3 sätt att modda Truepower, vilket är bäst?

Permalänk
Medlem

3 sätt att modda Truepower, vilket är bäst?

Har läst på en del om att modda mitt antec truepower 380w, sonata-modellen för att få agget att bli tystare. Men jag undrar vilket av följande tre varianter (med Papst-fläkt) ni tycker är bäst?

1 Bara byta ut fläkten.

Fördelar: Behåller tempstyrningen av fläkten.
Nackdelar: Risk för hög ljudnivå.

2 Byta ut fläkten och montera ett 66ohms motstånd på kabeln mellan fläkten och kontakten på agget.

Fördelar: Behåller tempstyrningen av fläkten samtidigt som varvtalet minskar.
Nackdelar: Risk för hög temperatur, besvärligt om man måste löda.

3 Byta ut fläkten och dra ut kabeln från fläkten genom ett hål i nätagget för att sedan ansluta till en molex som ger 12 volt. Mellan molexen och 3pins kontakten på fläktkabeln monteras t.ex. en Zalman fanmate så att jag själv kan reglera hastigheten till önskad nivå.

Fördelar: Möjlighet att styra fläkten, leder troligtvis till låg ljudnivå. Konstant hastighet på fläkten.
Nackdelar: Stor risk för hög temp i load ( iom konstant hastighet).

Vilket alt. tror ni på??

Visa signatur

[P4E 2,8][512MB DDR PC3200][SEAGATE 160GB SATA][NEC 2500 DVD-RW][RADEON 9200SE][SAMSUNG SYNCMASTER 173P]

Permalänk
Medlem

Är det verkligen nödvändigt att försöka göra Antec-agregatet tystare?
Mitt hörs knappt.

Permalänk

1 verkar helt onödigt och 3 verkar jobbigt både att fixa och att styra.
jag skulle alltså testa med alternativ 2. om det blir för varmt får du väl helt enkelt ta bort motståndet eller sätta tillbaks orginal fläkten...

men vad vet jag?

Permalänk
Medlem

Är det inte 2st fläktar i 380 Truepower aggen?
Jag då iaf 2st i mitt

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lasseTM
Är det inte 2st fläktar i 380 Truepower aggen?
Jag då iaf 2st i mitt

I agget som följer med sonatan är det bara en fläkt...
Det lutar åt alt. 2 för närvarande

Visa signatur

[P4E 2,8][512MB DDR PC3200][SEAGATE 160GB SATA][NEC 2500 DVD-RW][RADEON 9200SE][SAMSUNG SYNCMASTER 173P]

Permalänk

Jag skulle rösta på alternativ 2 men risken finns ju att du bränner agget...

Men då kan du ju tjacka ett nytt med 120mm fläkt som inte låter nånting i jämnförelse

Visa signatur

|:- AMD XP 2400+ @ 2.5 GHz -:|:- 512MB CL2 DDR -:|:- ASUS A7V600-X -:|:- Gainward GeForce 6600GT Golden Sample -:|:- CPU/NB = Vattenkylt -:|

Permalänk
Medlem

Jag har då provat alt.3 på ett billigt agg med 120mm fläkt. Inte alls krångligt att fixa, dock gjorde jag så att min alltid får 7 volt. Har iof inte hunnit prova det än, men brinner det så brinner det

Edit, kom på att jag körde det en dag istället för mitt sonata agg, funkade perfa, spriecclt med tanke på att det bara kostade 300 kr. Blev då tystare än sonata agget också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guffis
Jag har då provat alt.3 på ett billigt agg med 120mm fläkt. Inte alls krångligt att fixa, dock gjorde jag så att min alltid får 7 volt. Har iof inte hunnit prova det än, men brinner det så brinner det

Edit, kom på att jag körde det en dag istället för mitt sonata agg, funkade perfa, spriecclt med tanke på att det bara kostade 300 kr. Blev då tystare än sonata agget också.

Tack för svaret! Meddela gärna då du har testat agget!

Visa signatur

[P4E 2,8][512MB DDR PC3200][SEAGATE 160GB SATA][NEC 2500 DVD-RW][RADEON 9200SE][SAMSUNG SYNCMASTER 173P]

Permalänk
Medlem

4 ta bort fläkten helt och hållet, och istället sätta dit en relativt stor kylfläns som sticker ut en lite bit utanför agget perhaps

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

Är inte sonata-agget tyst redan?
börjar bli orolig, köpte ju det chassit för att det skulle vara tyst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brandt
Är inte sonata-agget tyst redan?
börjar bli orolig, köpte ju det chassit för att det skulle vara tyst

Det är ett bra agg som är hyfsat tyst. Men har man hängt upp sig på att göra datorn så tyst som möjligt så har man

Visa signatur

[P4E 2,8][512MB DDR PC3200][SEAGATE 160GB SATA][NEC 2500 DVD-RW][RADEON 9200SE][SAMSUNG SYNCMASTER 173P]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Onimusha
Har läst på en del om att modda mitt antec truepower 380w, sonata-modellen för att få agget att bli tystare. Men jag undrar vilket av följande tre varianter (med Papst-fläkt) ni tycker är bäst?

