Permalänk
Medlem

Heja Telia!

Det nya Telia, av Jonas Gardell!

Jag lät installera en ny telefon, fick sedan en skyhög telefonräkning,
ringde upp Telia och frågade.....
- Jag har en förfrågan angående en teleräkning jag har fått.
Ni har varit hos mig och kopplat in ett nytt abonnemang och debiterat 310
kronor i resekostnad. Varifrån har man åkt för att det ska kosta så
mycket?
- De har åkt från Arbetscentralen, svarade Telia.
- Var ligger Arbetscentralen?
- Det vet jag inte.
- Ligger Arbetscentralen i innerstan?
- Ja, det gör den.
- Själv bor jag vid Slussen, som du vet är absoluta innerstan, hur kan det
kosta 310 kronor att resa den sträckan?
- Det bara gör det, svarar Telia.
- Sedan har ni debiterat "teleuttag" 140 kronor...
- Det är för själva jacket.
- Men jag har ju mitt gamla jack kvar, ska jag betala för det en gång
till?
- Varför frågar du allt detta?
- Jag heter Jonas Gardell och ...
- Du ska få tala med någon annan.
Så går ännu en stund och sedan säger en röst:
- Debiteringen!
- God dag, säger jag, jag har blivit debiterad resekostnad 310 kronor på
min
teleräkning, och jag skulle vilja veta var den här Arbetscentralen
ligger som man har rest ifrån.
- På Norrlandsgatan ligger den.
- Nu är det så att jag bor vid Slussen. Det är ju bara fem minuters
resväg.
- Det kostar det.
- Får jag fråga hur man har rest?
- Hur menar du?
- Har man cyklat, åkt taxi...
- Man har åkt bil.
- Hur kan det kosta 310 kronor att fara en kilometer med bil? För 310
kronor
kommer man nästan till Arlanda i taxi, tur och retur. För 310 kronor
kommer
man till Norrköping med tåg.
- Det har regeringen bestämt.
- Har regeringen bestämt att det ska kosta 310 kronor att resa mellan
Norrlandsgatan och Slussen? Med tunnelbana kostar det tolv spänn.
- Vad vill du egentligen?
- Jo, jag heter Jonas Gardell och...
- Du ska få prata med Klas Gustafsson, han har hand om sånt här. Lite
senare
blir jag uppring, inte av Klas Gustafsson utan av en kvinna som vi kan
kalla
Sonja. Sonja säger att Arbetscentralen inte ligger på Norrlandsgatan utan

Söder där jag bor. Då säger jag att det ju i så fall är ännu närmre till
mig. Sonja svarar att 310 kronor plus moms är Minimipris för en resa, en
restimme 310 kronor.
- Men han har ju bara rest i fem minuter.
- Gör ingen skillnad.
- Det gör det väl. Ni har debiterat arbetskostnad också, en timme, 310
kronor.
- Det gör vi alltid.
- Men han arbetade ju bara i femton minuter.
- Gör ingen skillnad.
- Snälla ni, ni har ju inklusive resa och arbete bara ägnat er tjugo
minuter
åt mig, ändå ska jag betala för två timmar.
- Man måste ju skilja på resa och arbete. Såna är reglerna. Man betalar
för
varje påbörjad timme.
- Fast man bara har arbetat och rest i tjugo minuter?
- Visst.
Nu börjar en otäck tanke mala i mig, jag måste fråga:
- Förlåt, om ni påbörjar arbetet 10.55 och avslutar det 11.05, får man
betala för två timmar då?
- Ja, det är ju två timmar.
- Nej, det är tio minuter, men ni menar alltså att ett arbete som utförs
mellan 10.45 och 10.55 räknas som en timme medan ett arbete som utförs
mellan 10.55 och 11.05 räknas som två, fast den faktiska arbetstiden i
båda
fallen är lika lång.
- Ja. Så menar vi. Ja.
Jag vill poängtera att citaten är ordagranna. Till slut betalade jag 310
kronor för fem minuters resa med bil. 310 kronor för femton minuters
arbete
och 140 kronor för ett jack jag redan hade. Plus moms. Det här är det Nya
Telia. Ett Telia som har gått på charmkurs. De är trevliga som fan. Och
riktiga lurendrejare. Och nästa gång Telia kommer till er, begär att de
stannar i en timme, för det har ni betalt för. Åk sedan runt i deras bil
en
timme, det har ni också betalt för!

Hälsa från mig
Jonas Gardell

Visa signatur

3600X RTX 2060

Permalänk
Medlem

Man kan inte göra annat än att garva.

Visa signatur

Loading signature. Please wait........

