Permalänk
Medlem

IKEA Chassi

Vad tror ni om att bygga ett chassi av denna?

Sågar bort hyllplanen och sätter ihop den till en cube istället för ett "U". Man får väl spackla och fixa till så att den blir snygg sen också.

Sen får man ljudisolera och sätta dit en 120mm fläkt därbak. Tror ni att det kan bli bra?

Tänkte nog såga ut en liten öppning till min slot in dvd i fronten men annars blir det inga knappar.

Permalänk
Medlem

hehe, kan nog bli riktigt ballt!

se bara till att ha kameran i högsta hugg

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

Coolt, hur stor är den och vad kostar den?

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem

kommer bli uber grymt

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Hehe.. läckert.. men behåll formen på den..
Sätt mobot i bakkanten på nåt vänster o ha 5.25-platser där uppe och hårddisk i släde där nere.. eller nåt..

Permalänk
Medlem

mmm, har funderat på att inte spackla ihop den till en cube utan istället sätta skivor på insidan som täcker tomrummet. då kan man fixa nå snyggt mönster i mellanrummet. har funderat på att köra lite efter SE telefon

men vitt istället för grått.

Permalänk
Medlem

men tänk vilket drag du kan få genom lådan om du har en 120mm fläkt uppe och en nere som blåser resp. suger.. sen är det bara att montera hårddiskar i vindriktningen...kan bli fett

Permalänk
Medlem

http://www.ikea.se/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?s...

heter ILEN och kostar 395.-

Basmaterial: Spånskiva, Folie
Sida: Spånskiva, Träfiberskiva, Folie
Lock: Styrenplast
Längd: 50 cm
Bredd: 50 cm
Höjd: 56 cm
Max belastning: 25 kg

hyllan på den skulle jag göra så här...

den skulle följa gavelns form så att man kan få ett rejält luftflöde genom hela "U" formen

kall luft in där nere går genom hela "U"formen och ut där uppe

om man måste ha optisk drive kan man montera den i fronten eller på sidan alternativt längst inne i "U" et

Det ser även ut som om den översta hyllan inte ligger i kant med gavlarna utan några mm nedanför - bort med den och skaffa en som följer gaveln hela vägen

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

go for it!!!

Visa signatur

Äktenskapet är det enda kriget där man sover med fienden...

Permalänk
Medlem

Grymt, men det hela blir lite för dolt, tycker jag. Sidoskivorna utbytta mot plexi och man kan uppskatta byggets interiör Stabiliteten får du iofs ordna på något sätt då, eftersom det verkar som dom är bärande, men det är nog lugnt.

Lycka till!!

Visa signatur

Stolthet och principer är intelligenssubstituerande egenskaper.
Trött på 'inbäddade' journalisers lögner i media? -> Medialens.org

Permalänk
Medlem

hahahahha en sån köpte vi för ca 3 weeks ago:)

kan nog bli snyggt......kepp the kamera up;)

Permalänk
Medlem

Skulle lätt ha kvar u formen.

Visa signatur

LaserMagic
Web: www.lasermagic.se
Mail: info@lasermagic.se

Permalänk
Medlem

Ett tips om du vill ha mycket plexi och jobb. Det är att istället för att ta sidoskivorna till plexi så gör du själva U formen i plexi, alltså "utsidan" eller va man ska kalla det. Någon som fattar och kan förklara? Inte sido stycket utan den andra som är böjd som ett U. Men köp en sådan, 400kr är ju inte mycket för ett sådant coolt chassi, och fräsigt att ha på Lan.

-Va har ni för chassin då?
-Jag har ett Raidmax färdig moddat direkt från fabrik, 10 000 kr bara
-Okej jag har en ikea möbel, för 400kr.....

Permalänk
Medlem

fan vad grymt ! men du ska ju inte förstöra formen det ska lätt vara sådär U format...

