Sidan av eller på ? bästa kylning och ljudnivå

Permalänk
Medlem

Sidan av eller på ? bästa kylning och ljudnivå

Så här ser min burk ut idag - > http://home.swipnet.se/er1k/byrken.JPG
Fast nu har jag bytt fläkten till en 80*80 istället och den sitter mer i mitten.

Så min fråga är: Får jag svalare inne i datorn om jag sätter på sidan, kommer ungefär se ut så här - > http://datorfixarna.interact.se/catalog/images/chassisilver.j...

Först och främst vill jag ha en svalare dator och sen för det andra en tystare.

Kom gärna med tips på andra saker jag kan göra för att få som jag vill ha det.
Tack //Erik

Visa signatur

Citera gärna.

Permalänk

Ja du kan få en svalare dator eftersom du får bättre geonomströmmning men det är inte säkert..

Sätt en fläkt i fronten som suger in kalluft och en där bak som blåser ut varmluften så kommer den bli svalare..

Personligen tycker jag domdär chassidörrarna är bland dom fulaste som någonsin gjorts! hehe... försök få tag i ett bättre chassi om du ändå ska köpa ett nytt (?)

Visa signatur

|:- AMD XP 2400+ @ 2.5 GHz -:|:- 512MB CL2 DDR -:|:- ASUS A7V600-X -:|:- Gainward GeForce 6600GT Golden Sample -:|:- CPU/NB = Vattenkylt -:|

Permalänk
Medlem

Det är bara att testa. Ofta får du bättre resultat med stängt chassi men ofta tvärtom också. Ljudnivån blir dock definitivt lägre med stängt chassi

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

stängt såklart, du vill ju skapa övertryck i lådan (=kallare låda) genom att ha mer inblås än utblås..å du lär inte få nå tryck om du har öppen sida..dessutom lär de låta mkt mer med öppen sida..så stäng skiten

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk

Får man ner tempraturen ifall man har övertryck
Jag trodde att man bara slapp dammet då.

Visa signatur

"Anna, Anna, släpp in mig Anna. Jag har förfrusit drabant-osten Anna, från Riksost du. Annars blir den smullig när den tinar du."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
stängt såklart, du vill ju skapa övertryck i lådan (=kallare låda) genom att ha mer inblås än utblås..å du lär inte få nå tryck om du har öppen sida..dessutom lär de låta mkt mer med öppen sida..så stäng skiten

Blir inte särskilt mycket övertryck med de fläktar som används.

Sen vad är bäst, varmare luft men i väldigt lite övertryck eller luft i rumstemperatur?

Såvida man inte har feta luftströmmar i datorn så tror jag då att det blir svalare med öppen låda. Däremot så dämpar sidorna ljudet och i mitt fal så kan jag inte få datorn lika tyst med öppen sida.

Men det beror på vilken kylning man har osv.

Permalänk

Stängd låda är bättre, sådvida du inte har någon chassivent/dålig alls.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1