Permalänk
Medlem

Den perfekta mp3spelaren finns inte...

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

strombom: vart har du gjort korten nånstans? Dom var ruskigt fina nämligen

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strombom
Nä det har jag inte tänkt... i varje fall inte massproducera, kanske sälja en byggsats till nån som vill ha.

/Johan

Detta vore nice:
http://www.hgst.com/portal/binary/com.epicentric.contentmanag...
Synd att den kostar över 10000kr :/

Rätta mig om jag har fel men är det inte exakt en såndär som sitter i iPod mini?! Apple våldsköper iofs in pallar med sånna där men iaf...
Projektet ser för övrigt riktigt grymt ut

Permalänk

strombom: You got PM

Tycker det här verkar asballt!
Var länge sedan tråden var uppe från början. Att det sedan blir något seriöst bygge utav det ver himla kul! Det vågade jag inte riktigt tro på i början.
Lycka till med bygget (om du nu skulle behöva det) du verkar kunna dina saker hur bra som hälst!

*Väntar på uppdatering*

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grabben_83a
Den perfekta mp3spelaren finns inte...

iPod

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ante84
strombom: vart har du gjort korten nånstans? Dom var ruskigt fina nämligen

Vilka kort syftar du på ?

/Johan

Permalänk
Medlem
Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ante84
Det är kortet http://www.mtek.chalmers.se/~strombom/bildz/mp3/1.jpg

www.olimex.com

16*10 cm kostar 300kr inklusive frakt, det tycker jag är väldigt bra pris

sen finns det olika firmor som www.pcbpool.com som också är ganska billiga men kan göra mer avancerade kort

/Johan

Permalänk
Medlem

Sjysst, olimex verkar rätt bra

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem

Det skulle ju vara smidigt med Smart Media minnen.. (sånna små som finns i digitalkameror..)
ett sånt minne kostar ju runt 1000 kr.. och det finns allt från 256 till 1 gb..

Permalänk
Medlem

Tycker då att compactflash är bättre. Klart billigast och sen är det ide-kompatibelt, dvs om man skulle ha ett externt minne så skulle det vara enklast (tror jag iaf) att ha compactflash då det använder samma typ av anslutning som den hårddisk som strombom redan kommer använda.

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nulleman
Tycker då att compactflash är bättre. Klart billigast och sen är det ide-kompatibelt, dvs om man skulle ha ett externt minne så skulle det vara enklast (tror jag iaf) att ha compactflash då det använder samma typ av anslutning som den hårddisk som strombom redan kommer använda.

mjao... Det bililgaste compact flash på 1 GB på pricerunner går på 1500kr, för samma pengar får jag en 1.8" hårddisk med 15 gig eller mer...

både storlek, vikt och batteritid talar iofs för compact flash, men då måste de bli billigare

/Johan

Edit: storleksskillnaden mellan comapct flash och mmc, sd, smartcard osv är så liten så det spelar ingen roll, och bland dem är cf billigast tror jag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj_linder
Det skulle ju vara smidigt med Smart Media minnen.. (sånna små som finns i digitalkameror..)
ett sånt minne kostar ju runt 1000 kr.. och det finns allt från 256 till 1 gb..

Smart media är den tunna platta typen och den finns bara till 128Mb
dessutom slog dom aldrig igenom riktigt och idag används dom knappast alls

Sedan finns en uppsjö av andra typer Secure digital MMC och Compact Flash samt sonys memorystick...

av alla dessa är Compact Flash fortfarande billigast/Megabyte

deras nackdel gentemot de andra är väl storleken då, men eftersom gränssnittet är direktkompatibelt med IDE så tycker jag det är att föredra

jag har en 1gb microdrive till min kamera och den fungerar mycket bra

skall skaffa en IDE-CF adapter till min router soå jag kan återanvända mina gamla CF kort också (som jag i nuläget har som startdiskett och bootar från via usb-kortläsare)

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk

Lånar tråden lite om det är ok.
Om jag bygger en IDE <-> USB -krets och vill köra med en 3.5" HDD, är det någon som vet hur mycket en 7200rpm-disk drar på 5v? om det inte är så mycket så borde man kunna plocka 5v från usb, sedan bara köpa någon ganska enkel 12v-nätdel från classe eller nått så har man det problemet löst.
Vad tror ni?

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

)ExecutoR(
eller så låter du 12volts nätdelen köra både 5 o 12 volt
om den ger tillräckligt med A förstås

Permalänk

Icedude:
Dööööö.... Känner mig såhär >--------------------------------------------------< dum.....

Ingen som vet ungefär hur många mA en 3.5" hdd behöver på 5v?

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

hitachi tex har massa datablad över sina diskar
en 7k250 tar 1.72 A på +12V och 0,68 A på +5V när den startar

http://www.hitachigst.com/tech/techlib.nsf/techdocs/5AB985BA1...

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk

ok tack!
Ledsen att jag lånade tråden lite, men nu behöver det inte snackas mer om det här.
Back On Topic.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk

Hade tråkigt....

Hade lite tråkigt....

Kanske skulle kunna göra den mindre, men vet inte hur stora dina delar är.

Visa signatur

[2500+ barton - Aopen AK79D-400VN - Radeon 9200se - 512mb DDR - Maxtor 80gb - Compucase 6A21]
[Laptopen IBM R40] [Mobil Samsung D600 och SE T630][email: particle@gavle.to] [ICQ: 67844045]
[SWECLOCKERS.COM - datornördarnas egen himmel]

Permalänk
Medlem

Re: Hade tråkigt....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -:Particle:-
Hade lite tråkigt....