Permalänk
Medlem

det e fan sorgligt

Permalänk
Medlem

Det kallas minimi debitering. Något som dom flesta företag använder sig utav. Och det är per påbrjad halvtimme som Telia debiterar!

Och jonas hade fått betala 310kr även om teknikern hade behövt köra 110 mil till han.

Permalänk
Medlem

kan inte säga merän att priserna är rimliga ... kanske lite i underkant ... själv tar jag ut 200:- i minimum reskostnad plus 30kronor per påbörjad mil ... sen kostar det 600kronor per timme ...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

Det är precis som Vitoc säger angångde debiteringen. Så här fungerar det hos många företag idag. Förstår dock att det kan vara irriterande och kännas fel.

Permalänk

Ser inget fel i detta. Klart att dom ska ta betalt för resan även om det bara är 5 minuter. Sedan att du fick ett nytt teleuttag kan väll förklaras att du antagligen fick ett bättre än det du hade förut som kanske suttit där i 30år eller hur länge det nu har suttit.

Själv så tycker jag installationen du fick var billig om man jämför vad andra kan ta för samma/liknande jobb.

Jag ser heller ingen anledning att ta deras bil för att åka runt i 1 timme, det är för att arbetet redan är "påbörjat" när dom sätter sig i bilen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomtenirc
Ser inget fel i detta. Klart att dom ska ta betalt för resan även om det bara är 5 minuter. Sedan att du fick ett nytt teleuttag kan väll förklaras att du antagligen fick ett bättre än det du hade förut som kanske suttit där i 30år eller hur länge det nu har suttit.

Själv så tycker jag installationen du fick var billig om man jämför vad andra kan ta för samma/liknande jobb.

Jag ser heller ingen anledning att ta deras bil för att åka runt i 1 timme, det är för att arbetet redan är "påbörjat" när dom sätter sig i bilen...

BILLIGT?!?! 760:- för ett telefonuttag och installation?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andreas_87_06
BILLIGT?!?! 760:- för ett telefonuttag och installation?

Därför man gör det själv....

Permalänk
Medlem

Spännande att man får betala för 2 timmar om klockan slår över till ny timme.

Så blir det nog om ett företag har monopolställning för länge och kan ockra sina kunder med salta räkningar, detta är väl nästan ett fall för Sverker? Han skulle gotta sig totalt i det och nästan orgasmiskt skrika "Ska det vara så, va, va, va?"

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av August
Spännande att man får betala för 2 timmar om klockan slår över till ny timme.

Så blir det nog om ett företag har monopolställning för länge och kan ockra sina kunder med salta räkningar, detta är väl nästan ett fall för Sverker? Han skulle gotta sig totalt i det och nästan orgasmiskt skrika "Ska det vara så, va, va, va?"

Dock så är inte fallet så!

Du betalar för PÅBÖRJAD halvtimme. alltså arbets halvtimme. så om teknikern jobbar 5 minuter betalar du för 30. Jobbar teknikern 35 minuter så betalar du för 60!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av August
Spännande att man får betala för 2 timmar om klockan slår över till ny timme.

Så blir det nog om ett företag har monopolställning för länge och kan ockra sina kunder med salta räkningar, detta är väl nästan ett fall för Sverker? Han skulle gotta sig totalt i det och nästan orgasmiskt skrika "Ska det vara så, va, va, va?"

Det är inte endast telai som använder detta debiterings system dom flesta support firmor kör precis samma modell när det gäller debitering av tjänster/jobb

Mvh Dax

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

sen ska väl tilläggas att det med Gardell är flera år gammalt

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av August
Spännande att man får betala för 2 timmar om klockan slår över till ny timme.

Välkommen ut i verkligheten... än en gång välkommen!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

För en gångs skul måste jag nog hålla med VitoC. Tror faktiskt damen är lite ute o cyklar angående debiteringskostnaden. Men förvånansvärt trevlig mot dig. Vet inte om jag hade haft samma tålamod .
Nu vet jag iof. sig inte om dom debiterar halv eller heltimme, men för varje påbörjad timme (eller halvtimme) är det helt normalt för alla företag att ta ut timkostnad. Och det har säkert inte att göra med vad för klockslag det är. Absolut inget konstigt med det. Skulle vara konstigt om man skulle betala typ 40 kronor till teknikern som är hemma hos en fem minuter och 10 spänn till soppan. 'Tekniker' kostar pengar och detta med all rätt. Tycker också det är OK att ha ett enhetligt pris var man än bor och speciellt när det är ett halvstatligt privatiserat monopol.
Däremot skall du inte betala för ett nytt jack om du inte fått ett. Men du har kanske fått andra delar till det befintliga jacket?

