Song Networks lanserar Sveriges snabbaste ADSL-tjänst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba

Det jag även bara antar, inte kan säga att jag vet till 100%, är att DSL-linor går att göra symmetriska,

Då är det inte ADSL längre.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Davvan
Jag skickade ett mail till Song och frågade några saker bland annat om uppladdningshastigheten och fick detta svar:

Avseende uppströms hastighet så kommer vi att hålla den till 1 Mbit/s. Vi kan få ut 3 Mbit/s men med de utrustningsalternativ som det innebär så är det bättre att i detta läge ta den lägre hastigheten då den tekniska lösningen blir något enklare och därmed billigare.

Så kul va det

troligen måste dom byta ut HW helt enkelt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Ego. Om alla tänkte som du så hade ingen kunnat utnyttja sina 28 ner...

Må jag vara ett ego som inte köper fetaste linan med 1Gb/s upp och ner i fullduplex.
Må jag vara ett ego som inte leechar arslet av mig för att sedan börja använda mig av alla dessa P2P nätverk och låta alla leecha av mig.

Är det så svårt att förstå att inte alla sitter med P2P?
Är det så svårt att förstå att alla inte behöver en fet upload?
Är det så svårt att förstå att vissa behöver en fet download?

Enligt min mening, så skiter jag fullständigt i om fler och fler skaffar sådant, deras val.
Jag behöver inte tanka från dem, det gör jag inte heller. Lite svårt att tanka från såna när man själv inte använder P2P längre...

Permalänk
Medlem

men du patrik.. vi lägger sweclockers på 0.5Mbit så kan du få se på upload!!

du verkar ju inte gilla upload så...

// peakk

Visa signatur

AMD 64 +3400 ; 1024 Mb ram ; 9800 XT ;1 x 74,3 Raptor ; 2 x 160 GB Seagate ; VP201s 20.1" TFT:

Permalänk

Fasta nätet är visserligen inte "färdigbetalt", vad det nu betyder, eftersom det fortfarande utvecklas tjänster för det. Sen kostar det väl 5-6 miljarder årligen i drift/underhåll. Någon ska hålla det vid liv också, och den apparaten är inte billig.. Televerket slutade få bidrag från oss skattebetalare i slutet av 70-talet...

Och ang. att vi inte godkänt att telefonnätet övergick till en privat aktör, så är det väl så att Sverige är en folkvald demokrati och dessa folkvalda (Björn Rosengren hette väl en?) gick med på att privatisera Telia till 30% för 85:- aktie för några år sedan. Med i paketet följde Telias egendom, fasta nätet.. Ta klagomålen med era lokala socialdemokrater.

Eftersom TeliaSonera ägs till en massa procent (51% eller nåt) av Svenska staten och resten av Finland och aktieägare så blir det kanske lite svårt för dem att frivilligt avstå från någonting som faktiskt genererar vinst.

Visa signatur

"Dagarna och kvällarna då lever jag, röppni fälls, örr ur i knön, och gniblisåå, på kvällen..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hammarbynisse
Fasta nätet är visserligen inte "färdigbetalt", vad det nu betyder, eftersom det fortfarande utvecklas tjänster för det. Sen kostar det väl 5-6 miljarder årligen i drift/underhåll. Någon ska hålla det vid liv också, och den apparaten är inte billig.. Televerket slutade få bidrag från oss skattebetalare i slutet av 70-talet...

Och ang. att vi inte godkänt att telefonnätet övergick till en privat aktör, så är det väl så att Sverige är en folkvald demokrati och dessa folkvalda (Björn Rosengren hette väl en?) gick med på att privatisera Telia till 30% för 85:- aktie för några år sedan. Med i paketet följde Telias egendom, fasta nätet.. Ta klagomålen med era lokala socialdemokrater.

Eftersom TeliaSonera ägs till en massa procent (51% eller nåt) av Svenska staten och resten av Finland och aktieägare så blir det kanske lite svårt för dem att frivilligt avstå från någonting som faktiskt genererar vinst.

