Permalänk
Medlem

Zalman kylpasta, skit?!

Asså detta e väldigt irriterande!

Jag byggde min dator för ca 1 vecka sedan o då låg min CPU temp på 36C idle, nu 45C!

Kan kylpastan redan blivit så kass?

Jag la på mycket lite kylpasta , fick me en liten tub o jag tog hälften ungefär vikket inte e mycket alls men funderar på om man kanske skulle ta allt!

Nån som vet??

Visa signatur

AMD Athlon64 3200+, MSI K8N Neo Platinum, 2x512mb Corsair VS PC3200, Leadtek Geforce 6800GT 256mb, Western Digital 200gb

Permalänk
Medlem

kör med AS5 det lönar sig...

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk
Medlem

funderar fan på det , pastan ska ju räcka mer än 1 vecka iaf! men jag vet inte jag tog säkert alldelles för lite asså folk pratar om att man ska lägga på kylaren o sen vicka lite så att kylpastan dras ut eh jag tog så pass lite så att jag inte kunde vicka ut den utan den låg liksom där den låg jag spred ut me plastpåse så att ytan exakt täcktes kanske e det som e felet : /

Visa signatur

AMD Athlon64 3200+, MSI K8N Neo Platinum, 2x512mb Corsair VS PC3200, Leadtek Geforce 6800GT 256mb, Western Digital 200gb

Permalänk
Medlem

Jag har AS5 på CPU/GPU/NB och det fungerar perfekt.
När jag tar på kylpasta så försöker jag alltid ta så lite som
möjligt och sen sprida ut det med ett busskort eller nått.
Ju tunnare lager man har desto närmare kommer kylaren
CPU:n. Kylpastan ska bara överföra värmen. Man behöver
inte vräka på en hel tub ;D

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk
Avstängd

nee precsi . .lägg bara så enne paperstunt lager och sen på med kylaren med håller 42 *C .. tack vare den

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur bra MBM5 är att ta tempraturer, men enlit det iaf så har jag ~28 grader Idle och ~35 Load, har dock inte kört den i prime än, systemet står i sig. Har en Zalman 7000B-CU kylare(vet inte om det står med)

jag la bara på en klick AS5 mitt på CPU't och skruvade på flänsen(ca en kvart åt vänster sen åt höger sen tebax te normal) innan jag skruvade fast den, sen lossade jag dem för å se hur bra kontakt jag hade, men när kylpastan 'sög' åt sej som en sugpropp så dumpade jag iden med att kolla, och antog att den satt bra.
Kan tillägga att Rumstemp ligger på: 20 grader.
Sen idag så monterade jag min nya Zalman Passiva kylning på GPU, funkar jätte fint, och tyst blev det, med AS5
Har inte vågat testa Zalmas pasta nånstans
Undra om det är vesentlit men iaf

Permalänk
Medlem

jag tog bort kylaren o kollade o pastan var nästan borta det var lite kvar bara men i stortsett så låg dom mot varandra utan så jag la dit lite till.

svårt o få min under 40C faktiskt utan coolNquiet på.

jag har ett miditower med 1 chassifläkt som blåser in luft o sen som blåser ut den som blåser in sitter på sidan o den som blåser ut på toppen.

+ min zalam 7000A-CU då.

Mitt rum e ju rätt litet oxo så det blir varmt väldigt fort men ser fram emot vintern då man bara behöver öppna 5 min för att det ska bli iskallt i rummet hehe...

men ändå om CPUn inte går över 50C oavsett vad man gör asså så bör det väl ej vara nåt problem?

åh e så less på detta!!

satte på datorn nu på morronen o hade fönstret öppet o allt var kanske 20C i chassit kanske o när jag startar ligger NB temp på 25C o cpu 40C!!

jag har coolnquiet o allting o ändå 40C!

igår när jag aktiverade coolnquiet först så gick den ner till 32C o då var det VARMT i rummet tom hmm börjar verkligen kännas skumt som om det är nåt fel med mätning totalt asså för detta kan inte stämma!

vad kan jag mäta med för instrument o vad ska jag mäta på om jag ex ska mäta cpu temp?

spelar ingen roll om jag har coolnquiet kyligare verkar den iaf ej bli

Visa signatur

AMD Athlon64 3200+, MSI K8N Neo Platinum, 2x512mb Corsair VS PC3200, Leadtek Geforce 6800GT 256mb, Western Digital 200gb

Permalänk
Medlem

Jag kör AS5 , tog en klick mindre än ett riskorn mitt på CPUkärnan, och sedan ner med kylflänsen och vricka lite lätt på den sedan monterade jag den, idlar på35nu jämfört med 40 med BOXED kraffset.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz