Permalänk
Medlem

e den pneumatisk e drivs den ju med tryckluft, trycket släpps lös bakom projektilen.

"det har begränsad effekt i förhållande till andra jämförliga skjutvapen" - den är olaglig.

10 joule e ju inte så mkt för en stor projektil som en potatis....

Ek=mv^2/2

om du har en pära på 200 gram och skjuter den i 10m/s så e det 0.2+10^2/2 = 10J där.

Hmm.... hur mkt väger en pära egentligen...?

Permalänk
Medlem

En som man skjuter i dom där väger nog inte 200gr iallafall...

Kan lova att vår gick bra mycket snabbare än 10m/s...man såg inte äpplet förrens det var fastsmetat på väggen/skottkärran

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Men vad väger en golfboll? den är ju lite lättare att räkna på.. fast det är väl skit samma igentligen, de är olagliga hur som hellst

Visa signatur

//Odin

Permalänk

Luftpistoler/gevär får inte ha en utgångshastighet över 200m/s på skotten. Vad kan en blykula till luftvapen väga? 2g? Om vi räknar på precis 200m/s, så blir det 40J, och det behöver man ingen licens för. och dessa ynkliga 40J går INTE genom en plywoodskiva, vilket den där plastflaskan hos spudtech gjorde

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

Så man får bygga en sådan och driva den på tryckluft? Isåfall kan man nog få rättså bra fart på projektilerna :). Man kan ju få ut 10bar/ eller kanske mer, har inte så stor koll på det.

Visa signatur

tomt

Permalänk

Eller 300 bar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fräsbanan
Eller 300 bar.

300 bar har du i dykartuber, det blir en jävla fart på dom om du slår av ventilen

Visa signatur

Set My Path

Permalänk
Medlem

Vet en som körde igenom en 300bar tub genom en ½m tjock tegelvägg och sedan genom ett par gipsväggar, så de drar iväg när korken inte sitter så bra

Visa signatur

//Odin

Permalänk
Medlem

Man hade ju kunnat bygga en "spudgun" som fylles med Gasol/propan som sedan antänds. Om man får det tätt och fungerande så lär det flyga en bit :).

Citat:

t en som körde igenom en 300bar tub genom en ½m tjock tegelvägg och sedan genom ett par gipsväggar, så de drar iväg när korken inte sitter så bra

Det lär låta en hel del med 300bars tub susandes förbi .

Visa signatur

tomt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golvplankan
300 bar har du i dykartuber, det blir en jävla fart på dom om du slår av ventilen

Jo jag vet. Det gör dessutom väldigt ont i öronen att att öppna dom.

Hmmm kanske med ljuddämpare.

Permalänk

asså om man ska köra me vanlig komprimerad sthlms-luft så vill väl man ha lite mer än säg 6-8 bar (räcker de?) vilket e typ max på en standard kompressor.. ska du ha en kompressor som klarar upp mot 300 bar så kostar de ju typ 10,000 lite drygt... ett fx-2000 (luftgevär) så använder man sig av en pump för att fylla tanken. pumpen ser ut som en cyckelpump men klarar upp till 300 bar och den kostar bara en 1000 drygt men å andrasidan så skjuter den ju i väldigt lite luft varje "pump" så man får väl stå en timme och bara pumpa...

Permalänk
Medlem

Äää, har gratis luft får man ju genom dykklubben så fylla tuber blir inga problem
Men om någon hittar någon bra konstruktion på en spudgun med sån där ventil så får ni säga till för det vill jag gärna ha

Visa signatur

//Odin

Permalänk
Medlem

Jo, pnumatisk, eller luftdriven. Inte alls kompliceratdet går bara ut på att pumpa upp ett högt lufttryck i en behållare och sedan släppa på trycket väldigt snabbt. En enkel variant går att bygga av en PET flaska, el rör och en kran/ventil. Det absolut bästa man kan få tag i är en magnet ventil till ett sprinkler? system på typ 12-48 volt, då släpper du trycket utan några förluster.

Kolla http://www.air-power.net/

Permalänk
Medlem

den jag ska bygga blir pneumatisk men det kommer säkert bli fler senare.
har redan allt utom en ventil för att släppa ut luften +lite tejp, lim o sånt.
ska bli intressant att se hur det blir sen.

