Permalänk
Medlem

PowerBook

Jag har aldrig sett en snyggare laptop. Nu är frågan vågar man köpa en sån? Man kan säga att jag aldrig har kört Mac. Men nu är jag så sugen på den. Tänkte att en sån vora bra att sitta med i skolan och hemma när man programmerar eller skriver nått viktigt eller nått annat sånt där. Någon som har en powerbook å vill berätta nått?

Visa signatur

Workstation: MSI K8N | A64 2800+ | Kingston 512Mb | ATI Radeon 9600XT
X-box: X-bit | Barracuda 120 Gb

Permalänk
Medlem

Re: PowerBook

Citat:

Ursprungligen inskrivet av royal
Jag har aldrig sett en snyggare laptop. Nu är frågan vågar man köpa en sån? Man kan säga att jag aldrig har kört Mac. Men nu är jag så sugen på den. Tänkte att en sån vora bra att sitta med i skolan och hemma när man programmerar eller skriver nått viktigt eller nått annat sånt där. Någon som har en powerbook å vill berätta nått?

Klart du vågar köpa en sådan! Bästa laptop som går att köpa idag! Min PowerBook 12" som jag haft i 1.5 år nu är fortfarande helt outstanding om man ser till helheten (vikt, storlek,kvalitet, Mac OS X, och fortfarande snygg som satan).

Permalänk
Medlem

Du kan köpa från Applestore, Macoteket.se, Inwarehouse, Office eller en någon lokal appleåterförsäljare...

Du gör helt rätt i att köpa en powerbook...

Permalänk
Medlem

Beroende på vilken typ av programmering och skolarbete du syftar på så passar antagligen en pc bättre.

Macarna är snygga och riktigt bra, men de är inte lämpliga för allting...

C-Beat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C-Beat
Beroende på vilken typ av programmering och skolarbete du syftar på så passar antagligen en pc bättre.

Macarna är snygga och riktigt bra, men de är inte lämpliga för allting...

C-Beat

hum? vad är de en pc är bättre på än en mac då?

Visa signatur

Workstation: MSI K8N | A64 2800+ | Kingston 512Mb | ATI Radeon 9600XT
X-box: X-bit | Barracuda 120 Gb

Permalänk
Medlem

Det beror på hur mycket pengar du är villig att lägga ut. Du får en bärbar PC eller en iBok i samma storlek till ett billigare pris.

Angående PC vs Mac. Det är en smaksak. Det finns färre program till Mac och spel kan du istort sett glömma, men är det och det högre priset inte ett problem för dig, så visst köp dig en Powerbook.

Permalänk
Medlem

Nej, du får inte en "PC" eller ens en iBook i samma storlek till ett billigare pris, PowerBooken är "superslick" (LxBxH+vikt). Royal, gå in på www.versiontracker.com eller www.macupdate.com o gör en egen bedömning på program-utbudet till Mac OS X. Själv spelar jag inte mycket längre, men... "spel kan du i stort sett glömma" är väl överdrivet sagt: http://www.apple.com/games/ . Och sen att spela på en laptop kan man väl ifrågasätta, trådstartaren har ju redan en stationär Windows-baserad dator som är bättre lämpad för sådant. Och sen priset då... Man får vad man betalar för helt enkelt, kvalitet, bättre andrahandsvärde m.m . De "PC-laptops" jag kikat på sista tiden imponerar inte ett dugg på mig, stora, tunga, väsnas, plastiga, smäckiga, och de med prisklass ca 15000 och nedåt= väldigt dåliga "batteri-tider". mvh nicco

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C-Beat
Beroende på vilken typ av programmering och skolarbete du syftar på så passar antagligen en pc bättre.

Macarna är snygga och riktigt bra, men de är inte lämpliga för allting...

C-Beat

Vilket programspråk syftar du på?

Skolarbete som passar för en pc? Kanske om det är speciella CADprogram eller liknande...

Permalänk
Medlem

Har precis skaffat mig en PowerBook 12". Hade precis som dig ingen erfarenhet av mac sedan tidigare. Efter att ha använt datorn i några dagar så kan jag inte säga annat än att jag är mycket nöjd!

