Vilken DVD brännare är det som gäller nu?

Permalänk
Medlem

Vilken DVD brännare är det som gäller nu?

Har nu en NEC 1300A som en polare vill köpa å tänker därför byta upp mig.. Så vilken brännare är det som är bäst just nu om man ser till brännkvalitet, förmågan att läsa/bränna olika kopieringsskydd och pris? Inget snack om warez å sån skit nu tack! Har inget emot att flasha brännaren om det nu "behövs" för att förbättra något.

Tack på förhand!

Edit:
Såg nu en annan tråd om samma ämne..men ingen information om det jag vill veta.

Permalänk
Inaktiv

Du ligger i precis i randen där Dual Layer brännarna är på väg. Men måste du ha en NU så är det de 3 vanliga, Sony 530, Pioneer 107, Nec-ND2500. Själv har jag en Pioneer 106 och den sväljer alla skivor den få i sig. Vare sig det är Ritek eller Princo..

Permalänk
Medlem

Problemet är hur dyra kommer dual layer skivorna att vara, typ 30-40 kr skulle jag gissa, eller vad tycker ni?

Permalänk

har en NEC2500 funkar prima

Visa signatur

Mobo: Gigabyte GA-EX58-UD5, X58 CPU: Intel Core i7 920 Quad Processor Mem: Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3, 6GB GPU: 2x Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB PhysX Windforce3 SLI Lagring: OCZ Vertex2 60gb&120gb (1TB Storage WD) @ Corsair 800D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av faifai
Du ligger i precis i randen där Dual Layer brännarna är på väg. Men måste du ha en NU så är det de 3 vanliga, Sony 530, Pioneer 107, Nec-ND2500. Själv har jag en Pioneer 106 och den sväljer alla skivor den få i sig. Vare sig det är Ritek eller Princo..

Jo Dual Layer kommer..men det kommer ta sin lilla tid innan man kan springa å köpa ett 100pk DL skivor för mindre än en månadslän troligtvis Grejen är den att det där är i princip alla de jag velar mellan om man räknar in LiteOn också :/ Känns som om alla har sina svagheter tyvärr :/

Permalänk
Medlem

Kommer man kunna spela DL skivor i befintliga DVD-spelare?

Visa signatur

'When you dream there are no rules, people can fly, anything can happen. Sometimes there is a moment as you are awakening when you become aware of the real world around you, but you are still dreaming. You may think you can fly but you do better not try. People can fly.'

Permalänk

varför skulle man inte?

Förmodligen är det som med allt annat när det gäller cd/dvd media, vissa kombinationer fungerar inte.. men det brukar ju vara ganska ovanligt.

Permalänk
Medlem

Alla DVD-spelare jag använt sedan tidernas begynnelse har kunnat spela vanliga filmer, inklusive nya, och dessa är oftast dual layer.
Däremot skulle jag gissa att de spelare som idag har lite problem med brända DVD:er (mestadels äldre, både data- och videospelare) får ännu mer problem med dual layer.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Plextor 708 skulle jag rekommendera helt klart.

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Hero . Intel Core i7 4770K . Noctua NH-D14 . 16 GB Corsair Vengeance 2x8 GB . Gigabyte Radeon HD 7990 . 240 GB Intel 335 SSD . Fractal Design R4 . Corsair AX 1200w . 2 st Samsung 24" Gästdator: ASUS P8 Z68-V . Intel Core i5 3570K . Noctua NH-D14 . 16GB G.Skill Ripjaws DDR3 4x4 GB Asus Radeon HD7870 CF . 128gb Samsung SSD . 2 x 1 TB Seagate SATA . Fractual Design R3 Corsair HX 750w v2 . 1 st Sony 40"

Permalänk
Medlem

nec 2500: funkar prima

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av burge
nec 2500: funkar prima

=BoB=Billig och Bäst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Forumare
=BoB=Billig och Bäst

Med lite tur så kanske det är möjligt att flasha den så att den pallar med dual layer sen också. Men det blir nog en hackad firmware isf...

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndiOne
Plextor 708 skulle jag rekommendera helt klart.

Ok, vad tycker du gör den "bäst" då?

Permalänk
Medlem

Eftersom jag inte prövat så många andra brännare än en A-Open
så kan jag omöjligt säga att den är bäst.
Dock så bränner den alla skivor jag matar den med.

