Hårddisk måste inkonsekvenskontrolleras ofta..

Permalänk
Medlem

Hårddisk måste inkonsekvenskontrolleras ofta..

Nu har jag stött på problem med någonting. Det är så att mina hårddiskar måste inkonsekvenskontrolleras väldigt ofta vid boot.. Och sen repareras en massa filer.. Vad och varför sker detta? Vad är det som gör att filerna går sönder helt plötsligt? Jag har även provat att köra andra operativsystem än Windows 2000.. (Windows XP), men med samma problem.. Trodde jag förlorat 2500 musikfiler häromdagen för det inte gick att accessa mappen som de låg i.. Trodde disken var trasig, men så helst plötsligt efter omstart så fungerade det igen (efter att hårddisken inkonsekvenskontrollerats och xp reparerat en massa index och bla bla. Det hela uppkommer också på fler diskar, inte bara en.. Än så länge har det uppkommit på två av mina tre diskar..

Har ni nån aning om vad detta kan röra sig om ?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

jadu...

jag har samma problem... 2 seagate diskar som gör samma sak... ska lämna in den ena på garanti...vet inte vad problemet är, men nu har jag helt plötsligt även fått problem med mitt bredband då det känns som att jag tappar "packets", laddar hemsidor utan bilder eller får ett sidan kan inte visas-meddelande..? Bostream fattar ingenting (hö hö) men inte jag heller... kan det bero på mina sataniska diskar månne?

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Medlem

uppdatera era raid drivisar

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LfD
uppdatera era raid drivisar

Kör inte Raid så det ska nog inte behövas.. Dock har problemen försvunnit .. Och jag har inte gjort nåt särskilt
Aja,

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

jag kör heller inte raid!!! Men uppenbarligen påverkar detta tiden det tar för burken att stängas av, vilket i sin tur påverkar hdd

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Medlem

Kanske en dålig nätdel eller kabel som gör att det blir fel på filerna? Det är väldigt allvarligt om disken behöver inkonsekvenskontrolleras. Kör du senaste bios på datorn?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herakles
Kanske en dålig nätdel eller kabel som gör att det blir fel på filerna? Det är väldigt allvarligt om disken behöver inkonsekvenskontrolleras. Kör du senaste bios på datorn?

Som jag sagt, så har jag inte problemen längre.. Nätdelen är heller inte dålig; nätagget är ett Levicom 500 watt.. Kör även senaste bios.. Men som sagt, har ej problemen längre, så nu bryr jag mig inte.. Och dessutom var det ett bra tag sen jag hade problemen Kolla datumet på mitt första inlägg

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Hedersmedlem

Är nog inte hårddisken i sig som inkonsekvenskontrolleras, utan det är filsystemet.
Får man fråga vad du har för filsystem på partitionerna?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG