Permalänk

Datan startas om : (

Tjena!

Det är så att min dator har börjat starta om sig själv, har alltid haft detta problem men förr räckte det med en fläkt vid sidan om så kunde den vara igång ett tag, men nu händer det jämt...så fort den börjar jobba lite hårdare, flera program igång eller när man försöker spela något spel...men också när den bara står på...köpte nya ram nyss och det har lett till ännu mer omstarter, kanske köpte jag fel fart??? Hmm...HJÄLP!

Permalänk
Medlem

För det första heter det DATOR INTE DATA!

Har du kollat temperaturen på cpun? Kan vara det.

Permalänk

Det kan bero på lite olika saker.

Kan vara att saker och ting får för lite kylning. Vad har du för temperatur i lådan samt på processorn?

Kan också vara att moderkortet är lite slitet och har svårt att ha jämna spänningar. Du överklockar inte?

Kan vara rent mjukvarufel.

Det är svårt att säga för utomstående tyvärr... :/

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk

Skaffade en motherbordmonitor för att se hur tempen ligger till, började vid 41 sedan gick det upp och upp ju mer saker man gjorde, kom till slut upp till 59 och där la datan av : ( är det detta som är problemet? Och vad kan göras?

Permalänk
Hedersmedlem

Prova att ta bort cpu fläkten rengör den och sätt ett tunt nytt lager kylpasta på den.
Kolla gärna på resten av delarna i datorn om där är mycket damm eller smuts?! Blås bort detta med tryckluft på burk. Om du inte har detta ta ett sugrör och blås med istället för hand/mun.
Hoppas att det kan hjälpa dig lite på traven.

Du kan oxå höja dimvolten till 2.7 - 2.8 för att ev. få lite stabilitet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Hur höjer jag dimvolten, och va fan e det för nåt? hehe...lite "noob" bara

Permalänk
Hedersmedlem

Det bör du kunna i din bios. Kolla i frequency/voltage om du har något sådant i din bios.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik55
Skaffade en motherbordmonitor för att se hur tempen ligger till, började vid 41 sedan gick det upp och upp ju mer saker man gjorde, kom till slut upp till 59 och där la datan av : ( är det detta som är problemet? Och vad kan göras?

Dator, datorn, datorerna. Dator kan aldrig skrivas som datan eller data då data är något annat.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Hans BIOS kanske stänger datorn när CPU core når 60(+) grader? Finns ju vissa moderkort som har dessa funktioner.

Visa signatur

Nayami wa itsumo taekunate.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Dator, datorn, datorerna. Dator kan aldrig skrivas som datan eller data då data är något annat.

Data betyder information.

Visa signatur

''Aww, can't anybody in this town take the law into their own hands?''

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Udo
Data betyder information.

Det gör det verkligen inte.
Information är data som sats i en kontext...att säga att data betyder information är som att säga att häst betyder apa.. visst båda är djur men mer än så är det inte

Permalänk

Jag har gjort allt det ni sa men det funkade bara i typ 4 dagar och sen la det av igen. så nu startas den om när jag kör spel, kan det vara så att grafic kortet blir för varmt?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik55
Jag har gjort allt det ni sa men det funkade bara i typ 4 dagar och sen la det av igen. så nu startas den om när jag kör spel, kan det vara så att grafic kortet blir för varmt?

antagligen, testa blås ur grafikkortsfläkten, ifall den är full med damm, eller så kanske det är minnena som buggar ur.

Permalänk
Medlem

om den stänger av sig oftare med mer minne borde de kunna vara nätagget som inte orkar.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk

öpnar jag fönstret så funkar allting förutom mina föter som jag inte kan röra pga kylan