Misstagstråden (dela med er av era största misstag vid datorn)

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Solstice^
varför skulle datorn gått sönder av det?
jag har inte hört om nån dator som gått sönder av att man dragit ur strömkabeln.
[/QUOT]

smart jens..

Visa signatur

Åstrand

Permalänk
Medlem

Stod och bråkade med en desktopdator och kopplade in en hårddisk och la den på nätagget (kretskortet hade komponenterna utåt).
Tänkte att det här går väl fint...
Gjorde det också tills jag stötte till datorn så att HD'n ramlade ner lite från nätagget så att kretskortet gick emot.....
POFF!!!

Sen startade den datorn inte mer

Permalänk
Medlem

hmm.. lyckades koppla in en IDE hdd på en floppykabel... av nån anledning hittade datorn faktiskt hdd:n.. haha

Visa signatur

| ASUS A7N8X-X | AMD Athlon xp3200+ 400fsb | 2x512 pc2700 333MhZ | 160 gb HDD Seagate |
| 200 gb HDD Seagate | GeForce FX5600 256 Mb | Creative Soundblaster Audigy LS | Creative T5400 5.1 |

Permalänk

hadde pillat med datan lite skulle byta chassi och ja pillade länge o nogrant så till slut när jag e klar så sätter ja på skiten allt startar som det ska men när ja ska boota så hittar ingen Hdd, förtvivlad som en iller flyter ja upp ur stolen och kastar mig i lådan och försöker hitta felet men ikke sa nikke va tvungen att lämna in skiten... när den kom tillbaka så stog det på en lapp vad det va som var fel.... glömmt molex kontakten till HDDerna tror ni ja skämmdes när ja hade ståt och snakat hårdvara/kavlite med killen... helvete va det va pinsamt....

skämms än ida när ja tänker på det...

Visa signatur

AMD 2700x @ Stock | Asus B450-F Strix ROG | HyperX 2x16GB @ 3,6ghz | EVGA 980ti SC+ ACX+ | Corsair HX750w | 2x1TB Intel p660 M.2 | 3x1TB Seagate HDD | Corsair 300R

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zoxx0
en kompis hade en gammal delta alu fläkt som han skulle sätta in.... sket i att stänga av datorn så klart... den klarade sig men det kan man inte säga om grafikkortet... han skulle sätta den som utblås där bak så hör vi
Tjugga tjugga tjugga, kras, fräs.... han hade huggt av delar av grafikkortet med sin alu fläkt på 5000 rpm (den blåste rätt friskt) precis efter rycker han till och hugger ett sår i handen på sig själv... zkillat

Haha, så jäkla bäst!
Ärligt, hur smart är det att stoppa i strömmen till fläkten INNAN man monterar fast den?

Gjorde själv ett litet misstag igårkväll; såg att en av mina minnesflänsar till graffet trillat av (har sågat till egna som endast sitter fast med kylpasta) och bestämmer mig för att trycka fast den igen med datorn på (jag vet, nåt helvetes dumt), detta för att jag servrar från datorn.
Givetvis lyckas jag glida till med flänsen och kommer åt nån konding eller nåt, får en obehaglig stöt + en obehaglig kännsla när skärmen byter motiv från min hemsida till en massa gröna, lila och blåa prickar som hoppar hej villt.
sliter ur strömmen fort som bara den, och tar ut graffet och kollar om jag ser nåt synligt fel, vilekt jag som tur är inte hittar *phew*
(Graffekortet gick igång som vanligt, och inga fel upptäckta än)

Permalänk
Medlem

Jag skulle bara koppla in et vanligt tangentbord i PS/2 kontakten medan datorn var igång (som jag gjort massor av gånger tidigare). Döm om min förvåning när nätagget fräste till och dog när jag stoppade in sladden. Jag måste haft väldigt otur, eller? Sedan dess har jag inte vågat koppla in något över huvud taget med strömmen påslagen (utom i USB-portarna).

