Permalänk
Medlem

Ska man klaga om man har kass TPtest?

Jag har telia 8000

Och får

0,5mbit upp
6,58mbit ner

jag ska ha
0,8mbit upp
8,0mbit ner

För jag betalar ju för 8mbit

Permalänk
Medlem

Nej, du betalar för upp till 8Mbit.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Hur många gånger ska man måsta förklara för folk att tjänsterna heter/är "UPP TILL" ... !?

Edit: Du kan juh klaga mej förvänta dig ej få ut något av det ...

Visa signatur

Asus M2N-E NF570 Ultra S-AM2, AMD ATHLON 64 X2 5000+ SOCKET AM2, Asus Geforce 8800GTS 320MB, CORSAIR 2GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, Hiper M HPU-4M580 580W, 19" LG Flatron L1952TQ

Permalänk
Medlem

så dom kan sätta mig på 56kbit för det är upp till 8mbit :S

Aja kommer nog snart 24mbit hit så tar jag det istället

Permalänk
Medlem

de är la ganska vanliga värden?! ja menar ingen får
0,8
8,0

Permalänk
Medlem

nä men jag betalar inte 449kr imån för 6mbit.. =/ Innan idag låg jag även nere på 5mbit

Permalänk
Medlem

Sluta klaga å byt då,
enligt mig är de normala värden,

Permalänk
Medlem

Läs avtalet innan du börjar lipa!

Visa signatur

Asrock 939Dual-SATA2, Opteron 1.8@2.5ghz, 2GB G.skill, 6800LE @12/5

Amd barton 2500 @3400, 512mb Twinmos PC 3200, Geforce Ti4400

Permalänk
Medlem

Själv betalar jag för BBB 24/1 och har 7mbit ner ..... får nog säga att jag tycker att dina värden är ganska bra !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av downup
nä men jag betalar inte 449kr imån för 6mbit.. =/ Innan idag låg jag även nere på 5mbit

Den tjänst du betalar för är "upp till 8Mbps".

Din tjänst står med allrsa största sannorlikhet på 8000bit/s men overhead på paketen äter upp lite hastighet plus att tp-test har lite felmarginal. Testa tanka filer från sunet.

Visa signatur

Tounge like a switchblade; Brain like a butterknife.

Permalänk
Medlem

70% av maxhastigheten är helt ok o då hamnar du på 5,6mbit. Alltså inget telia kommer göra nått åt inom snar framtid.

Du betalar inte 449kr för 8mbit utan 449kr för UPP TILL 8mbit. Tror 70% är deras gräns för vad de i huvud taget åtgärdar.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

i så fall skulle jag kunna klaga eftersom tptest vissasde 0.81 ner och 2.65 upp. jag har ladat i 500 kb/s som max och har telia 8000.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av serenzei
------ sannorlikhet på 8000bit/s men overhead på --------

Skulle han ha 8kb/s? 8 000 000bits/s eller 8 000kb/s menar du va?

Visa signatur

Osvald: AMD 64 3200+ | 1024 GiB RAM | Sapphire X700 Pro

Permalänk

Har du ens provat göra ett RIKTIGT test? alla förlitar sig för mycket på TPTEST

Visa signatur

[Q6600@3.2GHz] [2048mB] [2xHD 3870 CF] [2xRaptor] [2xRE2 500GB] [HDA Explosion]

Permalänk
Medlem

Vad är ett RIKTIGT test då?

Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asken
Vad är ett RIKTIGT test då?

Ja, det skulle jag också allt bra gärna vilja veta.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KConny
Skulle han ha 8kb/s? 8 000 000bits/s eller 8 000kb/s menar du va?

Självfallet

Är van vid att skriva allting i tusental med de Dslam:ar jag håller på med... och då blev det fel

Visa signatur

Tounge like a switchblade; Brain like a butterknife.

Permalänk
Medlem

Re: Ska man klaga om man har kass TPtest?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av downup
Jag har telia 8000

Och får

0,5mbit upp
6,58mbit ner

jag ska ha
0,8mbit upp
8,0mbit ner

För jag betalar ju för 8mbit

Vet du hur långt du har till telefonstationen? Har du för långt så sjunker ju hastigheten. Vet du något om kvaliteten på din telefonlina? Ring till supporten och fråga om du har en okej hasighet för ditt avstånd/kvalitet?

Visa signatur

[Esc]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asken
Vad är ett RIKTIGT test då?

Att tanka ner filer från en stabil och snabb server såsom tex SUNET ger helt klart ett bättre värde än TPtest, i vartjefall för mig. Jag fick värden med ungefär:

0,5mbit upp
3,58mbit ner

medans jag tankar i mellan 790-820 Kilobyte och skickar upp i runt 89-93 Kilobyte, detta visar ganska naturligt att TP test värden inte är något att lita på. Har Telia 8/0,8 och bor 1,5 km fågelvägen till stationen, kabelvägen är garanterat längre.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Att tanka ner filer från en stabil och snabb server såsom tex SUNET ger helt klart ett bättre värde än TPtest, i vartjefall för mig. Jag fick värden med ungefär:

0,5mbit upp
3,58mbit ner

medans jag tankar i mellan 790-820 Kilobyte och skickar upp i runt 89-93 Kilobyte, detta visar ganska naturligt att TP test värden inte är något att lita på. Har Telia 8/0,8 och bor 1,5 km fågelvägen till stationen, kabelvägen är garanterat längre.

