Permalänk
Avstängd

Hjalp med ett par fragor

Hejsan Sweclockers,

Har nagra fragor angaende moderkort, minnen, cpus osv som jag hoppas att ni kan svara pa. Har inte varit sa insatt i amnet pa sistonde sa har behovs lite hjalp kan man saga.

1. Ar skillnaderna (vilka? ) mellan socket 754 och 939 sapass stora att det ar vart att satsa pa 939?

1.2 Vilka AMD64-moderkort ar de jag bor kolla extra pa?

2. DDR2?? Vad ar det? Fungerar gamla vanliga ddr3200 i AMD64-moderkort?

3. Sempron och XP - vad ar skillnaderna?

3.1 Om jag satsar pa ett 32-bitars AMD-system, vilket moderkort ar det da som galler tycker ni?

4. Om man ska satsa pa Intel-system, vad ska man da satsa pa for moderkort och cpu? Det finns ju massa olika Pentium 4 (A, C, E och allt vad de nu heter), vilken "ska man ha"?

5. Vilka pc3200-minnen rekommenderas? Sag nagra som hette Geil, ar dessa bra? Eller Kingston kanske?

6. Vilka ar grafikkorten for en "spelar ibland och tycker annat an hogsta upplosning duger"-person (jag behover alltsa inte de allra tyngsta korten)?

Kommer inte pa nagra fler fragor nu, men jag aterkommer med nya om det skulle vara sa.

Det blev manga fragor, sa svara bara pa sa manga ni kanner for.

Varfor jag fragar sa mycket ar for att det ar valdigt billigt med datordelar i Singapore som jag kommer besoka i januari, och jag tankte darfor satsa pa ett nytt system.

Tack pa forhand,
Andreas

EDIT: La till en fraga.

Permalänk
Hjälpsam

1. s754 blir 64bit versionen för kontors datorer och kommer inte utvecklas mer än det som är i dag. s939 har bättre prestanda, bättre framtid, har bla dualchannel minneshantering och lite annat godis. Ja s939 är alternativet för en prestanda/spelburk.

2. DDR2 är för de nya Intelchipsetten, det börjar bli roliga först på DDR2 PC4400 (DDR2 PC3200 suger). DDR2 kan man inte har till AMD64 då minneskontrollern är nbyggt i processorn och den hanterar "bara" DDR

3. AthlonXP som var socket A prestanda processorn tillverkas inte längre, Sempron tar över socket A. Sempron är AMD's 32bit budget lösning, generellt sämpre prestanda än AthlonXP Barton.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

på moderkortsfronten skulle jag sattsa på ett http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=MSIK8NNEO2PL sånt moderkort....har själv ingen erfarenhet men jag skulle köpa ett sånt om jag var du....det är många som har talat varmt om det..

Minnen finns det en oändligt många sorter....du ska nog först bestämma om du ska ha AMD64 eller Intel innan du bestämmer samt vilken prisklass de ska ligga i....

Visa signatur

[DFI-Lanparty UT NF4 SLI-D][Opteron 146 2Ghz][2*512MB Crucial PC4000 BallistiX Tracer ][Connect 3D X800GTO]

Permalänk
Avstängd

Tack for alla svar hittills.

Om ni skulle komma pa nagot mer sa ar det toppen om ni skriver det.

//A

Permalänk
Medlem

Vad jag har hört så är det mågna som haft problem med MSI Neo2 Platinum korten iofs... Vet dock itne om det är 939 också, de jag hört om är 754

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baztard
Vad jag har hört så är det mågna som haft problem med MSI Neo2 Platinum korten iofs... Vet dock itne om det är 939 också, de jag hört om är 754

Mitt funkar till 100%

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!