Sen räcker det väl egentligen o kort o gott säga:

Plextor

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Hero . Intel Core i7 4770K . Noctua NH-D14 . 16 GB Corsair Vengeance 2x8 GB . Gigabyte Radeon HD 7990 . 240 GB Intel 335 SSD . Fractal Design R4 . Corsair AX 1200w . 2 st Samsung 24" Gästdator: ASUS P8 Z68-V . Intel Core i5 3570K . Noctua NH-D14 . 16GB G.Skill Ripjaws DDR3 4x4 GB Asus Radeon HD7870 CF . 128gb Samsung SSD . 2 x 1 TB Seagate SATA . Fractual Design R3 Corsair HX 750w v2 . 1 st Sony 40"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndiOne
Eftersom jag inte prövat så många andra brännare än en A-Open
så kan jag omöjligt säga att den är bäst.
Dock så bränner den alla skivor jag matar den med.

Sen räcker det väl egentligen o kort o gott säga:

Plextor

Tyvärr kan man inte hålla sig till märken i lika stor utsträkning idag som tidigare känns det som, knappt man kan lita på en viss modell i vissa fall :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Forumare
=BoB=Billig och Bäst

Har fått den uppfattningen att 2500 har problem med några bulk-märken... Jag konstaterar inte men lillbrosan 1300 bränner ca 2/3 av min spindel princo 4x. Men bara om man bränner i 2x, 4x är inte ens att tänka på =/

Så jag skulle undersöka det lite närmare men själv skulle jag nog satsa på Pioneer, eller om man har råd, Plextor...

Permalänk
Medlem

Jag gav bara 1435kr för min Plextor 708 från Datorbutiken med gratisfrakt.
Samma pris för Retail som för Bulk så de var inte mkt o tänka på

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Hero . Intel Core i7 4770K . Noctua NH-D14 . 16 GB Corsair Vengeance 2x8 GB . Gigabyte Radeon HD 7990 . 240 GB Intel 335 SSD . Fractal Design R4 . Corsair AX 1200w . 2 st Samsung 24" Gästdator: ASUS P8 Z68-V . Intel Core i5 3570K . Noctua NH-D14 . 16GB G.Skill Ripjaws DDR3 4x4 GB Asus Radeon HD7870 CF . 128gb Samsung SSD . 2 x 1 TB Seagate SATA . Fractual Design R3 Corsair HX 750w v2 . 1 st Sony 40"

Permalänk
Medlem

Vad är Dual Layer?

är det samma som dvd9???

Visa signatur

Dator 1:Acer Aspire 8940G, Intel Core i7, 4gb DDR3, 1tbHD, Geforce gt240m, BluRay Brännare, Windows 7 64bit.
Dator 2:Apeivia X-cruiser, Hiper 580w Nätagg, Intel Core2Duo 2,4ghz,Geforce 8800GTX 768mb, 2048mb Ram CL5, Samsung 250gb, Samsung 500gb,Windows Vista Ultimate 32bit.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

LG

Fick en LG på garantin när min föra pajade. Var lite skeptisk i början till att det var en LG, men nu efter att brännt några hundra utan ett enda problem så är jag riktigt nöjd. Jag har LG 4040b och den bränner ju bara i 4x, men eftersom ofta problem uppstår vid 8x, så ser jag inte det som nått problem.

Annars finns ju också 4081, som jag dock inte har erfarenheter av, men 700kr låter ju helt överkomligt för denna.........

Permalänk
Medlem

Hoppas att äldre externa dvdspelare klarar DL bättre än SL-skivor.

Har försökt kolla på kopierad film med en Samsung DVD-711, den är 5år och 5sek innan varje kapitel så hoppar den till nästa och fryser bilden en stund, lite drygt, på nya funkar det bra...

Visa signatur

Varför är aut
omatisk radb
rytning så bra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TYBY
Hoppas att äldre externa dvdspelare klarar DL bättre än SL-skivor.

Har försökt kolla på kopierad film med en Samsung DVD-711, den är 5år och 5sek innan varje kapitel så hoppar den till nästa och fryser bilden en stund, lite drygt, på nya funkar det bra...

Äldre spelare är ofta mer känsliga, men riktigt bra skivor funkar även i sådana spelare......

Permalänk
Medlem

Lite-On 411s funkar skitans bra.

Edit: Tror jag läste i Mikrodatorn att de ska komma med 16x brännare till hösten, så man kanske ska köpa en ny då?

Permalänk
Medlem

köp en NEC-2500A, det är nu bekräftat att det går att flasha om den till den betydligt dyrare DL varianten!! se www.rpc1.com för mer info, nedladdning av firmware och bevis!!

Permalänk
Avstängd

Bevis får jag när jag vet att många har testat olika media märken i olika DVD spelare (stationära)

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Skaffa NEC 2500a:

macnytt.se idag:
"Det har nämligen visat sig att den kommande DL modellen NEC 2510a har en firmware som även fungerar med 2500a."

Så 2500a klarar tydligen DL med lite hack! Världens billigaste DL-brännare