Permalänk
Medlem

Byta nordbrygg- och processorfläkt

Har ett väldigt väsnande i burken (fläkt på nordbryggan och standardfläkt till Processorn) och har därför köpt ny fläns till nordbryggan o Arctic Cooling Super Silent 4 Ultra TC till processorn.

Har ett par noob frågor om detta... harkel. ehm.. here it goes.

Nya flänsen till nordbryggan sitter inte helt plant utan vickar på på chipet (?). Det är en fyrkantig metallplatta i mitten på chipet som gör så det blir så. Det är okej att ha det så?

Är det bökigt att byta standard kylningen till processorn? Tips om hur jag gör lättast mottages gärna.

Jag har bytt ganska mycket grejjer på datorn och kan det, men aldrig meckat med processor och nordbryggan förut. Så där är jag noob..

Visa signatur

jone
Antec sonata | abit is7-e | p4 2.6ghz 800MHz | radeon 9000pro | 120Gb SATA | 512Mb PC3200/DDR400 400MHz

Permalänk
Geeks
SweClockers

Självklart skall nordbryggeflänsen sitta helt plant mot chipset!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Ja, jo. Jag kanske inte förklarade riktigt. Jag har ju aldrig pysslat med nordbryggan så jag vet inte riktigt hur den skall se ut.

På mitt moderkort är det en fyrkantigt chip, där flänsen passar bra. I mitten på den sitter en liten metallplatta. Det verkar som att flänsen mest får kontakt med metallplattan och inte hela chipet, typ. Skall det vara så? Eller skall man ta bort metallplattan? Det verkar ju inte riktigt.

Visa signatur

jone
Antec sonata | abit is7-e | p4 2.6ghz 800MHz | radeon 9000pro | 120Gb SATA | 512Mb PC3200/DDR400 400MHz

Permalänk
Medlem

Det är inte någott som sitter kvar sedan du tog bort orginal kylarn?

Visa signatur

MacBook Pro 13,3" C2D 2,26Ghz 2GB 1066Mhz RAM

Permalänk
Medlem

Njea. Det tror jag inte. Jag har kollat runt lite och tror att det är Kärnan.

Ser ut ungefär som http://www.tech-report.com/reviews/2001q4/p4-chipsets/845-nor...

Dock så går ju flänsen ut en bra bit från "kärnan", men så skall det väl kanske vara. Är det så att det bara är denna lilla plupp i mitten som man skall kyla? Eh. jag är lite noob på detta.

Visa signatur

jone
Antec sonata | abit is7-e | p4 2.6ghz 800MHz | radeon 9000pro | 120Gb SATA | 512Mb PC3200/DDR400 400MHz

Permalänk
Medlem

hmm.. såg ju skumt ut?? dom enda NB chippen jag har sett, har varit helt plana.

Visa signatur

MacBook Pro 13,3" C2D 2,26Ghz 2GB 1066Mhz RAM

Permalänk
Medlem

Jo, lite skumt. Vet ju inte hur nordbryggan skall se ut.

Den här fläkten o flänsen slängde jag ut (man kan ana nordbryggan under flänsen) = http://www.katuhintavertailu.com/testit/Abit/IS7/cscooler.jpg

Sen köpte jag en annan fläns som passar nordbryggan. Antar att det är Kärnan som sticker upp lite så att flänsen inte ligger helt platt över hela nordbryggan.

(edit)

Exakt så här ser min nordbrygga ut: http://www.nordichardware.se/skrivelser_img/257/IS7-G.nordbry...

Visa signatur

jone
Antec sonata | abit is7-e | p4 2.6ghz 800MHz | radeon 9000pro | 120Gb SATA | 512Mb PC3200/DDR400 400MHz

Permalänk
Medlem

Den lilla "metallplattan" i mitten är självaste kretsen på nordbryggan. Kylningen ska sitta helt plant mot den och att den inte kommer åt det gröna runt är som det ska vara.

Visa signatur

You're a nut, you're crazy in the coconut!
Tredje året på ITEK, MDH Västerås!

Permalänk
Medlem

Ska absolut inte vara några problem att byta processorkylflänsen om man är försiktig (vilket ju alltid gäller)...
P4 moderkort har ju en ganska bra fästanordning så, dock vet jag inte exakt hur man fäster denna fast det framgår ju av bruksen får man väl hoppas....

Sen gäller det bara att göra rent ordentligt efter den gamla kylpastan innan man slänger på ny av god kvalitet så att det blir fin kontakt emellan....

Permalänk
Medlem

Tack hörni, jag fixade allting igår men då skedde detta:

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=34464...

Annars gick det bra med nordbryggan. Men icke processorn. som synes.. =(

Kom gärna med tips till ovanstående tråd!

Visa signatur

jone
Antec sonata | abit is7-e | p4 2.6ghz 800MHz | radeon 9000pro | 120Gb SATA | 512Mb PC3200/DDR400 400MHz