enda jag skulle skydda med en brandvägg är isåfall min filservers utdelning. Eftersom jag inte har på mig skottsäker väst när jag är ute och går tänker jag således inte heller sätta upp en brandvägg. Istället för att använda en brandvägg vill jag därför ha en någorlunda säker variant av ett distribuerat filsystem istället. Tanken är att detta ska fungera på ungefär samma sätt som när jag låser fast min cykel med ett lås som fungerar men knappast är omöjligt att bryta upp i förhoppningen att ingen ska ta den med sig bara därför att.

Anledningen till att NFS inte kvalificerar är bristen på autenticering och i Sambas fall så tycker jag helt enkelt att det är struligt.

K-force: Tackar och bockar, det ska vi titta närmare på.

Permalänk
Medlem

Novell NetWare är enkelt att administrera och det finns klienter för det till flera plattformar och operativsystem. Om du har tillgång till det vill säga, kanske inte så kul att köpa det.

Visa signatur

Fame's a bitch, man

Permalänk
Medlem

CodaFS vill du inte använda, inte som filserver på hemma-LAN. Det har jag testat. Ska det fungera på både Windows och Linux är mitt tips Samba, det fungerar mycket bra för mig.

Brandvägg ska du ha. Inga undanflykter. Finns många färdiga script för iptables. Kör du Windows laddar du hem Zone-Alarm.

EDIT: Hmm, kom visst några inlägg medan jag skrev mitt. Läser man mitt inlägg i sammanhang med de precis ovanför verkar det kanske lite otrevligt/arrogant. Jag står dock för vad jag skrev; brandvägg är inget problem alls, CodaFS omotiverat mycket problem och Samba funkar för mig.

Permalänk
Medlem

Då hoppar jag över att motivera mitt val att inte ha någon brandvägg... Resultatet blir detsamma.

Permalänk

Har du kikat närmare på ssh/scp?
KDE har en i/o-slave för detta, kör igång Konqueror och gå till fish://datorn så får du upp filsystemet som om det vore lokalt, alla KDE-program kan använda sig av fish://

Borde väl finnas något liknande för windows med tycker man