Visa signatur

JP

Permalänk
Medlem

Har en polare som hade en relativt ny tvättmaskin som gick sönder och var tvungen att ringa en reperatör som kom , eftersom tvättmaskiner är tunga saker så kom två stycken som bara kunde konstatera att maskinen ej var repererbar så han fick rådet att köp en ny.Detta tog ca 15 min hos kundem max. Gick ett litet tag och så damp det ned en faktura på 1200Kr för dessa två killar fram och tillbaka från firman = 2tim bara att betala för honom och se glad ut,
men jag förstår firman som debiterade 1200 spänn , två killar fram och tillbaka från firman 2tim, 15min hos kund vem ska betala ? Kunden givetvis

Visa signatur

AM2 6.0 2900XT 3G RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pjens
För en gångs skul måste jag nog hålla med VitoC. Tror faktiskt damen är lite ute o cyklar angående debiteringskostnaden. Men förvånansvärt trevlig mot dig. Vet inte om jag hade haft samma tålamod .
Nu vet jag iof. sig inte om dom debiterar halv eller heltimme, men för varje påbörjad timme (eller halvtimme) är det helt normalt för alla företag att ta ut timkostnad. Och det har säkert inte att göra med vad för klockslag det är. Absolut inget konstigt med det. Skulle vara konstigt om man skulle betala typ 40 kronor till teknikern som är hemma hos en fem minuter och 10 spänn till soppan. 'Tekniker' kostar pengar och detta med all rätt. Tycker också det är OK att ha ett enhetligt pris var man än bor och speciellt när det är ett halvstatligt privatiserat monopol.
Däremot skall du inte betala för ett nytt jack om du inte fått ett. Men du har kanske fått andra delar till det befintliga jacket?

Pjens, försöker du få mig ur balans eller?
Du kan inte mena att du håller med mig??

Permalänk

Ja Jonas Gardell vågade väl inte ligga på alla fyra och fixa sitt jack, Marc kunde ju vara hemma

Allvar.
Visst är det surt att behöva betala för hela eller halva timmar plus eventuell framkörningsavgift, men det är så i den bistra världen.

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk
Medlem

I fallet telia så har dom dock monopol på allt som har med det fasta nätet att göra så du får snällt hosta upp stålarna enligt telias tariffer... är ju inte direkt som med en målare att man väljer en annan som gör ett bättre jobb eller är billigare om man inte är nöjd med offerten från den första.

Däremot så är det gängse normer att man betalar per påbörjad timme/halvtimme och inget konstigt med det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apachez
I fallet telia så har dom dock monopol på allt som har med det fasta nätet att göra så du får snällt hosta upp stålarna enligt telias tariffer... är ju inte direkt som med en målare att man väljer en annan som gör ett bättre jobb eller är billigare om man inte är nöjd med offerten från den första.

Däremot så är det gängse normer att man betalar per påbörjad timme/halvtimme och inget konstigt med det.

Va? Du får anlita vem du vill till att koppla om dina jack därhemma!
Så jag förstår inte riktigt vad du menar. Om man inte vill betala till Telia för att fixa ett jack.... anlita en annan firma som fixar ditt jack...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapy
Därför man gör det själv....

Exakt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC
Va? Du får anlita vem du vill till att koppla om dina jack därhemma!
Så jag förstår inte riktigt vad du menar. Om man inte vill betala till Telia för att fixa ett jack.... anlita en annan firma som fixar ditt jack...

Är det inte så att Telia har ansvaret för anslutningen fram till första jacket? Har själv haft Telias tekniker hemma och bytt/mixtrat med första jacket och då var det helt gratis.

Hade det rört något av de andra jacken antar jag att jag snällt fått betala - eller kunnat göra det själv...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CF_123
Är det inte så att Telia har ansvaret för anslutningen fram till första jacket? Har själv haft Telias tekniker hemma och bytt/mixtrat med första jacket och då var det helt gratis.

Hade det rört något av de andra jacken antar jag att jag snällt fått betala - eller kunnat göra det själv...

Helt korrekt.

Permalänk
Medlem

VitoC om så är reglerna enligt debiteringen och resekostanderna tycker man att man som kund ska få ställa lite krav också

"Ni kommer 12.00 och inte en minut innan... tänker inte betala för någon "dubbeltaxering""

"Sen vill jag ha en bil ifrån södertälje .. och inte Eskilstuna"

Visa signatur

-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-

Permalänk
Medlem

Självklart... gissa sen hur bra det fungerar om man felanmäler linan till telia pga strul med adsl... även om felet ligger i telestationen så kommer telia hävda att felet är hemma hos dig etc

Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC
Va? Du får anlita vem du vill till att koppla om dina jack därhemma!
Så jag förstår inte riktigt vad du menar. Om man inte vill betala till Telia för att fixa ett jack.... anlita en annan firma som fixar ditt jack...