Permalänk

jag skulle byta ccl rör i datorn en gång bort med en uv och in med en lila.... det gick att plocka ur uv röret men sen när jag skulle stoppa i den lila så small det till och började lukta bränt... hela ccl röret var svart och den blåa dosan bär man kopplar in ccl'en va ett minne blått... det roliga va att det andra uv röret jag hade i datorn överlevde... även fast det var på under incidenten (datorn fick sig en strömspik och gick inte att starta på 20 mins) har aldrig varit så skrajj för min dators liv någonsin

hehe en annan rolig grej som hände på ett lan en polare skulle åka hem tidigare för att han skulle iväg me familjen eller nått shitt....
han bär ner dator för trappan, ganska stor låda, han kommer hela vägen ner till det sista trappsteget där han tappar lådan en annan polare ser hela "olyckan" och fick jädrans brått att upp o berätta för oss andra... vi satt o garva i nästan en timme.!

Visa signatur

Intel Q9550, nForce 750i, 6144mb Corsair XMS2, GeForce 480GTX, SB X-FI 5.1

Permalänk

gjorde nått liknande på min gammla dator. satt och kollade på CPU fläkten och stannade den lite och så helt plötsigt när ag skulle dra ut handen så nuddade ja ett blad lite väll hårt och ett blad flög åt helvete :S så datorn har vibrerat som attan efter de pga ingen balans på fläkten längre

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 800D | PSU: Cooler Master 850w | MB: Asus Rampage II extreme| CPU: Intel I7 920 @ 4.0Ghz med Noctua NH-U12P | GPU: Asus Radeon HD7970 CrossFire | OCZ Vertex SSD 240gb + 3g lagring | Minnen: Corsair Dominator 6g 1600Mhz | Ljudkort: Creative X-Fi Titanium | Skärm: Dell U2311H x3 | Ljudsystem: Logitech Z-5500 & Sennheiser PC350 | Razer Deathadder + Lycosa

Permalänk
Medlem

Samma har hännt mig

Boy you are not alone. Stand strong ;D ;P

Visa signatur

Mobo: Abit nf7-s v2.0 CPU: 2500+ (200x11.5) Gfx: 6800le flashat 12/5 1.4 HD: Maxtor 120gig
RAM: 512Mbyte DDR 400 Kylning: CPU: Vatten GFX: CPU kylare ALX 800

Permalänk
Medlem

Har haft sönder två 120mm fläktar med stortån. Har man datorn på golvet med öppen sida och vill lägga upp fötterna på den, så blir det som det blir och man stoppar stortån i fläkten.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av makos
Har haft sönder två 120mm fläktar med stortån. Har man datorn på golvet med öppen sida och vill lägga upp fötterna på den, så blir det som det blir och man stoppar stortån i fläkten.

så rycker man upp knät i bordet sen rasar skärmen ner i ansiktet =)....

Jag skulle byta kylning på mitt 9600xt, hade haft det i några dagar. Då trillade det bort en komponent... blev lite skraj då =P, men grafikkortet fungerar idag, den har klarat 3dmark03/05 doom3 cs:s, cs osv undra vad den saken som trillade bort var till ?

Permalänk

Jag installerade windows XP, stort misstag :).

Visa signatur

Läser nån verkligen det här?

Permalänk
Medlem

Tog bort en liten metallsak som sitter ovanför grafikkortet på chassit en gång. Inte så smart att ha dator på då kanske. IAF så tappade jag den på grafikkortet, den är ganska lite så det blev ingen skada av fallet. Men det blixtrade till och metallbiten flög iväg :D. Dator startade om men funkade som tur var som vanligt.

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk
Medlem

Skulle installera en artic cooling vga silencer på mitt 9600XT. Efter det ville det inte starta längre. Beställde ett GeForce 5900XT och det funkade så jag blev glad igen..
Hade LAN för några veckor sedan och fick då syn på mitt 9600XT.. Var tvungen att stoppa i det i min gamla 2GHz Dell.. Ojsan där funkade det. Av ren nyfikenhet var jag tvungen att testa det i min stora dator, funkar inte i den men det funkar i min dell.. knepigt värre..

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem

Tabbe...

Hade precis fått mina nya dator delar och började kopla ihopa dator steg för steg. Blev lite blod om figrarna, eftersom var skar sig på lite vassa delar.
Men väll inte med alla delar och allt var "rätt" koplat så skruvade jag på sodioluckan på chassit och placerade datorn på golvet och satte in alla kablar.

Skulle trycka på powerknappen, äntligen får starta sin nya dator för första gången. Pirrigt värre.

Men tror ni den startade? NEJ, så klart inte.
Shitt vad nervis man blev, testade en gång till. Fungerar icke...

