Permalänk
Medlem

Ipod mini frågor...

Tänkte slå till på en Ipod Mini men har nån fråga först.

För det första, hur är ljudet i den ? Jag är TOTALT ointresserad av hur den låter med medföljande lurar då dessa kommer att kastas i kanalen som jag bor 10 meter ifrån. Jag kommer alltså att använda mig av slutna Sony hörlurar som kostade runt 1000-lappen. Alltså inga skitgrejer.

Som jämförelse kan jag väl säga att jag lånade en IRiver IFP180 128mb av en polare och den lät RIKTIGT dåligt.

Ljudet är som sagt var ALLT för mig när det gäller bärbart. Det som är intressant är om EQ går att ställa in så att det blir både ordentlig bas och diskant. Iriver spelaren hade varken eller. Lät mer som en klockradio nästan

Har Ipoden manuella EQ inställningar ?

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i7 4790k | Asus Z97-A | Crucial DDR3 24GB | Samsung Evo 850 SSD 500gb | Asus GeForce 970GTX | Hyper X Cloud II | Qpad MK50 | 27" Samsung PLS LCD | | AOC 32" 4K | XBOX Series X | PS5

Permalänk
Medlem

iPoden har EQ, men det är förbestämda, tex rock, jazz, bass boost etc..

Permalänk
Medlem

Men VARFÖR??? idiotisk enligt mig

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i7 4790k | Asus Z97-A | Crucial DDR3 24GB | Samsung Evo 850 SSD 500gb | Asus GeForce 970GTX | Hyper X Cloud II | Qpad MK50 | 27" Samsung PLS LCD | | AOC 32" 4K | XBOX Series X | PS5

Permalänk
Medlem

Går inte EQn att fixa till i iTunes? Jag har för mig det iaf. Man kan typ skapa egna som man sedan laddar över till iPoden. Angående ljudet är jag mycket nöjd, men de bör det tilläggas att jag inte är någon audiofil. En fördel med minin mot t.ex. iRiver är att du kan koda låtarna så att det blir bättre kvalité, då lagringsutrymmet är större. Köp minin, du kommer inte bli missnöjd.

Edit: Kolla gärna om du kan få provlyssna på någons mini, gärna med dina lurar.

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Hedersmedlem

Får jag fråga vilket ljudformat du tänkte använda, samt vilket som användes vid testet med iRivern?

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Jag använde både WMA och MP3 när jag körde IRivern. Tänker nog mest köra MP3 antar jag.

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i7 4790k | Asus Z97-A | Crucial DDR3 24GB | Samsung Evo 850 SSD 500gb | Asus GeForce 970GTX | Hyper X Cloud II | Qpad MK50 | 27" Samsung PLS LCD | | AOC 32" 4K | XBOX Series X | PS5

Permalänk

Jag känner att jag är lite nyfiken på vad du ska använda för hörlurar till iPodMini, du säger att dom ligger i 1000kr klassen och då funderar jag lite över vad dom egentligen har för impedans !? Vanligtvis brukar dyrare lurar ha en ganska hög impenas, vilket gör det svårt för portablaspelare att orka driva dom ordentligt. Sony brukar dock vara bra på att tillverka lättdrivna lurar...

Att du anser att ljudet är RIKTIGT dåligt på iFP-180 tänker jag inte ens kommentera

Permalänk
Medlem

Fick varken nån vass bass eller diskant med mina Sony DJ hörlurar. Det föll liksom platt bara. Vet inte exakta modellnumret då det är bortskrapat sen LÄNGE. Testade i samma veva hörlurarna på en I Audio 4 256mb och där lät det JÄTTEBRA. På min Sony MD som e 5 år gammal låter dom också bra.

Sen undrar jag om nån vet vart man kan hitta ljudspecs för IpodMini ? På deras hemsida går ju inte att hitta nånting. Skulle vilja veta effekt och sådana saker (Som IRiver gärna stoltserar med i deras senare modeller)

Kan väl även tillägga att enda anledningen till att jag är intresserad av Ipoden är pris per MB. En flashspelare är ju sååå mycket dyrare om man vill ha lite större. Är väldigt intresserad av dom senare IRiver spelarna men dom kostar ju därefter också. Tycker +3000 för en MP3 spelare är ALLDELES för mycket.

Sen kan man ju också fråga sig varför Ipoden har så dålig batteritid i jämförelse med tex IRivers HD spelare....

Kom på YTTERLIGGARE en sak. Har ett par Sennheiser HD570 som jag använder hemma och där låter Irivern lika klent men MD'n låter bättre.