Permalänk
Medlem

ta bort hjulen och lått den stå som ett U och sätt tyngden i botten

Visa signatur

Debug! rough place. I'm out, leaving no trace...
: MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra : AMD 64 "winchester" 2Ghz : 2x512MB DDR400 Corsair : 2x120GB Maxtor : Dangerden MAZE4 blocks

Permalänk
Medlem

Kan bli riktigt bra!

större bild

edit: Annan vinkel och blå:

Visa signatur

iBook G4 1.33GHz, 1024 MB, 40GB + 160, Mac OS X 10.4

Permalänk
Medlem

man kan ju göra såhär, med vattenkylning och sånt

Visa signatur

Debug! rough place. I'm out, leaving no trace...
: MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra : AMD 64 "winchester" 2Ghz : 2x512MB DDR400 Corsair : 2x120GB Maxtor : Dangerden MAZE4 blocks

Permalänk

det är skitsimpelt igentligen.

du tar plexiglaset (få bredden samt en som är LÅNG)

sedan så värmer du den med värmluftspistolen och låter den "falla" efter byråns form.

låter det svalna.. kör nästa böj.
sedan när du gjort det så får du låta det stelna.

Sedan så får du se till att kapa det aldeles rakt, var noga med att stadga upp det (låt det exempelvis sitta kvar mot byrån när du sågar så du får det rakt.

sedan skruvar du isär den och gör lika dant med "insidan" av u'et.

sedan är det bara sidorna kvar. det är bara att rita efter byråns form och få det utsågat.

Var noga med att limma och plugga.
Öva på spillbitar för att inte misslyckas.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk

Kan bli snyggt, annars vore det rätt tufft att ha den i "U-formen" kvar. Sätt fläktar på undersidan så slipper du se dem

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Thehome var ju tvungen att vara med att modda lite

Kan nog bli riktigt coolt

Visa signatur

[1,2,3]

Permalänk
Medlem

Här kommer mitt förslag på moddning

Skulle nog bli coolt och så sätter man PSU där nere och moderkort där uppe och IO plåten till sidan av chassit. Glömde rita med dem....

Permalänk
Avstängd

ni har glömt att han ska ha en cd eller DVD ...

Visa signatur

Abit NF7-S 2.0 |AMD Athlon 2500+ | TwinMos PC3200 2x256mb Dual Channel | Maxtor 120gb + IBM 20 gb sys.disk | GeForce 2 MX 32 mb <-- haha

[color="green"]MSN: Per_87@hotmail.com[/color]

Permalänk
Medlem

Behåll u-formen och måla den som en fet magnet

Visa signatur

Watt is power.

Permalänk
Medlem

heh fantasin flödar ifrån allihopa, det här kan bli kalasbra ^^

Visa signatur

IBM PS/2 Model 80

Permalänk
Medlem

Satsa på att få den tyst istället...ha fläktarna en bit in i hyllan och ha ett par väggar av nåt ljudisolerande matta.

Permalänk
Medlem

hmm.. tyckte Xerbee's idé verkade tuff.. sen så sätter du in cd/dvd snett i den övre böjen..

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att baksidan inte är rund utan bara ett stort hål vilket man ser på den här bilden:

Permalänk
Medlem

Men om man gör som mitt förslag var så tar man ju bort baksidan så det spelar ingen roll. Man böjer helt enkelt plexit efter kanterna på sidostyckena. För de är la rundade? Jag kan fixa mer och bättre ritningar senare om någon vill se på mitt förslag Kan måla med allt man behöver och måten.... Men det är bara om någon vill se?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xerbee
Men om man gör som mitt förslag var så tar man ju bort baksidan så det spelar ingen roll. Man böjer helt enkelt plexit efter kanterna på sidostyckena. För de är la rundade? Jag kan fixa mer och bättre ritningar senare om någon vill se på mitt förslag Kan måla med allt man behöver och måten.... Men det är bara om någon vill se?

Kan nog bli snyggt, visste inte att det var öppet på baksidan så min idè blir ju lite knepig då

Permalänk
Medlem

Mjo, men vill du så kör på min idé. Hade jag byggt chassi hade jag gjort så helt klart. Tyvärr har jag inte tid till ännu ett chassi men annars hade jag lätt gjort ett sådant, det blir ju inte heller så jätte dyrt. Plexit kan man nog få för 500kr och möbeln kosta la 300kr eller något? Så säg 800-1000kr ? Det ska du ju lätt göra om du vill ha en udda dator. Coolt att ha på lan hahaha den skulle äga alla fabriksmoddade lätt