Permalänk
Medlem

28" 100hz eller 32" 50 hz

Hej, jag ska införskaffa en ny tv och står och velar.
Tänkte om någon skulle kunna hjälpa

Jag ska införskaffa en 28" 100 hz eller en 32" 50 hz.
Vad är bäst, dom kostar båda nästan 4000.

Vissa säger ju att om man ska ha widescreen ska man minst ha 32" men å andra sidan är det ju bra att ha 100hz.

Permalänk
Medlem

28" 100 Hz skulle jag tagit

Visa signatur

Athlon64 3000+, Radeon X800 XL 256 ViVo. 1024 MB DDR RAM Dual Channel. Zalmankylning på CPU, MB, GPU (fläktar i silent mode). Samsung Spinpoint 160 GB HDD. Ljuddämpad Sonata. Viewsonic VP191b.

Permalänk
Medlem

okay, tror du bilden kan bli lite liten om den är 28" i widescreen eller ?

Permalänk

32" ger väl samma yta som en vanlig 28" på höjden har jag ett minne av. Så en 28" borde ge samma som en 26 eller 24"

Visa signatur

Celeron 2.6ghz/512mb/160gb

Permalänk
Medlem

aha... Då blir kanske en 28" lite lite. Tv:n ska stå i mitt studentrum så det ska inte vara en megasuper tv : ). Men jag vill kunna lira xbox och se på filmer utan att tycka att bilden är helt kass : ).

funderar på en PHILIPS 32PW5407 för 3990 kr på elgiganten.

Permalänk
Medlem

Bättre att lägga pengar på en bra 50hz TV än en kass 100hz. Och skaffa 32" eller större direkt, annars kommer du ångra dig..

Visa signatur

gammalågrå.

Permalänk
Medlem

Har du digitaltv, eller tittar mycket på dvd, då ska du definitivt köpa en med 100hz. Om du har analog mottagning kan du lika gärna köpa en bra 50hz.
Du kan inte tillgodogöra dig 100hz:arens skärpa med analog mottagning.
Har själv en bra 100hz med digitaltv, och det är grym skärpa.

Visa signatur

Sailing is a blow job

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phil

Du kan inte tillgodogöra dig 100hz:arens skärpa med analog mottagning.

Vad har skärpan med uppdateringshastigheten på bilden att göra?
100Hz innebär bara att det visas 50 bilder/sek. istället för 25 bilder/sek.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Då blir det nog en 32" 50hz. Blir väll en 100Hz sedan : )

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska ta en titt på båda apparaterna (IRL) innan du bestämmer dig.

Permalänk
Medlem

Exakt vad jag ska göra : ). Ska ner till Elgiganten nu.

Permalänk
Medlem

Heh, då lär du väl komma hem med en 42" plasma eftersom säljaren "har en sån hemma och den är så himla bra"..

Visa signatur

gammalågrå.

Permalänk
Medlem

hehe. Nja det blev ingen 42" : ). Kunde inte bestämma mig : (

Permalänk
Medlem

Det finns inga bra 50 hertzare de bästa är ju100 hz:are ;).

Det ger en helt annan djupkänsla så nog kan det vara värt det även om den är mindre.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

okay, nu har jag en fråga till : )

om ni fick välja mellan en tv med 50hz med helt plant FD Trinitron WEGA-bildrör.
eller en 100hz med Flatsquare bildrör. Vilken skulle ni ta ?

Permalänk
Medlem

Spara lite deg och köp en 100 hz 32". Jag och min sambo köpte en Panasonic i julas och är himla nöjda. Ljudet är verkligen bra, vilket det inte brukar vara på tv-apparater.

Mysko, priset har gått upp på den TVn sedan vi köpte den. Vi köpte den för 9999.

Permalänk
Medlem

dom kom på att den var för bra för att säljas för ett sådant pris

Permalänk
Medlem

Lägsta pris på pricerunner är ju 7999?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oqvist

Det ger en helt annan djupkänsla så nog kan det vara värt det även om den är mindre.

Snacka skit, har sett 100Hz:are som fått mig att må illa av att titta på dem, släpningar i bilden & vid panoreringar var den helt värdelös allt blev bara suddigt, ingen djupkänsla & bilden kändes stel & orörlig... ingen känsla i den helt enkelt. helt värdelös att titta på film på då t.ex. vid panoreringar av ansikten på nära håll som gjorde hastiga rörelser resulterade i släpningar i bilden.... Sen så sätter inte 100hz eller 50hz per automatik status på bildrörets kvalité.

Så så enkelt är det inte att generalisera att 100Hz alltid är bättre & 50Hz alltid är sämre.

Däremot så brukar kvalitén på mottagaredelen vara av högre kvalité på 100Hz apparaterna, men så är det inte alltid.

Edit: Men jag har naturligtvis sett fler "dåliga" 50hz apparater än 100hz apparater.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Har samma problem att välja som dig. Jag ska spela mycket på min, kanske endel film också. Jag jämförde bilden mellan lite olika tvapparater på OnOff, det kändes som om skillnaden mellan 50 och 100hz var ganska stor.

Mitt tips är att du kollat begagnat. Finns nämligen många tvapparater runt 5000, 32" 100hz.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk

Det viktigaste är att det är plant bildrör. Detta enligt mig gör bildupplevelsen så mycket bättre än en vanlig välvd tv.

Visa signatur

Q(^_^Q)

Permalänk
Medlem

okay, ska ner till elis imorn igen och kolla : ).

Tack för alla svar, har blivit lite klokare nu iallafall : )

Permalänk
Medlem

Något som jag (och förhoppningsvis många andra) stör mig rejält på är det högrfrekventa "pipet" som uppkommer från kassa TVapparater. Kan tänka mig att det låter ungefär som lätt tinnitus. Jag har iallafall aldrig råkat ut på detta fenomen från en 100hz TV.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Vissa tillverkare börjar gå har gått ner till 75Hz från 100Hz pga av kretsarna inte hinner att beräkna all information, så att man får mindre släpningar och anat otyg som en 100Hz ofta har. Philips har gjort det på sina nya Pixel Plus med bättre resultat, enligt mig.

Woolman: För 4000kr skulle jag ta en 50Hz oavsett storlek.

pingy: Jag har själv inte råkat ut för detta men har hört en och annan tv som "pipit", förmodligen från någon drossel. Väldigt irriterande.

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Medlem

ser personligen stor skillnad på en 50hz och en 100hz TV. 50hz i min mening är alldeles för flimmrigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Vad har skärpan med uppdateringshastigheten på bilden att göra?
100Hz innebär bara att det visas 50 bilder/sek. istället för 25 bilder/sek.

Hmm, nån som tagit en öl för mycket?
Kvittar ifall du har 50, 100 eller 5000hz, det är ändå 25fps på "tv"

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Iceman17
Hmm, nån som tagit en öl för mycket?
Kvittar ifall du har 50, 100 eller 5000hz, det är ändå 25fps på "tv"

Vet du vad du pratar om? Troligtvis inte.

100Hz "simulerar" varannan bild därav den stabilare bilden eftersom man får 100 delbilder istället för 50 delbilder, denna "simulering" (den visar förenklat samma bild 2ggr) gör att man får en uppdateringshastighet på 50fps istället för 25fps.

Hur mycket svamp har du rökt Iceman?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Okay, tack för rådet, ska ner idag vid 12 så får jag se vad det blir