Permalänk

Clear cmos?

Jag undrar vad som händer när man rensar cmos. Försvinner allting då eller, inklusive bios? Och om det är så, installerar man bios via diskett då?

Bara undrar då jag funderar nämligen på att rensa cmos då jag har problem med datorn och vill nollställa allt. Tänkte det skulle lösa problemen, enbart ominstallation av Win XP har inte gjort det nämligen.

Tacksam för svar,

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem

Nej, det finns ett ursprungsläge/grundinställning på bios, och då du kör en clear cmos återställer du detta ursprungsläge. T.ex. om du har angett i bios att du inte har nån diskett-stn (A:) så måste du göra det igen. Framför allt är det där du kan återställa din FSB och multiplier om du experimenterat med dessa i klockningssyfte och datorn reagerar dåligt på detta.
Bios-inställningarna har f.ö. lite med OS:et att göra.

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk

här finns också lite clear cmos - info...

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=230909

Visa signatur

Intel E6750 - Gigabyte G33M-DS2R - 3x1024mb PC6400 - Integrerad Intel grafik - WD 500GB Sata2 - Benq 1625 - Cooltek 600w- XP sp2