1 Bara byta ut fläkten.

Fördelar: Behåller tempstyrningen av fläkten.
Nackdelar: Risk för hög ljudnivå.

2 Byta ut fläkten och montera ett 66ohms motstånd på kabeln mellan fläkten och kontakten på agget.

Fördelar: Behåller tempstyrningen av fläkten samtidigt som varvtalet minskar.
Nackdelar: Risk för hög temperatur, besvärligt om man måste löda.

3 Byta ut fläkten och dra ut kabeln från fläkten genom ett hål i nätagget för att sedan ansluta till en molex som ger 12 volt. Mellan molexen och 3pins kontakten på fläktkabeln monteras t.ex. en Zalman fanmate så att jag själv kan reglera hastigheten till önskad nivå.

Fördelar: Möjlighet att styra fläkten, leder troligtvis till låg ljudnivå. Konstant hastighet på fläkten.
Nackdelar: Stor risk för hög temp i load ( iom konstant hastighet).

Vilket alt. tror ni på??

du har då inte ett truepower 380w

du har ett truepower 380w-s.

det är ganska stor skillnad.

du kan alltid ta och borra upp ett 120mm hål o "skalet" och sedan sätta en 120 mm där och plocka bort den som sitter orginal.

kör 120mm fläkten på 7 volt så klarar du dig.

ska göra det med mitt agg om jag inte skaffar vattenkylning.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CatscaN^Tim
du har då inte ett truepower 380w

du har ett truepower 380w-s.

det är ganska stor skillnad.

du kan alltid ta och borra upp ett 120mm hål o "skalet" och sedan sätta en 120 mm där och plocka bort den som sitter orginal.

kör 120mm fläkten på 7 volt så klarar du dig.

ska göra det med mitt agg om jag inte skaffar vattenkylning.

Ok, framgick det inte av mitt inlägg att det var sonatamodellen det handlar om?

Visa signatur

[P4E 2,8][512MB DDR PC3200][SEAGATE 160GB SATA][NEC 2500 DVD-RW][RADEON 9200SE][SAMSUNG SYNCMASTER 173P]

Permalänk
Medlem

Jag bytade ut min nätaggsfläkt mot en papst 12 db, fugerade ypperligt, det kassa är att jag har ett codegen 300W och fick reda på brandrisken efter det :S

Visa signatur

[Amd 2500+ @ 3200+] ¤ [Abit NF7] ¤ [1024 ddr @ 400 mHz] ¤ [Radeon 9600 pro] ¤ [Maxtor diamond max 160Gb] ¤ [Lain li PC 60]

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3916792...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av G4jm0r
Jag bytade ut min nätaggsfläkt mot en papst 12 db, fugerade ypperligt, det kassa är att jag har ett codegen 300W och fick reda på brandrisken efter det :S

Du tog inte ned varvtalet på något sätt då? Brandrisk? Särskilt hög på Codegen lr?

Visa signatur

[P4E 2,8][512MB DDR PC3200][SEAGATE 160GB SATA][NEC 2500 DVD-RW][RADEON 9200SE][SAMSUNG SYNCMASTER 173P]

Permalänk

Nån som vet hur man ser värmen på sonatans nätagg??? har testat sandra men det visar 12 grader inte riktigt rätt tror jag

Visa signatur

[Core 2 duo E6600@3.17 GHz] [Asus 8800gts 636/1602/1051] [4gb ram] [37000p 3dmark 03] [15757 3dmark 05] [11316 3dmark 06]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mike_Ironhand
Nån som vet hur man ser värmen på sonatans nätagg??? har testat sandra men det visar 12 grader inte riktigt rätt tror jag

Det finns ingen inbyggd funktion för att se temperaturen i nätagget. Förvisso skulle man kunna använda fläkthastigheten för att räkna fram tempen om man kan härleda ett utryck som visar nätaggregatets temperatur i förhållande till fläkthastigheten.. fast då måste man känna till hur fläkten regleras med en ganska exakt matematisk modell vilket gör det hela ganska krångligt. Dessutom är jag ganska säker på att fläkthastigheten är konstant vid både låga och höga temperaturer, dvs regleringen bottnar i max eller min läge vilket gör att man bara kan få reda på rätt temperatur inom ett visst område och man omöjligtvis kan veta hur varmt nätaggregatet är när fläkten går för fullt, dvs när det är som varmast.

En enklare variant kan ju vara att mäta temperaturen på utblås luften. Eller så bryr man sig inte helt enkelt

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||