Permalänk
Medlem

Får inte datorn stabil

Datorn hänger sig titt som tätt i 3d spel, problemet har bara blivit värre och värre och nu har jag blivit less och är redo att göra nånting åt det.
Är inne på att det kanske är för klent nätaggregat eller för dåliga minnen, vad tror ni?

Chieftec 360W ATX

Asus K8V DELUXE K8T800 S-ATA RAID Audio WiFi GB-LAN Firewire Socket754 ATX

AMD Athlon64 3200+ med Zalman ZM-7000A-ALCU

2 st Kingston KVR400X64C3A/512 512Mb DDR PC3200/DDR400 184pin 400MHz

En Seagate 120 GB IDE samt en Western Digital 200GB S-ATA

Hightech Excalibur ATI Radeon 9800Pro ICE Q 128Mb DDR Tv-out DVI RETAIL AGP

Permalänk
Medlem

Gå in på moderkortets tillverkares hemsida, sök efter drivrutiner till moderkortet, och då speciellt drivrutiner för AGP. Kontrollera att du får dom senaste och att det är för ditt OS.
Uppdatera sen dina övriga drivrutiner, graffe, ljud, nätverk mm samt senaste DirectX

Permalänk
Medlem

Kan va ditt nätagg då Chieftec och särskilt deras 360W tydligen lider av en ojämn tillverkningskvalite så du bör nog titta på ett Nätagg som t.ex Aspire 500W på DB för ca: 700:- som ger hög strömstyrka på 12V-linan som många moderkort idag tar sin spänning från så även AMD.

Men innan du köper ett nutt nätagg ladda ner memtest86 för att kolla så det inte är dina minnen som krånglar.

Permalänk
Medlem

Okej tack, har nu uppdaterat verkligen varenda drivrutin på datorn. Ska prova köra ett memtest86 imorgon... Återkommer då.

Permalänk
Medlem

Menade CPU och inte moderkort som tar sin spänningf från nätagget men annars så om memtest86 inte visar något fel och din dator funkar som den ska så är ju alltbra igen.

Permalänk
Medlem

Kolla tempen på CPU, Chipset och grafikkort också. Mitt förra moderkort hade en dålig fläkt på chipsetet vilket gjorde att datorn hängde sig efter ett tag om det var hög CPU-load.

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|

Permalänk
Medlem

Har nu kört memtest86 i sex timmar utan några fel...

I denna stund är
CPU Temperature 45C
MB Temperature 35C
enl. Asus Probe.
Och detta är som sagt just efter 6h memtest. Är inga ovanliga temperaturer antar jag... Har för övrigt ingen fläkt på MB chipset.

Så det verkar luta åt ett nytt nätagg då? Kommentarer?

Permalänk
Medlem

Inga fel på minnen eller moderkort/cpu med andra ord så ett nytt nätagg är inte helt fel i så fall för att förhoppningsvis kunna bli av med det problem som du har

Permalänk
Medlem

Har nu ett Aspire 520W men felet kvarstår :((
Blir ju knäckt av detta...

Permalänk
Medlem

hmm, kolla hur varmt graffekortet blir när du belastar det lite...

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Ok.. hur gör man det?
Har iofs ICE versionen av grafikkortet, dvs med en fet Arctic Cooling fläkt/fläns som gör så kortet tar upp två kortplatser.. kör den dessutom på full fläktfart..
Men kollar gärna hur varmt det blir, bara jag vet var

Permalänk
Medlem

prova med att höja spänningen till minnena till 2.6V då det löste det problem som du har när jag gjorde så på ett budgetmoderkort från ASUS som i början hade 1 minnessticka på 256Mb och sen köpte till en till.

Fick efter det problem med hängningar o dyl tills jag sängde av Interleave genom att ändra till "failsafe" minnesinställningar i bios.

Om inte det funkar prova att även höja agpvolt till 2.55v och om den redan är på det höj i så fall till 2.6v.

Permalänk
Medlem

Efter att ha höjt spänningen på allt och alla och ändrat performance mode till standard så.. är det fortfarande instabilt

Börjar fan bli förtvivlad...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Inte det.. Har både kört ad-aware, anti-virus och installerat om windows.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Har bytt grafikkort en gång på garanti.. Vart ingen skillnad, men var förstås samma modell av grafikkortet jag bytte till.

Permalänk
Medlem

prova med att installera om all hårdvara igen så även processorn och var noga med att göra ren även kontaktytor med t.ex alkohol och sedan köra den utanför lådan men om det inte hjälper så är det antagligen processorn eller moderkortet som är paj.

Permalänk
Medlem

Usch vad jobbigt..
Tack så mycket olirc för din hjälp, känns som om jag blir tvungen att slänga hela skiten på tippen och sätta mig vid en 486a eller nåt.
Vilket piss det är med nya datorer..

Ger upp.

Permalänk
Medlem

Datorer är jobbiga och som ett exempel fick jag liv i en dator hos syrran som jag trodde var död men kom fram till efter mycket strulande att det var tangentbordet som orsakade att den inte bootade så slängde det krånglande tb och köpte ett nytt till henne på Classe.

