Permalänk
Medlem

Grub

tjo, nu har jag probleme igen ..oväntat va?

jag har nu linux på en satadisk och win på en ide, men bootladdarn vill inte starta win utan ja får helt enkelt switcha i mellan dem i bios, vilket ju är liiite bökigt. :/

eftersom det är en helt egen disk, borde det inte räcka med att hänvisa till /hda för windows då?

linux som sagt är på sda/ och funkar fint att starta.

men asså, borde inte ntloader ligga kvar på idedriven? för den har jag ju fanken inte rört...

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Om du kör win2k eller XP så är det chainloader du letar efter!
Det lämnar helt över till en annan bootloader på den disk man anger.
Min /boot/gtub/grub.conf:

#For booting Windows 2000 title Windows 2000 map (hd0) (hd1) map (hd1) (hd0) chainloader (hd1,0)+1

En sökning på google gav en how-to
http://www.geocities.com/epark/linux/grub-w2k-HOWTO.html

Har du på nått sätt tappat ntloader så är det väl bara att köra fdisk -mbr på ide disken så ska det lösa sig.

Visa signatur
Permalänk

Såhär ser min grub.conf (eller menu.lst, beroende på dist) ut:

default 0 timeout 5 splashimage=(hd1,5)/grub/image.xpm.gz title Microsoft Windows XP rootnovertify (hd0,1) chainloader = (hd0,1)+1 title Gentoo Linux 2.6.8.1 CK root (hd1,5) kernel /kernel-2.6.8.1-ck6 root=/dev/hdb7 vga=791 ro title Gentoo Linux 2.6.8.1 CK -backup root (hd1,5) kernel /kernel-2.6.8.1-ck6-backup root=/dev/hdb7 vga=791 ro

Tänk på att hda2 i Linux kallas för (hd0,1) i Grub

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

ah, tack nicke.

chainloader (hd1,0)+1

ja, så står det på min med, jag har även en trasig winxp på satadisken, som grub hittar, andra disken skiter de i, så det ovan fick jag skriva in själv... :/ (ändrade bara från /sda till /hda ska erkännas) ^^ får se vad som händer om ja tar bort den kassa parten då.

//edit:

sebastian, där var det nog,, ska kika på detta.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Tänk på att hda1 i Linux kallas för (hd0,2) i Grub

hda1 heter väl (hd0,0) vad jag vet, dvs första partitionen(0) på första disken(0).

Visa signatur

This is a UNIX virus. Please remove all your files and copy this message to friends.
(Citera mig om du förväntar dig svar)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeth
hda1 heter väl (hd0,0) vad jag vet, dvs första partitionen(0) på första disken(0).

Helt rätt! Jag får skylla på att jag var trött. Jag menade att hda2 är lika med (hd0,1)

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

aja, funkar fint nu iaf. tack allihopa!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint