Permalänk
Medlem

Nybörjare

Hejsan! Vill börja med att säga att ni som jobbar med sidan gör ett mycket mycket bra jobb.
Varje gång jag kommer in på sådan så är där alltid nya nyheter. Och mycket intressanta dessutom.

Har använt mig av datorer väldigt mycket men det är först nu som jag har blivit fasinerad av själva de tekniska. Det värkar va riktigt skoj att överklocka. Har av någon anledning trott att om man ska överklocka så ska man hålla på och lödda och trixa med massa kretskort.
Nu har jag själv bestämt mig för att testa på det här lite annerlunda med clockning:)

Min Dator

Har läst i en sticky att man ska uppge så gott man kan vad man har för skoj i lådan. Trummvirvel......... oj glömmde, jag använder mig av Everest home edition för att se vad allt heter.

Moderkort: Framgår inte riktigt vad det är. Asus tror jag det är. Busstyp - intelburst; busbredd - 64-bit

Cpu: P4 HyperT 3 Ghz Northwood. Cpu stegning D1

Minne: 2*512 pc2700 (166mhz)

Grafik: ATI radeon 9800 Pro 128 MB(R350)

Ja det var nog allt som är viktigt tror jag.
Kan tyvärr inte flasha mitt graffe.
Vad kan va värt att överklocka isåfall? Jag använder mig av speedfan för att kolla olika temp i datorn, vet faktiskt inte riktigt om det är ett bra program. sen för att mäta min prestanda, har hört mycket om 3dmark, har testat 3dmark03 men fick en känsla av att den bara testar hur den arbetar grafiskt, typ spel. Finns det något annat program som är bra att testa före och efter clocking för att få en bild på hur det gick prestanda messsigt. Helst ett test som prövar helheten av datorn.

Jag uppdaterar drivisarna till graffen regelbundet, är det viktigt att uppdatera till allt annat också? Har försökt hitta till moderkortet men helt utan framgång.

Hoppas någon kan bidra med lite tips

Edit: KOmmer köpa nya fläktar till det som ska clockas. Håller på att kolla upp lite nu.

Permalänk
Medlem

Sisoft Sandra, tror jag det heter, testar prestanda på massor av olika saker. T.ex. hur snabbt din hårddisk kan skicka information. Hur snabba dina minnen är. För övrigt så är jag väll inte guru på överklockning. Men jag försöker i den lilla utsträckning jag kan.

Lycka till

Visa signatur

I can't do this all on my own, I'm no superman

Permalänk
Medlem

tanka ner pifast och sisoft snadra från filarkivet här på sweclockers

pifast testar hur snabbt din prolle jobbar, det kan va väldigt bra när man klockar för att se ofall det man gör får någon riktig effekt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

har du en oem? (compaq,dell,ibm...). för isåfall så är din bios ganska låst, men annars så är det lugnt

Visa signatur

[P4 Nortwood 3.0ghz@3.5ghz][Abit Ai7 i865PE µGuru][Antec true power 480W][Infineon 512*2 ][Cooler master stacker chassi][Ati Radeon 9800pro Arctic cooling rev.2]

Permalänk

dra ner prime också.... för att kolla om din klockning är stabil!

Visa signatur

Intel Q9550, nForce 750i, 6144mb Corsair XMS2, GeForce 480GTX, SB X-FI 5.1

Permalänk
Medlem

Afan, jag har en qompac fick den av morsan. Går de inte alls clocka dem eller? Man bör väl kunna låsa upp biosen.