Visa signatur

Apple PowerBook 12" | 1.33Ghz | 768MB | 60GB

Permalänk
Medlem

Mac är helt underbart sitter med min 15"are och leker

Permalänk
Medlem

mest rädd för att man köper en svina dyr powerbook å inte blir nöjd. man kanske ska sikta in sej på en fin beggad. iofs så finns de kanske inte fullt powerbooks till salu.

Visa signatur

Workstation: MSI K8N | A64 2800+ | Kingston 512Mb | ATI Radeon 9600XT
X-box: X-bit | Barracuda 120 Gb

Permalänk

Har du testat OSX, lattjat lite med macar etc. Eller blir det ett köp i blindo?

Permalänk
Medlem

syrran har en gammal ibook. men jag har hållt på väldigt lite med den. har la stött på mac ibland. men de e lite som sagt. svårt att säga vad man tycker när man har hållt på så lite.

Visa signatur

Workstation: MSI K8N | A64 2800+ | Kingston 512Mb | ATI Radeon 9600XT
X-box: X-bit | Barracuda 120 Gb

Permalänk

HAde jag pengar skulle jag inte tveka en sekund. Man jag tycker iofs att mac är så förb... bra. OSX är en fröjd att jobba med och PB's är, mmmm, godis. Men lek mer med din systers iBook innan du bestämmer dig. Det är ju inget skoj om du upptäcker att det inte passade dig. Och vad tycker in syster förresten? Och hur gammal är iBooken? Dasslock eller?

Permalänk
Medlem

Med CSN-kortet får du visst 5%-rabatt. Bra att veta.

edit: rättning.

Visa signatur

 Mackintåsh: Intel i7-2600 (3.4 GHz) - Gigabyte Z68MX-UD2H-B3 - Gigabyte Radeon HD6870 - Corsair VengeanceLP (4*4 GB) - Corsair Force Series 3 120 GB - OCZ 500W PSU - Dlink DWA-556 (WLAN) - ST Lab F-261 FireWire PCI-E 1394a Card - Apple G5 Case - Apple Mac OS X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evrstr
Med CSN-kortet får du visst 5%-rabatt. Bra att veta.

edit: rättning.

Är det inte 10% studentrabatt från applestore...?

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att dra ner till en lokal återförsäljare och testa den först. Alla gillar inte OS X. Kolla även upp att det finns motsvarigheter till programmen du ska använda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Är det inte 10% studentrabatt från applestore...?

10% har jag för mig också

Permalänk
Hedersmedlem

Re: PowerBook

Citat:

Ursprungligen inskrivet av royal
Jag har aldrig sett en snyggare laptop. Nu är frågan vågar man köpa en sån? Man kan säga att jag aldrig har kört Mac. Men nu är jag så sugen på den. Tänkte att en sån vora bra att sitta med i skolan och hemma när man programmerar eller skriver nått viktigt eller nått annat sånt där. Någon som har en powerbook å vill berätta nått?

Jag har haft en i typ 1.5 år, och det är ett jävligt bra köp. Mycket pengar, men också rejält med dator för pengarna. Den är väldigt mediacentrerad; många sjyssta film- och musikprogram, och funkar mycket bra som laptop.

Faktum är att jag ser PC som en stationär dator, och att Mac gör sig absolut bäst som bärbar. Det finns en "sleekness" över hela plattformen - både hårdvara, operativsystem och mjukvara - som helt enkelt inte finns på PC. Dessutom är den i det närmaste strulfri, och den enda som kunnat sänka hela OS:et har varit när jag försökte köra skitbrowsern Opera.

Programmeringssidan får nån kodare uttala sig om, men frågar du Powerbookägaren Matricks skulle han nog rekommendera en PC som förstaval. Skolarbeten och andra mindre resurskrävande uppgifter kan man med fördel ägna sig åt på en Mac, främst eftersom skärmen är sjysst och batteritiden hyfsat generös.

Permalänk
Medlem

Programmeringsidan kan jag svara på...
Den är mycket bra, finns ett perfekt program för att utveckla i som följer med osx, Xcode. Eftersom det är ett system som bygger på posix standarden är det perfekt om man kodar för *nix program, sedan funkar väldigt många posix program redan...

Det är klart mycket bättre att programmera i OS X än Windows, fast kodar man C# så är nog windows det man ska hålla sig till, microsofts eget språk...
Och om man jämför OS X och BSD eller GNU/Linux är det lika bra. Det är ju samma verktyg men det finns trevligare utvecklingsmiljöer i OSX...