Visa signatur

PSN: Lexcose
0100
0010

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cleesox
den jag ska bygga blir pneumatisk men det kommer säkert bli fler senare.
har redan allt utom en ventil för att släppa ut luften +lite tejp, lim o sånt.
ska bli intressant att se hur det blir sen.

Har du möjlighet att följa upp ditt bygga med bilder och lite beskrivningar?

Visa signatur

Set My Path

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om att använda sig om en direktstyrd magnetventil? efter läst lite på olika sidor fick iaf jag intrycket om att det skulle kunna vara en bra lösning.

Visa signatur

//Odin

Permalänk
Medlem

Jag använde en magnetventil ifrån en trasig tvättmaskin (220volt) inte så smidigt men det funkade bra med förlängnings sladd

*edit* ahh, var ute och lekte med min nya puffra, det är fascinerande att se en potatis penetrera en pulka

Tat lungt med trycket bara, det smäller så hemskt högt annars, speciellt om man är i garaget.

Permalänk
Medlem

skitskoj att rikta dom lagomt högt över skogen så att dom flyger över och landar i bostadsområdet på andra sidan

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Ska nog bygga en sådan anpassad för golfbollar och sitta på verandan o sänka kanoter

Visa signatur

MVH Adam
Kulturstrategisk aggregator

Permalänk
Medlem

haha, rolig topic, men har admins sett det? 10joule är fjantigt lite igentligen. Som applepie skrev ovan så är det mv²/2. Med en blykula till ett luftgevär som går i 200 m/s blir det 10joule/200²=0.25g. (nu är jag iof inte så säker på det...)

Alltså 0.00025kg*(200m/s)²=10 joule
Spudgun 30 ~ 100m/s? 5 meter framför?, 0.05kg potatis @ 50m/s= 125J.
Formodligen är även denna siffra lungt underdimensionerad. Hehe..
ganska olagligt? Fattar bara inte hur ventilsystemet ska funka rent praktiskt.

Permalänk
Medlem

Våran tvättmaskin gick sönder för någon vecka sedan.. leta igenom den utan att hitta någon magnetventil får nog ta och köpa en då..
Hur många bar behöver man för att få iväg sin projektil?

Visa signatur

//Odin

Permalänk

Det ser onekligen skumt ut. Här håller killen i en ventil, och när han öppnar den så trycket pyser ut i luften, då avfyras kanonen. :/
http://spudtech.com/movies/asf/megalauncher1.mpg

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

Jo, det ser bra konstigt ut.. vore kul om någon som gjort en riktig kunde ge ritningar eller riktigt många foton med förklaring i detalj på vad som behövs för den late

Visa signatur

//Odin

Permalänk

Aha. Hittade nånting som funkar på liknande sätt.
http://www.backyardarsenal.com/howitzer.htm

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

Nu vart det lite mer klarhet i det hela.. men känns endå som det skuller räcka att ha en tub med övertryck -> ventil -> rör med projektil för att bygga en som ger någelunda resultat. Men ställer frågan igen, hur många bar behöver man i sin tub/flaska?

Visa signatur

//Odin

Permalänk
Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

Den här killen byggde sin första när han var fjorton
http://www.powerlabs.org/cannons.htm

ett måste är videon bakom understa bilden. Golfboll i överljudshastighet.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Satan, den var jäkligt nice den..
Gör nog så att jag sätter ihop en sån där enklare variant i helgen.. får se om jag har tid/pengar

Visa signatur

//Odin

Permalänk
Medlem

Jävligt intressanta grejer folk har byggt. Blir minst sagt sugen på att bygga en egen

Permalänk
Medlem

jag kommer se till att fixa bilder och beskrivning av det här när jag väl sätter igång. ska nog se till att hitta ett bra skogsområde oxå där man kan skjuta prick på nåt skoj i stil med kaniner eller så...

hmm undrar vad dom säger om man släpar med den till den lokala skyttebanan. har iallafall ammo i sommar/höst när äppelträden är färdiga för skörd.

Visa signatur

PSN: Lexcose
0100
0010