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i7 4790k | Asus Z97-A | Crucial DDR3 24GB | Samsung Evo 850 SSD 500gb | Asus GeForce 970GTX | Hyper X Cloud II | Qpad MK50 | 27" Samsung PLS LCD | | AOC 32" 4K | XBOX Series X | PS5

Permalänk
Medlem

ska se om jag kan finna spec, en lite fundering man kan ha är ju att i europa säljs ipod (generation 3, 4 o mini) med ljudbegränsning, vilket det inte gör i usa. detta för att i frankrike får en spelare inte klara spela mer än 110 db om ja inte minns fel, därför ha de strypt den effekten lite, MEN detta går ju att lösa med ett hack, frågan är om detta hack ökar signalstyrkan.

EDIT: lite spec, ska se om ja finner mer. blev rörigt att koperia, men du kan nog tyda ut rätt mycket.

Full specs
General
Product type Digital player

PC interface(s) supported FireWire, Hi-Speed USB

Flash memory installed 128 hour(s)

Digital storage Built-in 4 GB Hard disk drive

Weight 3.7 oz

Dimensions (W x D x H) 2 in x 0.5 in x 3.6 in

Body color Pink

Available body colors Silver, Gold, Blue, Pink, Green

Voice recording capable Yes

Included accessories Belt clip

Software included Apple iTunes, iTunes for Windows (5)
Carrying Case
Case type None
Digital Player / Recorder
Digital formats supported MP3, Real 10, WAV

Playback modes Random play, Program play, One track repeat, All tracks repeat

Edit functions Erase

Supported bit rates 32 - 320Kbps

Shockproof memory 1500 seconds

ID3 tags support Yes

External hard drive function Yes

Additional features Variable bit-rate compatible
Built-in Display
Built-in display LCD

Diagonal size 1.67"

Backlight display Yes

Backlight color Blue, White

Display menu language Dutch, Danish, French, German, Korean, English, Finnish, Italian, Spanish, Swedish, Japanese, Norwegian, Chinese (simplified), Chinese (traditional)

Features Adjustable contrast
Audio Features
Sound output mode Stereo

Timer Wake, Sleep

Built-in clock Digital clock

Additional features Calendar, Phone book, Hold button, Upgradeable firmware, Rechargeable capability, Battery level indication
Video Playback Features
Video playback support No

Still image format No
CD System
CD system None

Playback modes Skip playback, Random play, Repeat one/all

CD-R compatible No

Digital audio standards supported MP3, AAC, MP3 VBR, Audible, AIFF, WAV

ID3 tag support No
Equalizer
Equalizer type Built-in

Factory preset qty 20
Radio
Tuner type None
Remote Control
Remote control None
Microphone
Microphone type None
Headphones
Headphones type Binaural Ear-bud

Sound output mode Stereo

Impedance 32 Ohm

Connectivity technology Wired
Connectivity
Cable(s) included 1 x, 1 x IEEE 1394 cable -, USB cable -

Connector type 1 x Headphones / remote control Mini-phone stereo 3.5 mm, 1 x Docking station

Slot(s) provided 1 x Docking, Remote
Battery / Power
Battery Lithium ion Rechargeable Player batteryIntegrated

Mfr estimated battery life 8 hour(s)

Recharge time 3 hour(s)

Type Power adapter
System Requirements
Interface devices USB port, FireWire port

Min operating system Apple MacOS X 10.1.5 or later, Microsoft Windows XP Home Edition, Microsoft Windows XP Professional
Warranty
Service / Support 1 year warranty

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Tack så mycket men dessa specs säger ju ingenting om ljudstyrkan tyvärr. Det är dom specsen jag läst apples hemsida...

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i7 4790k | Asus Z97-A | Crucial DDR3 24GB | Samsung Evo 850 SSD 500gb | Asus GeForce 970GTX | Hyper X Cloud II | Qpad MK50 | 27" Samsung PLS LCD | | AOC 32" 4K | XBOX Series X | PS5

Permalänk
Medlem

okej, letar vidare. trodde det skulle stå på sian me hacket, men gjorde inte det http://www.randgruppe.info/ipod/

en fundering, vilket motståd "gör/drar" dina lurar?

en annan smart sak, ett tips, testa att ställa frågan på forumet på www.ipod.se eller www.99mac.se

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trifix
Jag använde både WMA och MP3 när jag körde IRivern. Tänker nog mest köra MP3 antar jag.

Okej. Ett tips är att använda rippad musik med EAC i WAV format om du vill testa hur en spelare låter, inte direkt spelarens fel att musiken är sönderkomprimerad.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Jonasy: Det låter ju.....mindre troligt att det skulle bero på själva filformatet att det låter dåligt i bas och diskant. Varför låter då min MD och min polares IAudio 4 bra ? Jag kör MP3 via optisk utgång på datorn till min MD så det är MP3 i grunden där med....