Kanske skulle kunna göra den mindre, men vet inte hur stora dina delar är.

ganska fin

jag har just beställt några fina färgdisplayer för nokia 6610

köpte dem från nån på ebay i england, hoppas han inte har blåst mig på 1000 kr nu beställde fyra stycken

funderar på om jag inte ska använda compact flash istället för hårddisk... (den är ju IDE-kompatibel så den funkar med elektroniken jag redan har)

någon som vet vad IPOD-mini har för lagring?

/Johan

Permalänk
Medlem

tydligen en hitachi microdrive, 4Gb

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ante84
tydligen en hitachi microdrive, 4Gb

ok, billigaste 1Gb kostar ju över 1600kr och 2Gb kostar dubbelt så mycket... 4Gb har jag inte hittat men den lär ju kosta multum! :/

De som köper in minneskorten till IPOD har nog lite mängdrabatt

/Johan

Permalänk
Medlem

lite granna kanske, om dom har tur
stod på en sida att apple köper upp alla såna diskar dom gör, är nog en del

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk

man kan ju köpa en muvo2 och ta ut disken. Har sett flera göra detta för att tex få billiga kort till kameran.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk

Jag tycker copmact flash verkar mycket bra. Vet dock inte om det kanske har några stora nackdelar. Annars är det ju litet, lätt och mer skaktåligt än en HDD.
Samt att det gör det mycket enklare att själv välja vilken storlek man vill ha, eller det är ivf lättare att få tag i, lite jobbigt för folk att börja leta nya 1.8" HDD:ar kanske (om de nu vill ha en ny/större eller så)

Fråga:
Hur många kommer du tillverka? jag är "lätt på" om du vill sälja en när din prototyp är klar.
Jag vet att det står tidigare i tråden, men ungefär hur mycket tror du en skulle gå på då? Jag menar, efter den första borde den andra gå bra mycket fortare, då är det bara "monteringen" all problemlösning är ju redan mer eller mindre klar då.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

hehe jag lär nog inte ha tid att bygga fler tyvärr... du har dock rätt i att själva monteringen går fort efter att den första är klar! men det får tiden utvisa, nu ska jag mest satsa på att få den klar över huvud taget

jag håller med om att compact flash har många fördelar, den enda nackdelen är priset i förhållande till storlek... jag tror nog att jag kör på compact flash. det får duga och spelaren kommer bli väldigt liten

/Johan

Permalänk
Medlem

Kan man inte köra med dubbla Microdrives/CF-kort? Om det nu blir billigare.

Måste säga att det är ett kanonbygge, ingen liten grej!

Lycka till.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xzite
Kul att du gillar polarens musik

Angående det där med spelare för moduler osv. så rekommenderar jag MODPlug player, finns på http://www.modplug.com/

Och det här med funktionaliteten på mp3-spelare, den dagen jag köper en sådan så vill jag ha följande.

1. Skaksäkerhet, uppnås väl enklast genom minneskort.
2. USB2 eller liknande, det ska inte ta 1 dygn att fylla spelaren med musik.
3. Bakgrundsbelysning på displayen som man ska kunna stänga av för att spara batteritid.
4. Drifttid på minimum 5 timmar.
5. Lättanvänd, inte för många knappar, ett styrkors för att navigera omkring i filsystemet/spola en låt som redan går, +3 knappar till play/pause, stop och power on/off räcker bra.

Det var nog allt jag kunde komma på för tillfället.

Du har inte någon mail adress till den polaren?

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

grymt trevligt,
bara en fråga FM-sändare!
Det är olagligt att sända på FM bandet utan en licens (detta inkluderar VÄLDIGT korta avstånd)
har för mig att licensen är grymt dyr!

Både Jens of Sweden och Apple Ipod har haft FM sändare inbyggt/tillbehör, dessa får inte användas i sverige, går att köpa dock

.P.S.Orkade inte läsa hela tråden om du tagit upp ämnet om FM-sändare.D.S.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pinkevin
Ja, precis.
De kallas även trackers och finns i ett par olika format; mod, xm, s3m m.m.

OFT:
Denna är enligt mig en av de bästa moddarna som gjorts:
http://sidchip.ath.cx/~maktone/mod/CLASS05.MOD

Du kan spela den direkt i winamp, men för att den ska låta bäst så gå in under Preferences -> Input -> Nullsoft Module Decoder, dubbelklicka på den och bocka av stereo output.

Änsålänge så finns det ingen spelare för mod filer (vad jag vet), det finns däremot en XM spelare, dock så har den inte stöd för alla effekter som xm använder, och har begränsat stöd för hur många kanaler du kan ha:
http://www.tapir.nu/software-dh02.html

Ser att du gillar riktig musik snubben... <:
En fråga jag har är att om jag gör bygger en spelare som ska kunna spela upp xm, mod, ym, it etc. Hur lägger man in programmen på sin spelare som läser dessa filer? Hur fungerar det på mp3-spelare? fattar inte riktigt hur det funkar... Du (eller ngn annan) får gärna dra iväg ett PM där ni förklarar lite mer utförligt hur en mp3 fungerar... (o:
Vore tacksamt, för jag vill göra en typ av mp3-spelare som bara kan spela upp .nsf-moddar

Visa signatur

System: 2400+@2400mHz(200*12) VCore: 1.700 ][ 8rda+ ][ 2*256mb TwinMOS/Winbound PC3200 ][ Sapphire Radeon 9700 np ][ Kanintänder