Öppnar burken för att verkligen se så att alla kablar sitter sem dem "skall"...
Testar starta igen. Allt skulle var rätt koplatt efter en extra titt tyckte jag.

Men tor ni den startade nu? NEJ, så klart inte igen.
Svetet börja rinna, pulsen ökade och det började nästan komma tårar ur ögonen.

Jag trode förstås att jag hade råkad fingar för mycket på alla delar, och var skraj för att jag hade pillat hit och dit förmycket.

Tänkte att jag koplar ut alla kablar och för sedan kopla ihopa dem igen och ta allt igen från början.

Sen när jag skulle kolpa ihopa så ser jag....
Att en lite j-vla kabel sitter fel. Just den till startknappen var felkopplad. Såg visst fel på röd färg och oranga färgen. Inte för det var någon skillnad i färg men så var det iallfall.
Bytte plats på kablen och hoppades på det bästa när jag skulle starta datorn...Fungerarde den?

Ja, jippi, pulsen sjönk asevärt snabbt, jag ahde kommit in i BIOS, var överlycklig att jag lyckades till slut.

Satt och letade fel i över 2 timmar. Kanske var mina två värsta timmar i livet. Skarris...

Men som sagt, datorn fungerar fint fint nu. Hoppas att den mår bra nu med en ny MX1000 mus...För det gör jag :D...

Visa signatur

LEGO Rules

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xorlon
Haha, så jäkla bäst!
Ärligt, hur smart är det att stoppa i strömmen till fläkten INNAN man monterar fast den?

Jag har varit lat och skruvat i och ur min bakre fläkt medans strömmen var på bara för att den blåste åt fel håll... Dock hände inget

Permalänk

Min brorsas polare jobbade i en datoraffär, en dag kom det en invandrarkvinna tillbaka med datorn som hade köpt från gårdagen osch sa "kaffestället är sönder". Lik förbannat visade hon cd rommen som var knäckt :D...

Min värsta tabbe var när jag skulle sätta i grafikkortet och missade agp porten...fattade inte varför det inte blev någon bild

/Nitrox

Visa signatur

DFI Lanparty NF3 - AMD Athlon 64 3200+ NewCastle - Thermalright - Corsair TWINX 2x256mb -

Permalänk
Inaktiv

haha vad stod det på saken då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halligalli
Jag installerade windows XP, stort misstag :).

Körde in en mejsel i min Zalman 7000 när ja skulle flytta på en kabel med hjälp av mejseln, ett fläktblad gick av och det började vibrera i golvet (burken står på ett bord).
Men med några droppar snabblim så löste sej allt, ingen obalans heller (kanske ytterst lite)

Visa signatur

Dator 1: Venice 3200+ | Asus A8N-e | X800XL | 1GB Pc3200 | Samsung 250GB Sata | Western Digital 250GB Sata | Seagate 200GB Sata | 400W FSP | SB X-Fi Xtrememusic | LG 40x12x12 | Antec SLK3000B
Dator 2: Intel P3 1GHz | Asus TUSC-2c | GF4 Ti4200 | 512MB PC133 | Samsung 80GB | SB Audigy | Coolermaster Cavalier 4

Permalänk
Medlem

Mitt misstag är så grovt :/

Skulle sätta i IDE kabeln till min nya 160gigs hdd, vad händer? Jag bryter sönder ett par pins på hdd'n å kan inte lämna tillbaka den eftersom jag gjorde sönder den med våld.

Dock är jag glad över att jag e så stark

Permalänk
Medlem

LAN hos en kompis.. 5 pers på ett hörnbord var vi. Iaf så när jag skulle plugga i min dator märkte jag att det fanns lite för lite plats för oss alla.. så ja tog tag i kanten på hörnbordet och började dra. KRASCH lät det och jag hoppa upp i luften. Kollade ner på betonggolvet och där låg min skärm :S Hörnbordet var nämligen inte riktigt ihopskruvat så jag drog loss ena bordsidan från själv hörnbordet! hehe.. men det riktigt roliga var att min polare gjorde nästan samma sak när vi plockade ihop efter lanet. Han hade på nåt sätt fått bordsbenet invirat i strömsladden till skärmen. Så när han promenerade därifrån helt lugnt och ovetandes hördes ännu ett KRASCH. trött som man var garvade jag ihjäl mej när ja såg en annan polares 19" tft-skärm ligga på golvet!