Dessutom kör jag ALDRIG en MP3 i 128kbs för det låter i 98% av fallen inte alls bra. MINST 160 ska det vara men helst i 192kbs.

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i7 4790k | Asus Z97-A | Crucial DDR3 24GB | Samsung Evo 850 SSD 500gb | Asus GeForce 970GTX | Hyper X Cloud II | Qpad MK50 | 27" Samsung PLS LCD | | AOC 32" 4K | XBOX Series X | PS5

Permalänk
Medlem

som sagt, en fundering, vilket motståd "gör/drar" dina lurar?

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Vet inte eftersom jag inte vet modellnumret på dom.......

Men mina Sennheiser kör med 120ohm (och ja det är mycket jag vet)

Finns det nån BRA sida som recenserar Ipods och andra mp3spelare ? Svensk eller engelsk spelar ingen roll. Och nej inte sweclockers

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i7 4790k | Asus Z97-A | Crucial DDR3 24GB | Samsung Evo 850 SSD 500gb | Asus GeForce 970GTX | Hyper X Cloud II | Qpad MK50 | 27" Samsung PLS LCD | | AOC 32" 4K | XBOX Series X | PS5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trifix
Tack så mycket men dessa specs säger ju ingenting om ljudstyrkan tyvärr. Det är dom specsen jag läst apples hemsida...

Är inte helt inne på ljudområdet, men jag vet att de kan ge 30mA höger och 30mA vänster.

De anger på någon sida också 90dB, men med hjälp av lite enkel "hacking" så kan du ta bort den europeiska spärren och får då upp spelaren i 93dB (teoretisk fördubbling).

Jag har ett par stora hörlurar med som den inte riktigt orkade driva ifrån början, men efter "hacket" så klarar den det utmärkt.

Jag vet dock inte om detta strider mot någon lag därför tänker jag inte ge någon info om hur man gör eller namn på programmet, innan någon bevisa för mig att det är helt lagligt i sverige.

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk
Medlem

60mA är ju bra mycket mer än vad nån annan MP3 spelare kan prestera.

Tack för det svaret.....

Jag har riktigt beslutsångest. MÅSTE bara se denna spelare i verkligheten också....

Läste precis en recension på en engelsk sida och blev ÄNNU mer sugen. Är ju dessutom en "sucker" för Apple design....

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i7 4790k | Asus Z97-A | Crucial DDR3 24GB | Samsung Evo 850 SSD 500gb | Asus GeForce 970GTX | Hyper X Cloud II | Qpad MK50 | 27" Samsung PLS LCD | | AOC 32" 4K | XBOX Series X | PS5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trifix
Jag har riktigt beslutsångest. MÅSTE bara se denna spelare i verkligheten också....

Om du är en vanlig dödlig människa och får hålla i en så akta dig för att inte bli förförd av enbart designen. Om möjligt så ta med dig dina dyra lurar och be att få provlyssna om affären har något testexemplar.
En fråga bara när du provade iRivern, vad för upplösning körde du låtarna på då? Det är ju stor skillnad på 128kbps och 320kbps. Provade att koppla in min iPod mini i min fars stereoanläggning (han är väll lite audiofil) och han kunde konstantera att ljudet var bra, men det fick inte samma "volym" som direkt ifrån en CD, det verkar vara just detta MP3 formatet tar bort en aning.

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk
Medlem

Det är inga JÄTTEhörlurar men dom var dyra iaf. Jag har aldrig haft några problem tidigare med mina Sony hörlurar så jag tror mer på att det var IRiver än hörlurarna ELLER formatet på mp3orna för som jag sa i nått inlägg lite högre upp så kör jag minimum 160 men oftast 192...

Hmmm, har du läst tråden förresten ? Hacket finns ju redan utlagt i denna tråd. Det är inte olagligt i Sverige, bara frankrike tydligen.

Måste man ha Linux för att fixa hacket som det står på sidan eller missade jag något ? Om du inte vill prata om det här iaf så maila gärna mig och berätta hur du gjorde

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i7 4790k | Asus Z97-A | Crucial DDR3 24GB | Samsung Evo 850 SSD 500gb | Asus GeForce 970GTX | Hyper X Cloud II | Qpad MK50 | 27" Samsung PLS LCD | | AOC 32" 4K | XBOX Series X | PS5

Permalänk

Vet att de va iaf inte allt för bra ljud med mina koss lurar men dom har lite för hög impedans för att användas som "portabla" lurar. Men tar man ett par som inte har så hög impedans så funkar de mkt!

