Permalänk
Medlem

bygga upp site med divs

Halloj...
Jag har gjort en del hemsidor förr, då med tabeller....
Har även då arbetat med php har har byggt upp koden på så vis att jag bygger en tabell med exempelvis tre element:
Topic
Menu
Main

och i main includar jag aktuell fil som jag vill ladda...
Det har fungerar bra för mig, men nu verkar man vara idiotförklarad om man använder sig av tabeller =), så, hur bygger man ett snyggt bassystem med div:ar då?
Finns det någon guide för att få igång sin struktur eller vill folk bjussa på sina erfarenheter, tips och trix?

Tackar!

PS: Har aldrig använt en div till något annat än små experiment

Permalänk

Börja med att skriv allt innehåll och skippa allt vad stil i markupen innebär. Sedan försöker du få det att se ut som du vill genom enbart css. Dvs utan att röra markup-koden.

Var noga med att skriva korrekt. Tex headers som <h> taggar osv. nästa korrekt osv.

Divvar kommer du behöva använda, men mindre än man tror i början. Satsa på att skippa divvarna (och tabellerna) så långt det går.

Permalänk
Permalänk
Permalänk
Medlem

men låt säga att jag vill ha topic, menu och main som jag hade förut... måste jag inte börja med att dela upp det i tre divar då?

Permalänk
Permalänk
Medlem

men åh, orka leta runt
nu blev jag trött...

alltså, jag vet hur css fungerar i stort, absolut ingen expert, men vill främst veta hur man ska strukturera upp grunderna....

Permalänk
Medlem

Du kan ju lika gärna skriva

<html> <head> </head> <body> <?php include("header.php"); include("menu.php"); include("main.php"); ?> </body> </html>

som att skriva

<html> <head> </head> <body> <div> <?php include("header.php"); ?> </div> <div> <?php include("menu.php"); ?> </div> <div> <?php include("main.php"); ?> </div> </body> </html>

Dock underlättar en div om du t.ex. ska göra boxar. Men de behövs inte.

Läs informationen vi ger dig eller ge fan i att fråga. Om du inte orkar läsa får du väl lägga det på is och ta tag i det senare.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Fråga: Hur gör jag layout med CSS istället för tabeller?
· http://glish.com/css/

Från FAQ.

För att lära dig någonting måste du läsa, ingenting kommer att bara hoppa in i huvudet på dig...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

oj vad aggressiva man blev
menade bara att jag inte ville läsa allt om css bara för att få reda på den lilla detaljen, men visst... får väl läsa allt ändå
nån annan gång
tack iaf!

Permalänk

jag gav två bra tips, men det känns som du ignorerade det lite...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
oj vad aggressiva man blev
menade bara att jag inte ville läsa allt om css bara för att få reda på den lilla detaljen, men visst... får väl läsa allt ändå
nån annan gång
tack iaf!

Äh, det är ju ingen "detalj" och om det hade varit en enkel grej man kunde förklara på 5 rader så hade någon gjort det. Att gå över från tabeller till CSS-design eller vad man nu vill ha för beteckning på det kan vara rätt tricky och kräva en del läsning och övning. Du måste lära dig tänka på ett annat sätt. Och om du hade kollat in länkarna så hade du sett att det inte handlade om att lära sig CSS-standarden utan och innan, utan att det faktiskt var rätt hårt inriktat på just vad du efterfrågade. Spoil!

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

äh, mest som som var trött
glish tyckte jag var bra... visade kortfattat precis det jag ville ha...

dock i det exemplet så var det ju enbart divar

och tittade man på rätt ställe så var zeldman fint också... men man var ju tvungen att titta mer noggrant där
alla var säkert bra, orka läsa överallt

men ska man inte ha tabeller någonstans alls?
inte ens där man ritar upp just en "tabell" i allmän bemärkning?

Permalänk
Medlem

Tabeller skall användas för att visa tabulär data. Ska du ha en poängtabell t.ex. så skulle det ju vara lagom dumt att inte använda tabeller.

Poängen med XHTML är att man använder elementen som det är tänkt att de skall användas.

Ang. att lära sig bara delar av CSS/XHTML är som att säga att man bara vill lära sig att styra och sköta helljuset på en bil när man vill lära sig att köra.

Permalänk
Medlem

Vill spinna vidare lite på det här. Jag brukar utveckla i ASP.NET och när jag gör formulär där man ska skriva in namn, antal m.m. så lägger jag utseendet med hjälp av tabeller då jag vill kunan dölja vissa fält.

Min fråga är då, hur lägger man utseendet på textboxar osv på ett smidigt sätt med hjälp av css? Eller bör man fortsätta med tabeller i detta fall, samt vilka nackdelar ger egentligen användingen av tabeller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calleman
Vill spinna vidare lite på det här. Jag brukar utveckla i ASP.NET och när jag gör formulär där man ska skriva in namn, antal m.m. så lägger jag utseendet med hjälp av tabeller då jag vill kunan dölja vissa fält.

Min fråga är då, hur lägger man utseendet på textboxar osv på ett smidigt sätt med hjälp av css? Eller bör man fortsätta med tabeller i detta fall, samt vilka nackdelar ger egentligen användingen av tabeller?

Eh vad? Jag tror du borde läsa på lita vad css egentligen är. http://www.w3schools.com/css

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

ha ha...min fråga var nog dåligt formulerad. CSS vet jag vad det är...men jag vet inte möjligheterna med det...men skit samma...orkar inte förklara mig vidare...kör vidare på mina tabeller...funkar kanon!

Permalänk
Medlem

ktotte, inte heller brukar man väl lära sig att sladda med bredställ innan man kan hantera filbyten.

Calleman jag är sån som lär mig efter hand och jag har intebehövt det du snackar om (dölja visst innehåll), men jag är helt övertygad att det går om du läser på lite. Dock verkar det som att du bara vill ha lite snabb och praktiskt info, inget stort projekt eller så. Då skulle jag hålla mig till tabeller om det nu funkar.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calleman
ha ha...min fråga var nog dåligt formulerad. CSS vet jag vad det är...men jag vet inte möjligheterna med det...men skit samma...orkar inte förklara mig vidare...kör vidare på mina tabeller...funkar kanon!

Ingenting hindrar att man använder både tabeller och css.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

har alltid kört tabeller, det fungerar bra tycker jag.

Visa signatur

det allra senaste

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Ingenting hindrar att man använder både tabeller och css.

Precis, sålänge de används på rätt sätt. CSS för design och tabeller för tabulär data.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Precis, sålänge de används på rätt sätt. CSS för design och tabeller för tabulär data.

Man kan kombinera css och tabeller för design också, det är dock inte rekomenderat att använda tabeller för design.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

"Det funkar ju att göra så .. men det är inte rätt!"

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.