Permalänk
Medlem

Barebone med Brumm?

Plockade precis ihop en;

Soltek QBIC EQ3705M, Mirror-front, nForce2, Socket A, 400/333/266MHZ, 2xDDR 333/266/200

Alltså en liten barebone dator som ska användas till filmtittande. Men vad händer? Den brummar så högt att jag hör den tydligt flera rum bort. Vad kan vara fel? Den kan väl knappast låta så här mycket?

Permalänk
Medlem

hmm finns det inte en rpm kontroll till fläkten i bak? eller kanske nått som man kan sänka den med, om inte det finns kan du ju byta fläkt men som vanligt ska man hålla koll på temperaturen! gl

Visa signatur

Compaq mini | Intel Atom | 1GB minne | 250GB HDD | Xubuntu

Permalänk
Medlem

Vad är en acceptabel idle temperatur? Jag borde kunna hitta ett program där jag sänker hastigheten.

Permalänk
Medlem

idle temp är vell runt 40 - 47 grader max load ska hällst ligga under 55 men går det över 60 ska man vell ta en närmre titt på det!

Visa signatur

Compaq mini | Intel Atom | 1GB minne | 250GB HDD | Xubuntu

Permalänk
Medlem

om du bara ska kolla film på den kan du väl underklocka den så den blir mindre varm så du kan köra fläktarna på mindre varv??

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
om du bara ska kolla film på den kan du väl underklocka den så den blir mindre varm så du kan köra fläktarna på mindre varv??

Bra idé!

Det ingick ett temperaturövevarkningprogram och där mäter "Anti Burn Shield 2" temperatureb 52grader idle, då borde detväl ändå vara något knas?
Allting är nytt förutom CPU'n, å man trodde man skulle slippa sånt här

edit: sitter och skriver på ett gammalt tagentbord som inte funkar så bra. (använder ctrl-v fö att göra space)

Permalänk
Medlem

mm men klocka ner den och sänk vcoren så ska du nog få ner tempen rätt mycke!.. vcoren är cpu´s spännig ju mer vcore destu varmare prosessor..
men hoppas det funkar! gl

Visa signatur

Compaq mini | Intel Atom | 1GB minne | 250GB HDD | Xubuntu

Permalänk
Medlem

Hur långt ner kan man gå i Vcoren då?
Finns det något program som gör att man kan ändra detta i OS, istället för bios?

Permalänk
Medlem

vcoren är ju spänningen klockar du ner prollen så tar den ju inte lika mycke, så sänk till den går stabilt!. ingen aning om det finns nått program för att göra det i windows

Visa signatur

Compaq mini | Intel Atom | 1GB minne | 250GB HDD | Xubuntu

Permalänk
Medlem

Nu har jag bytt till en XP 2700+, som jag kör i 1500+. Ändå är idletemp cirka 55grader, och fläktarna går på högvarv. Vad fan är fel? Allting är splitternytt?

QBIC EQ3705M är modellen jag har, då den är väldigt ny så är den bara en uppdatering av EQ3701, som hade fått bedömningen "jättetyst" av Tomshardware. Min låter värre än skolans datasalar?
Jag kör alltså 1200mhz nerklockat, har sänkt vcore, maxxade fläktar och har en idletemp på 54grader?
Vill ha gissningar på vad som är fel!
Jättetråkigt om det faktiskt måste låta så här.

Permalänk

har du kylpasta?

Visa signatur

Intel Q9550, nForce 750i, 6144mb Corsair XMS2, GeForce 480GTX, SB X-FI 5.1

Permalänk
Medlem

Självklart.
Smetade på en lagom stor klick på flänsen. Den ska ligga emot den lilla metallplattan på CPU'n va?

Finns det nånting man kan göra med fläktarna så att de går långsammare? Ge dom svagare ström eller nåt?

Jag har kollat, och det är CPU-fläkten som låter så satansmycket. Vad kan man göra åt detta? Är det möjligt att köa utan den fläkten igång?

Permalänk
Medlem

Att det brummar behöver nödvändigtvis inte vara just fläktarna, kan även vara vibrationerna som emigrerar till chassit vid just ett visst rpm vilket leder till resonans. Om det är resonans fixas det troligtvis bäst med lite extra skräp på insidan/utsidan av chassit.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alarinn
Jag har kollat, och det är CPU-fläkten som låter så satansmycket. Vad kan man göra åt detta? Är det möjligt att köa utan den fläkten igång?

nej, cpufläkten behövs, särskilt i den lådan
men kolla om det finns inställning i bios för att sänka varvtalet på den - borde ju finnas

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Sänkte CPU vcore till 1.375, allt flyter stabilt, och datorn är aningen mindre varm. 39grader i bios, tidigare var det cika 44 där. Dock låter fläkten lika mycket, fast den är inställd på "silent mode".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
nej, cpufläkten behövs, särskilt i den lådan
men kolla om det finns inställning i bios för att sänka varvtalet på den - borde ju finnas

Är det inte ens värt att prova? Om man klockar ner ännu mer? Kan CPU'n överhettas då?
Hur funkar fläktlösa system då?

Jag är ganska övertygad att det är cpu-fläkten ensam om skapar allt ljud, vore det vibrationer borde dessa försvinna om man lyfter upp datorn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alarinn
Är det inte ens värt att prova? Om man klockar ner ännu mer? Kan CPU'n överhettas då?
Hur funkar fläktlösa system då?

Jag är ganska övertygad att det är cpu-fläkten ensam om skapar allt ljud, vore det vibrationer borde dessa försvinna om man lyfter upp datorn.

överhettas - minst sagt... fast det borde väl finnas överhettningsskydd i BIOS - glöm inte att kontrolera att det är igång om du försöker köra passivt
visst - passiva system funkar, men dom har vanligtvis mycket större och bättre kylflänsar
vibrationer från hårddisken kommer inte påverkas nämnvärt för att du lyfter upp lådan, men så vida du inte har en IBM-60-serie, WD eller liknande så borde nog inte hårddisken vara den största boven

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Tydligen finns det en uppdaterad bioversion med mer kontroll över fläkthastigheter. Annars blir jag helt enkelt tvungen att köpa en bättre heatink+fan. Vad finns det annars mer man kan göra för att sänka värmen?