Ska kolle den andra datorn som hon har lite senare om det även där berode på detta fenomen att den inte bootade.

Permalänk
Avstängd

jag har samma problem. Jag kan bara inte komma på vad som är fel, fast skillnaden mellan våra problem är att min burk startas om istället för att hänga sig. Den startas om när jag spelar Warcraft3, Call of Duty, Farcry och som jag upptäckte nyss, World of Warcraft. Jag har testat att byta grafikkortet, då fungerade det i några månader sen kom samma problem tillbaka om jag inte minns fel. Jag tror inte att det är nätagget då jag har ett 550W. Jag börjar misstänka Processorn > Minnet > Moderkortet. Säg till om ni hittar felet, är helt desperat!

Visa signatur

1 3 3 7

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av retyle
jag har samma problem. Jag kan bara inte komma på vad som är fel, fast skillnaden mellan våra problem är att min burk startas om istället för att hänga sig. Den startas om när jag spelar Warcraft3, Call of Duty, Farcry och som jag upptäckte nyss, World of Warcraft. Jag har testat att byta grafikkortet, då fungerade det i några månader sen kom samma problem tillbaka om jag inte minns fel. Jag tror inte att det är nätagget då jag har ett 550W. Jag börjar misstänka Processorn > Minnet > Moderkortet. Säg till om ni hittar felet, är helt desperat!

Updaterade drivrutiner till moderkort, grafikkort? Uppdaterat Bios?
Har du tillräcklig kylning i lådan? Kolla tempen på cpu och moderkort.
Prova att ändra AGP-hastigheten i BIOS till 4X istället för 8X samt stäng av "Fastwrite".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nightbeast
Updaterade drivrutiner till moderkort, grafikkort? Uppdaterat Bios?
Har du tillräcklig kylning i lådan? Kolla tempen på cpu och moderkort.
Prova att ändra AGP-hastigheten i BIOS till 4X istället för 8X samt stäng av "Fastwrite".

Check, check, check, check, check, check och check
Väldigt svårlöst detta...

Permalänk
Medlem

Prova sänk FSB till 166 MHz i BIOS (underklocka), och kolla om det blir bättre.

Visa signatur

Det fanns ett liv före Internet
Barton 2600+@3200+, Zalman CU-Fläns,Win XP PRO, Leadtek NCR18D Pro, 1 GB PC 3200 RAM, Powercolor 9800 Pro Artic VGA Cooler, SB Audigy Player 5.1, IBM 60GB, Plextor 24x, Iiyama 19" 451 VM PRO, Chieftech 340w, BB 8/1, Äntligen en tyst dator

Permalänk
Medlem

Tror inte ens det går att sänka FSB till mindre än 200. Verkar bara kunna öka den

Edit:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zetit

Lite nyfiken på vad du har för datorsystem också.

Permalänk
Avstängd

AMD Athlon XP 2500+ Barton
ASUS A7N8X-e Deluxe
512 noname minne
Grafikkort: Geforce4, Geforce3 och Geforce2
Nätagg: Levicom 550w

Den hänger sig oftast med Geforce4, sedan 3:an och minst med 2:an. En kille jag känner trodde att det kunde bero på nätagget, att den startas om när den blir för belastad, då grafikkortet och fläkten drar mer ström.

Visa signatur

1 3 3 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av retyle
AMD Athlon XP 2500+ Barton
ASUS A7N8X-e Deluxe
512 noname minne
Grafikkort: Geforce4, Geforce3 och Geforce2
Nätagg: Levicom 550w

Den hänger sig oftast med Geforce4, sedan 3:an och minst med 2:an. En kille jag känner trodde att det kunde bero på nätagget, att den startas om när den blir för belastad, då grafikkortet och fläkten drar mer ström.

Kolla minnet med memtest86 och kör det några pass för att se om du får några errors.
Om inte prova med att ändra AGP Drive Strength till EA för att se om det löser ditt problem.
Fortfarande inte löst? Prova då med att höja AGP Volt med 0.05-0.1V för att se om det nu är fixat.

Kan ju också vara så att du kör med noname minnen då vad jag vet AMD är kinkigare med kvalitén på minnet än vad Intel är.

Permalänk

Har liknande problem med min dator. AMD 2000+, msi kt3 gf4 osv....Har testat en massa olika saker utan att det hjälpt. Så det ända som fått mitt system stabilt är att sänka FSB:en från 133mhz till 130.

Så testa det du med...

Permalänk
Medlem

Har nu med hjälp av en väns dator provat byta ut grafikkort, processor och minnen men utan att det hjälpte.. Uteslutningsmetoden tyder på att moderkortet är kasst, kanske någon dålig AGP port eller något.. Eller vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Låter som att det är moderkortet ja om du har provat allt som går att prova ifrån din väns dator men det bästa för att vara 101% säker vore om du provade dina grejer på hans moderkort och sedan provar det några timmar med nåt spel eller nåt burn-in program http://www.google.se/search?q=burn-in+program&sourceid=mozill... för att slippa den felsökningsavgift som dom annars tar om det trots allt inte skulle vara nåt fel på ditt moderkort.