Rättelse:
9,4 Miljarder år 2002.
Har inte orkat läsa igenom hela år 2003s årsredovisning ännu.... dom är LÅNGA!

Permalänk

Oj, såpass.

Lite On topic: Tänk på att det inte bara är megabit/sekund hit och dit som räknas, man ska ut på nätet också. Spela roll om ditt modem synkar 28 megabit, men flaskhalsen ligger i Songs backbone? Det är ju ändå en internetanslutning man säljer. Inte "dela filer hos Song". Man kan byta ut Song mot valfri operatör, dessutom ifall man tycker att Telia eller Tele2 har minst förutsättningar för att leverera internet ut i stugorna.

Känns som att det är ett hastighetsrace mellan operatörerna, den som marknadsför den i annonserna snabbaste tjänsten när han dör vinner!

Visa signatur

"Dagarna och kvällarna då lever jag, röppni fälls, örr ur i knön, och gniblisåå, på kvällen..."

Permalänk
Medlem

Mailade Universal och frågade om tjänsten och den skulle komma om några månader

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Ego. Om alla tänkte som du så hade ingen kunnat utnyttja sina 28 ner...

Dooh!

Suck... Återigen fjortisaktig DC-mentalitet. Man kan ladda ner saker från andra ställen är folk som sitter uppkopplade på DC-hubbar. Man kan ladda ner saker från internetservrar som ligger på riktiga linor, filarkiv (http://ftp.sunet.se/) t.ex.

Varför alltid kommentaren: "Det suger med dålig upload, för då kan ju ingen tanka snabbt"????

Är det ingen här som använder sin download till annat än filmer och warez från DC?

Visa signatur

[Esc]

Permalänk
Avstängd

p2p är det sista man behöver stor UL för ...

jag skulle vilja ha 5Mbit ul, det skulle räcka, annars är man så begränsad i sin användning av nätet , om man inte bara ska sitta å leecha som du kanske gör csE ? det är då man bara vill ha stor DL, jag gör ofta fler saker samtidigt, har dvs servrar , TS etc å så ... samtidigt vill man kunna spela online, det går inte dag med så liet ul ... om de bara höjde till 3mbit skulle det vara en stor förbättring

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
p2p är det sista man behöver stor UL för ...

jag skulle vilja ha 5Mbit ul, det skulle räcka, annars är man så begränsad i sin användning av nätet , om man inte bara ska sitta å leecha som du kanske gör csE ? det är då man bara vill ha stor DL, jag gör ofta fler saker samtidigt, har dvs servrar , TS etc å så ... samtidigt vill man kunna spela online, det går inte dag med så liet ul ... om de bara höjde till 3mbit skulle det vara en stor förbättring

Jag sitter inte och leechar. Det finns som sagt var en hel del annat än DC. Mitt (lilla) spelande klarar sig (de gånger jag nätverksspelar) på 1 MBit UL.

Jag vet att man kan behöva stor UL även för andra saker. Och jag hade gärna haft högre UL än vad jag har idag (B2 10/1, som i praktiken är 7/0.8).

Vad jag vänder mig mot är ju argumentet "Men då finns det ju ingen att tanka ifrån om alla skall ha 1 Mbit UL!" och "Men då kommer jag ju inte in på de "tuffa" hubbarna". Och dessa argument har du ju inte bemött, utan bara försvara vad du använder din bandbredd till

Visa signatur

[Esc]

Permalänk
Medlem

cse.. men du.. Jag väntar på bostream vdsl just EXAKT därför att jag vill komma in på "hårda hubar" och så jag får leka med de stora pojkarna där. Annars skulle jag PERSONLIGEN klara mig utmärkt med tex 2/0,5 eller så.

Och believe me.. Det är folk som jag som driver utvecklingen. Annars skulle vi ha mer priskonkurens och mycket mindre fokus på hastighet.

Ska bli så underbart skönt att kunna dela med mig av mina semesterfilmer med hela släkten och alla vänner utan att det går i snigelfart!