Permalänk
Medlem

Är detta ett bra paket

Hade kanske tänkt köpa detta.

cpu:Intel P4 2.8GHz Northwood 800MHz http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=P4S478N8-28R

Moderkort:Abit IS7-E http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ABIS7E

Minne:Jag skulle behöva lite hjälp med det!

Hårddisk:Seagate Barracuda 7200.7 80GB S-ATA http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=SGB7-80SATA

Resten av sakerna har jag redan.

Permalänk

med din budget så är det helt ok

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk

Skulle ta detta minne:Kingston KVR400X64C3A/512 512Mb DDR PC3200/DDR400 184pin 400MHz

Länk: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=512DDRKA400

Permalänk
Medlem

Är det lönt att lägga pengar på 1024 i ram, eller är det inte värt det?

Permalänk
Medlem

1Gb är alldrig fel blir nog snart standard i gamminburkar mm.
Kör 2Gb jag. Nä det stog 200Mb ledigt så slog jag till å köpte nytt

Permalänk
Medlem

Verkar som ett vettigt val jag har en 2,8 prescott 800 Fsb
och ett Intel La Crosse mobo.

Enda probet jag har är Värmen från CPU.

köp en kylare som klarar lite mer är ett råd från mig.

Mvh Azash

Visa signatur

Az
Novell
Life is to short for rebots!

Permalänk
Medlem

men du har en prescott ja!, NW är kallare, samt så skulle jag hellre köpt en amd64 istället då den kostar lika mkt! och är bättre

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Medlem

En sak som jag undar över är att alla säger att NW är bättre än prescott.
Hur kan det komma sig, för prescott har ju dubbelt så mycket Cache!

Och de Athlon 64!
Innan har ingen sagt att de är bättre och helt plöstligt så är hela forumet överfult med såna som säger att Amd 64 bits är mycket bättre!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thunderbolt
En sak som jag undar över är att alla säger att NW är bättre än prescott.
Hur kan det komma sig, för prescott har ju dubbelt så mycket Cache!

Och de Athlon 64!
Innan har ingen sagt att de är bättre och helt plöstligt så är hela forumet överfult med såna som säger att Amd 64 bits är mycket bättre!

amd64 är bättre i nästan allt. Prescott har mer cache ja men högre latency till cache avsevärt lägre pipline minst 30 steg mot NW som har 20 steg och det gör att des IPC är sämmre sedan kör dom strained silicon det som orsakar värmeproblemet. Vittsen med prescott var inte att den skulle vara snabbare clock to clock utan skala rätt lätt till 4Ghz med lägre pipline och 0.09 micro teknik. Dock har 0.09 tekniken vissat sig inte skala så bra som det gjorde för bär ma tex gick från 0.18 till 0.13. osv.
Att krympa hela tiden gör inte att processorer skalar konstant där efter och just från 0.13 till 0.09 skalar dom mycket dåligt för tillfälet så prescott har inte levt upp till det den utlåvade. Hade prescott var kallare och legat på ca 4Ghz hade den vart acktracktiv men nej det gör den inte.

Permalänk
Medlem

Men jag tror att Jag tar en P4 ändå! För jag känner mig mer hemma med det!

Är dessa minnen något att ha?

Länk:http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=256DDR400

Om man har fyra sådana, eller är de skit?

Permalänk

varför fylla alla platserna?
2x 512 känns bättre
eller är du verkligen så mån om 2x15 spänn?
hur bra det är är nästan bara turen som avgör - mina noname gick upp till 240MHz på orginaltimings utan extra spänning eller någonting, men jag tror att jag hade ruskigt mycket tur...
det är bara att hoppas på det bästa

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

fler minnen 3 eller fler kan ofta ge problem med stabilitet och det fins ofta välldigt lite marginal för överklockning. 3 eller fler stickor är ecc/reg minnen att föredra.

Permalänk
Medlem

Då tar jag två 512mb istället!

Och tack för alla svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thunderbolt
Men jag tror att Jag tar en P4 ändå! För jag känner mig mer hemma med det!

Är dessa minnen något att ha?

Länk:http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=256DDR400

Om man har fyra sådana, eller är de skit?

Ok, men tänk på att amd64 är en bättre framtidsinvestering, köpte min p4a några veckor innan amd64 kom ut och jag ångrar det!!, sen så är noname från db Twinmos orginal stickor, det fick min polare i alla fall!

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exerco
Ok, men tänk på att amd64 är en bättre framtidsinvestering, köpte min p4a några veckor innan amd64 kom ut och jag ångrar det!!, sen så är noname från db Twinmos orginal stickor, det fick min polare i alla fall!

varning för twinmos windbound orginal PC3200 cas 2.5. Fugerar inte i hop med kompisens intel i875P baserade mobo i alla fall total kattastråf i komptabilitet. Fick köpa nya kingston även samsung fugerade. Men det värkar vara goot om komptabilitetsproblem med dom. Har kontackter som bekräftar det med sedna fins det flertalet trådar om dom där dom är instabila i memtest86+ mm mm.
Kingston skulle jag reckomendera.

Permalänk
Medlem

mina funkar perfekt med I865PE i alla fall!

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Medlem

Man ska kanske vänta till slutet av sommaren innan man köper ny dator, för det ska ju komma så mycket nytt och om man köper nu så kanske man gör en tabbe.

Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Man kan alltid skjuta upp ett köp och vänta på nyare delar, processen går runt runt runt...
Ingen idé att tänka så.

Är du i behov av en ny dator nu till sommaren, köp en ny.
Är du inte i behov av en just nu, vänta..

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Det jag menar är att i sommar när alla har släppt nya saker så är detta paketet förgånget!

Me

Permalänk

Om du inte har en stor budget skulle jag inte vänta med att köpa.
Om du ska köpa nu så köp det här:

AMD Athlon64 3000+ 2000MHz/2.0GHz 512kb bulk Socket754 1795.00

Zalman ZM-7000A-ALCU Intel 478 / AMD 462(med hål runt sockeln) / Socket754 279.00

Kingston KVR400X64C3A/512 2x512Mb (tot. 1024Mb, 1Gb) DDR PC3200 400MHz 184pin 1730.00

Hitachi Deskstar 7K250 160Gb 7200rpm 8Mb 8.5ms UDMA100 IDE 835.00

TOT: 4639.00 inkl. moms

Om du vill ha det billigare så dra ner på minnena o köp 1x512. Om du vill ha den lite bättre köp 3200+ istället.

Kan inte så mycket om moderkoort.

Visa signatur

Bloggare på Reseblogg / Travelblog

Permalänk
Medlem

Hur många procent bättre är en 64 3000+ mot en 2,8GHz P4 800MHz

Permalänk
Medlem

den slår till och med p4 3.2ghz i mkt 3ghz i nästan allt! kanske 10%bättre

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exerco
den slår till och med p4 3.2ghz i mkt 3ghz i nästan allt! kanske 10%bättre

Har du någon efarenhet av 64bits cpu:er då?

För allt måste ha särskilda drivrutiner och oprativsystem!

Och i en datortidning jag har läst så sa man att spel, mm inte kunde använda sig av all extra kraft!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thunderbolt
Har du någon efarenhet av 64bits cpu:er då?

För allt måste ha särskilda drivrutiner och oprativsystem!

Och i en datortidning jag har läst så sa man att spel, mm inte kunde använda sig av all extra kraft!

Ja min kompis har en a643200+ med 2st kingston 512stickor med ett 9800pro och den tar min dator ganska lätt!!

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thunderbolt
Har du någon efarenhet av 64bits cpu:er då?

För allt måste ha särskilda drivrutiner och oprativsystem!

Och i en datortidning jag har läst så sa man att spel, mm inte kunde använda sig av all extra kraft!

Datortidning lol dom vet inte vad dom snackar om.
processorn arbetar i 32bit när du kör windows XP profesional eller liknande 32bit OS samma sak med 32bit program eftersom den är bakåtkomptabil så speciela 64bit drivisar är ej ett måste. Den är kapabel av 64bit instrucktionset.

Tror en x86 processor pallar 8,16 och 32bit i dag och amd64 är dom ända som pallar det plus 64bit x86 instrucktionset. 4bit är jag inte hundra på men 286:an var 16bit och var bakåtkomptabil med 8008 som var 8biut vitt jag vet men om den var bakåtkomptabil med 4004 vet jag inte svårt å se vittsen med det men den var 4bit tror jag.

Sedan kan inte dagens spel dra nytta av 64bit nej men morgondagens spel typ HL2 med 64bit binärer. Valv har väll sagt att dom uppskatar en 30% prestanda ökning i spelet om det är ordentligt 64bit optimerat. Vad jag hört använder spel upp till 80bit flytal alltså ryms det inte ens helt i 64bit register. Det är vad en sagt till mig i alla fall gäller väll främst 3D spel med mycket flytal.

Vinst fins där nog.