Skulle man kanske ha skruvat ihop bordet riktigt efter mitt missöde?

Permalänk
Hjälpsam

Var när att döda en av mina 2.8GHz EM64T Xeon cpuer häromdagen. Skall noteras att jag har gjord (och utvecklat) en del mods, isolera/bygla cpu pins, pot mods for vDimm mm, så jag har rätt bra pejl på läget.

När jag smäckte ihop min senaste burk så gjorde jag en testmontering av allt söt att se så den botade till att börja med. Jag använde då standard geggan som satt på kylflänsen, naturligtvis hade den härdat som en gris när jag skulle ta av flänsarna och lägga på ArcticCooling5. Hmm skall jag dra rakt upp eller vrida för att få av flänsen från cpun? Vinkla den kom jag överens om med mig själv att jag inte skule göra. Så jag lyfte rakt upp, den satt, den satt hårt, den kom loss... Med CPU'n kvar under flänsen, snabb kontroll visade att alla ben var kvar, och även senare att CPU'n var oskadad. Den andra CPU'n vred jag försiktigt för att lossa geggan, mycket smidigare.

Annars har jag nog inte gjort några hemska saker.

Tja, jag dödade en polares moderkort, genom att öka upplösningen på skärmen. Grafikkortet fick sig ett frispel och grillade moderkortet men gfx kortet överlevde. Wicked!

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OgZer
Mitt misstag är så grovt :/

Skulle sätta i IDE kabeln till min nya 160gigs hdd, vad händer? Jag bryter sönder ett par pins på hdd'n å kan inte lämna tillbaka den eftersom jag gjorde sönder den med våld.

Dock är jag glad över att jag e så stark

Har du kvar den? skulle du kunna skicka den till mig?

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Eller mig, jag har lödkolv och lite skills, borde inte vara några problem att fixa

Permalänk
Medlem

Skruvade i alla distanser som hängde med moderkortet. Kortslutning

Permalänk

mittagg har skrämt mig ordentligt 2 ggr den här månaden..vette fan va som hände men jag startade ett spel och sen när datorn laddade spelet så slocknade datorn bara. jag tänkte jag och skulle slå igång den igen men inget hände..tryckte några ggr i ren desperation men inget..testade dra ut elkabeln och vänta 20 sek sen stoppa in den igen då funka och de var som inget hade hänt..2 ggr har de hänt och de är inte ens samma spel man har startat...j*vligt knepigt iaf...

Visa signatur

They say if you play a Microsoft CD backwards, you hear satanic messages. That's nothing. If you play it forwards, it installs Windows.

Permalänk
Medlem

Igår klantade jag sönder ström-kontakten på min nya SCSI-disk. Ingen höjdare, precis...

Nu i lagom tid, har jag lyckats laga den, och precis installerat färdigt OP.
(Hoppas disken fungerar länge och väl, för nu lär det knappast vara nån garanti kvar... doh.)

Visa signatur

13,5TB år 2007.
~18TB år 2008.
Nu? Jadu.. ingen koll längre..

Permalänk
Medlem

Kopplade in en liten miniglödlampa på kanske 3W till ett bilbatteri. Körde kablar med klämmor, och det kändes lite nervöst då eftersom det är lite "utrymme" på en sån liten lampa.

Allt går frid och fröjd, tills jag råkar släppa +klämman i gapet på -klämmman.

WOOOOSCH! Kabeln smälte på 0,00000002 sekunder och världens jävla svampmoln av giftiga ämnen flög upp i luften. Blev desperat så jag tog fram dammsugaren och skulle suga upp röken så inte farsan skulle märka nåt :D. Vilket ju inte lyckades särskilt bra

Permalänk
Medlem

Råkade knäcka antennkontakten på ett Pinnacle PCTV Rave som var 3 månader gammalt

Får skylla på dålig konstruktion, en liten lödning som höll fast den.

Andra misstag som inte har med datorer att göra?

Skulle "fixa" bältet på min förra vinterbil. Det ena där bak ville inte åka upp igen, så jag skulle kolla om kulan satt rätt. Skruvade loss fel lucka, och fick en fjäder som täckte hela bagaget

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Jag lyckades ta sönder en av mina första datorer genom att ändrar på späningen på nätaggregatet, jävla vilken smäll, skakade i flera timmar efteråt, vågade inte säga något till mina päron heller men sen skickade jag in datorn och nu är den såld.