Visa signatur

Nu vill jag understryka att alla homosexuella är inte pedofiler, och alla homosexuella är inte perversa - Pastor Åke Gren

Permalänk
Medlem

With a full-scale signal, the output clipped at the two highest levels of the volume control. The maximum distortion-free output level into 100k ohms was 911mV at 1kHz—more than enough to drive typical headphones to unbearably loud levels. The iPod didn't invert absolute polarity, and the source impedance was a suitably low 5.5 ohms over most of the audioband, rising slightly to 15 ohms at 20Hz. (All figures include the series resistance of a 5' interconnect.) The iPod should be able to drive all but the low-impedance Grados and the AKG K1000 with impunity. (I got great sound with it driving Sony MDR-7506 closed-back headphones.)

Källa: http://www.stereophile.com/digitalsourcereviews/934/index5.ht...

Visa signatur

Bla bla bla

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trifix
Det är inga JÄTTEhörlurar men dom var dyra iaf. Jag har aldrig haft några problem tidigare med mina Sony hörlurar så jag tror mer på att det var IRiver än hörlurarna ELLER formatet på mp3orna för som jag sa i nått inlägg lite högre upp så kör jag minimum 160 men oftast 192...

Hmmm, har du läst tråden förresten ? Hacket finns ju redan utlagt i denna tråd. Det är inte olagligt i Sverige, bara frankrike tydligen.

Måste man ha Linux för att fixa hacket som det står på sidan eller missade jag något ? Om du inte vill prata om det här iaf så maila gärna mig och berätta hur du gjorde

du måste inte ha linux. att det står där är nog mer för att hacket är gjort för pc, window.

bara att plugga in ipoden, o sen starta hacket, vilga "disable limit" o sen "finish", svårare än så äre inte. borde inte vara olagligt i sverige eftersom vi inte har en lag om hur högt en spelare ska kunna få spela

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trifix
Hmmm, har du läst tråden förresten ? Hacket finns ju redan utlagt i denna tråd. Det är inte olagligt i Sverige, bara frankrike tydligen.

Måste man ha Linux för att fixa hacket som det står på sidan eller missade jag något ? Om du inte vill prata om det här iaf så maila gärna mig och berätta hur du gjorde.

Du måste inte ha linux, du kan hämta programmet ifrån min webserver på: http://ufos85.mine.nu:85/iPod/iMod.exe

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk
Medlem

Det är inte olagligt, vi bor i Sverige och inte i Frankrige.

Visa signatur

Bla bla bla

Permalänk
Medlem

Min Iriver 390T slår min Ipod 15Gb med hästlängder vad gäller ljud...oavsett vilka hörlurar jag använder. Och med det menar jag inte att det är dåligt ljud i ipoden utan det e jävligt bra ljud i irivern! (Förstår inte hur ni lyckats få dåligt ljud i den, förmodligen har ni fel inställningar, att uppgradera firmwaren ger även ännu bättre ljud)

För övrigt funtar jag på ett pas Koss the plug till dessa spelare...ngn som har goda erfarenheter av dem eller kan rekommendera ett bättre alternativ i samma klass?? (förutom svindyra shure lurar)

Permalänk
Medlem

Hej jag köpte en ipod idag så nu har jag lite frågor

Hur länge ska jag ladda den för första gången ??

Jag var inne på ipod sida för jag tänkte köpa fjärre men så såg jag att den bara funkade på dom större ipoden stämmer det?

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/91306...

Visa signatur

Hp Pavilion 1224eo

Permalänk
Medlem

4 timmar

Vet inte

Visa signatur

p910i, iPod 4G 20Gb,

Permalänk
Medlem

ladda den tills det är fullladdat

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evrion
4 timmar

Vet inte

ok för dom i avfären sa att man skulle ladda den i 16 tim innan man fick använda den. Det var därför jag frågade för jag tyckte att det lät som lång tid

Visa signatur

Hp Pavilion 1224eo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ufos85
Är inte helt inne på ljudområdet, men jag vet att de kan ge 30mA höger och 30mA vänster.

De anger på någon sida också 90dB, men med hjälp av lite enkel "hacking" så kan du ta bort den europeiska spärren och får då upp spelaren i 93dB (teoretisk fördubbling).

Jag har ett par stora hörlurar med som den inte riktigt orkade driva ifrån början, men efter "hacket" så klarar den det utmärkt.

Jag vet dock inte om detta strider mot någon lag därför tänker jag inte ge någon info om hur man gör eller namn på programmet, innan någon bevisa för mig att det är helt lagligt i sverige.

haha skulle det vara olagligt att få mer kräm i sin mp3/hdd spelare... show me that law, sunt förnuft. De flesta lagar är skriva för hundra år sen så kanappast att de satt med mp3 spelare då

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.