Permalänk
Testpilot

Skit-Hydor, nu har den pajjat

Sitter här helt lugnt och håller på med photoshop och plötsligt startar datorn om sig, helskumt tänker jag eftersom det inte kom nån blåskärm eller nån varning alls.

Tänker att det kanske är nått fel på pumpen (den har låtit konstigt under dagen) och kollar på temperaturen i bios, mycket riktigt så är den på 80 grader. Stänger av datorn fort som fan och känner på cpu-blocket, det är kokhett. Plockar isär hela systemet och kollar i pumpen, alla blad på impellern har gått av, hur går det till?

Bild:

Jag som har varit så positiv till Hydor, nu blir det aldrig mer en sån

Så till själva frågan: Fad ska jag köpa för pump? har waterchill med tre block (ej antarctica) är det Eheim som gäller eller finns det alternativ?

Om jag köper en Eheim räcker 1046 (5L/m) eller måste jag köpa dyrare?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

får man fråga vad du körde för vätskor i vattenkylnings-systemet ?
förutom vatten alltså...

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk
Testpilot

Just nu körde jag bara vatten eftersom jag hade slut på övrigt att ha i, destilerat vatten altså.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

det där hände mig med... gillade aldrig den ändå, så nu sitter där en gammal eheim som jag hade liggande... en 1046 bara så det är väl dags att köpa nåt större.

nån som har förstahandsinformation på ljudnivåerna på 1046 kontra 1250? stor skillnad?

Permalänk
Testpilot

Det blir nog en 1048 (http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=PMP-500171) verkar bra pris på den också och eheim ska ju vara bra enligt många.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Just nu körde jag bara vatten eftersom jag hade slut på övrigt att ha i, destilerat vatten altså.

Varför dest vatten? Du får ju metalljoner efter några minuter av blocken?

Permalänk
Medlem

För att det inte innehåller kalk blandanat.
Och allt annat skit som är i vattnet som är bra för människor men inte för blocken.
Blir mindre skit som kan klegga igen.
Men annars kan man alltid lösa det med lite extra kemikalier (Utöver de man ska ha alltså).

Visserligen varierar vattenkvaliten stort i landet, så det kan skilja sig rätt ordentligt.

Fredrik.L

Permalänk
Avstängd

Knalla ner till någon zoo-butik och köp en valfri där, min kostade 200Kr och pumpar 13L/min.. kommer ej ihåg namnet men det började med Zi... ingen lust att gräva fram den från tanken just nu

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.