Och varför är det ett mer "riktigt" test än TPtest? Det funkar ju i praktiken likadant. Paket är paket, avstånd är avstånd. En FTP är dessutom ett betydligt mera opålitligt mätsystem än ett program som är utvecklat för att så noga som möjligt mäta hastighet. FTP'er är gjorda för filöverföringar - inte för att mäta hastigheter.

Hur mäter du överföringen? Förhoppningsvis med ett ordentligt program som du själv skrivit då, eftersom FTP-program aldrig ger exakta värden.

Sen är jag nyfiken på hur du lyckades ladda upp en fil till Sunet.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isecore
Och varför är det ett mer "riktigt" test än TPtest? Det funkar ju i praktiken likadant. Paket är paket, avstånd är avstånd. En FTP är dessutom ett betydligt mera opålitligt mätsystem än ett program som är utvecklat för att så noga som möjligt mäta hastighet. FTP'er är gjorda för filöverföringar - inte för att mäta hastigheter.

Hur mäter du överföringen? Förhoppningsvis med ett ordentligt program som du själv skrivit då, eftersom FTP-program aldrig ger exakta värden.

Sen är jag nyfiken på hur du lyckades ladda upp en fil till Sunet.

Givetvis, men jag hoppas att min poäng når fram. Poängen är då att jag fick mycket bättre värden när jag överför filer "vanligt" än genom test. Mätningen skedde via ett program vid namn "DUmeter" som förvisso inte är det mest precisa du kan hitta, men det duger för att demonstrera att jag kommer upp i en mycket högre hastighet än vad TP test visade. Sedan skickade jag aldrig upp någon fil till Sunet, utan det var helt enkelt bara min FTP server som tutade på för fulla muggar och jag drog helt enkelt värdet från DUmeter där.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av downup
så dom kan sätta mig på 56kbit för det är upp till 8mbit :S

Aja kommer nog snart 24mbit hit så tar jag det istället

Kommer du att klaga på att du inte får ut 24 också?

Kommer fortfarande att vara upp till 24.

Visa signatur

///STOLLEN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Givetvis, men jag hoppas att min poäng når fram. Poängen är då att jag fick mycket bättre värden när jag överför filer "vanligt" än genom test. Mätningen skedde via ett program vid namn "DUmeter" som förvisso inte är det mest precisa du kan hitta, men det duger för att demonstrera att jag kommer upp i en mycket högre hastighet än vad TP test visade. Sedan skickade jag aldrig upp någon fil till Sunet, utan det var helt enkelt bara min FTP server som tutade på för fulla muggar och jag drog helt enkelt värdet från DUmeter där.

Jag hoppas du tog genomsnitts värdet från alla värdena DUMeter visade...

...och du testa väl TPTest mot flera olika servrar?

BE: Varför betala 24 Mbit när du likabra kan ha 8 Mbit? I såna lägen ska man klaga..

Permalänk
Medlem

Trådskaparen har nästan samma värden som jag hade med telia 8000.
Laddade ner filer i 850kb/s så jag var mycket nöjd med min uppkoppling.
Skiter i vad tptest säger, jag tankade fortfarande i riktigt bra hastighet.

2400 meter.

Permalänk
Medlem

Jag får bara ut 1.95mbit ner. Men tankar i typ 950kb/s hela tiden

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem

Klaga inte, jag har chello plus (4/1MB) och tankar hem i 450kb/s och upp i 160kb/s =/ det däremot är jävligt dåligt

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Avstängd

Re: Ska man klaga om man har kass TPtest?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av downup
Jag har telia 8000

Och får

0,5mbit upp
6,58mbit ner

jag ska ha
0,8mbit upp
8,0mbit ner

För jag betalar ju för 8mbit

du ska inte ha 8Mbit eftersom 6.6 är vad ledningarna till dig klarar av

du vet inte vad adsl äröverhuvudtaget va?

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Jag har Scream 8/1 och jag får
runt 0,8mbps upp
runt 6,9mbps ner

Tycker det är ganska hyffsade resultat (bor ca 1700 meter från stationen kabelväg)

Visa signatur

Asus P5K-Premium WiFi | Intel Core2Quad Q6600 @ 3.3Ghz | 4x2GB OCZ Platinum | Radeon HD6950GB | Intel SSD 160GB

Permalänk
Medlem

Re: Ska man klaga om man har kass TPtest?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av downup
Jag har telia 8000

Och får

0,5mbit upp
6,58mbit ner

jag ska ha
0,8mbit upp
8,0mbit ner

För jag betalar ju för 8mbit

Jag vill se den som får exakt 8/0.8 när det är den hastihet som går ut i nätet!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Be
Själv betalar jag för BBB 24/1 och har 7mbit ner ..... får nog säga att jag tycker att dina värden är ganska bra !

Om du inte bor väldigt långt från stationen eller liknande hade jag klagat. Jag hade samma problem som dig för ett tag sedan, du kan läsa min tråd om hur det gick för mig.

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.