Permalänk
Medlem

Arbetstemperatur på digitalkamera

Det är så att jag justnu gör lumpen uppe i Boden och man vill ju gärna föreviga alla underbara stunder man upplever där uppe. Det är så att vi ska ut i fält nu dom närmaste tre veckorna och jag har funderingar på att ta med mig digitalkameran ut.
Problemet ligger dock i att det är mellan 15-20 grader minus där nu så jag funderar naturligtvis på hurnyttigt det är för kameran. Självklart skulle jag bära den nära inpå kroppen så den bör ju aldrig utsättas för ensån kyla. Men vem vet. Rätt var det är så blir det etteldöverfall och ptja..

Men iaf. Tror ni att kameran klarar av temperaturerna som råder där just nu? Enligt instr. boken så är arbetstempen 0-50 grader plus..

Visa signatur

Att bli gammal är oundvikligt. Att växa upp är frivilligt.

Permalänk
Medlem

LCD Dispalayer blir sega vid tempraturer runt 0 och tror även att pixlarna kan frysa helt men tinar väll upp sen igen.
Extrema temp växlingar uppstår kondens i o det e inte bra men borde väll gå

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk

Om du förvarar den rätt så borde det gå.

Permalänk

Plastpåse och ner i ärtsoppan med den när det blir för kallt!

Permalänk
Medlem

Viktigast är att förvara den i en plastpåse eller likande när du tar in den i värmen, låt den sen ligga i påsen tills den fått samma temperatur som omgivningen. Annars finns det risk för kondens.

Permalänk
Medlem

Okej. tack för alla svar. Kanske ska ta med den ut på Bat.övningen nu i veckan då. Får förvara den i en påse i kameraväskan. Borde väl räcka får vi hoppas.

Visa signatur

Att bli gammal är oundvikligt. Att växa upp är frivilligt.

Permalänk
Medlem

De flesta laddningsbara batterier tappar nästan all kapacitet när de blir kalla. Min erfarenhet är att man måste byta batterier väldigt ofta och förvara reservbatterierna så nära kroppen som möjligt.

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Medlem

Kan medela att en IXUS400 fungerar utmärt att ta skidbilder med, även när temperaturen är under nollan. Minus 10-15 var inga problem.