Permalänk

Aspires 520W ?

Bra och prisvärt agg ?
nån som har erfarenheter av det ?

Visa signatur

AMD Athlon "Winchester" 3500+ | Asus A8N-SLI nForce4 | Corsair Value Select 2x512MB + 2x1024MB | Hitachi 250GB SATA + 3xwdc 250 gb + WD 160GB IDE | Leadtek Winfast 6800GT PCI-e | NEC 3520 | Aspire 520W | Antec Super Lanboy | Floppy | Viewsonic 21" |

Permalänk
Medlem

Finns ganska många här som har erfarenheter av det - och de flesta verkar vara positiva.

Går lite offtopic nu och tipsar om att man numera kan beställa Aspires nya 550W på Datorbutiken.com

Recension finns bla här

Vet ej hur stora skillnaderna är mellan Levicoms och Aspires modeller - svensk recension av Levicom 500W finns här

edit:

Och en på Asire 500W här

Permalänk

Aspire 520W har stabila spänningar och är riktigt prisvärt. Dock är det inte så tyst som jag skulle vilja ha det så jag letar efter ett nytt nätagg. Det är inte högljutt, men jag är kräsen.

Köpte mitt i somras, det kommer bli till salu så fort jag fått mitt nya. PM:a ett rimligt bud om du är intresserad.

Permalänk
Medlem

Jag ska också sälja mitt. Fast det är ett Levicom 500W, plexi! Säljer det pga. samma anledning som losdrivare. Det är inte heller såå högljutt, men jag är känslig

Visa signatur

[Antec 1200][Corsair TX650W][Asus P5Q-E][Intel E8400][2x2GB Corsair XMS2 PC6400][Sapphire HD4850 512Mb][Zerotherm NV120]

Permalänk
Medlem

Är Aspires 550Wattare Helt sleevad? eller är det bara ATX sladdarna?

Visa signatur

Jag är jag och du är du?

Permalänk
Medlem

Den är helt sleevad - Bildlänk

Permalänk
Medlem

jag har haft mitt AS-520 i en vecka nu typ och är rätt nöjd
Ljudnivån e okej överöstas av mina andra fläktar om jag kör på mitten typ men mitn burk e inte så tyst fast jag isolera den

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem

Har Aspire 520W och är mycket nöjd! Dock först efter att jag hade ersatt alla fläktar! Den var alldelles för högljud vid belastning då den automatiskt ökade varvtalen på fläktarna när det blev för varmt. Nu har jag en 92mm under och 2 tysta 80mm fläktar. Den låter inte mycket längre :).

Hade jag köpt nu så hade jag valt 550W med 120mm fläkten istället. Dock skulle man inte bli förvånad om den 120mm fläkten också lät mycket. Rekomenderar istället att köpa annan tyst 120mm fläkt och ersätta den som sitter i från början eller köpa annan nätaggregat som är tyst från början tex Tagan eller liknande.

Permalänk
Medlem

Jag har nu bytt fläktar i mitt bZerk aggregat som är typ "samma" som Aspire.

Bytte till Papst fläktar och ljudnivån sänktes en del - men det blir fortfarande inte lika tyst som ljudnivån på riktigt tysta nätdelar.

Är man ute efter relativt billig kraft kan man köpa Aspire/Levicom/bZerk - men vill man ha det riktigt tyst så ska man nog satsa på Nexus, Zalman, Tagan mfl.

Permalänk

Hur blir det med värmen i agget med långsammare fläktar?

Mitt har en förmåga att kännas lite ljummet när man pressar det med fläktarna på lägsta hastighet, men det kanske är meningen - aluminiumchassiet verkar agera lite kylfläns?

3st 1500 rpm ADDA skulle göra susen för ljudet - men frågan är värmen som sagt...

/J

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulver
Den är helt sleevad - Bildlänk

Mitt var inte sleevat, bara strömkontakten som var det. 12v linan står konstant på 12.8, jag har dock inte märkt något ont utav det ljudnivån är bra, när jag packade upp det kändes det riktigt kvalite... robust nätdel plus att man får tumskruvar med

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SecretAgentMan

Beror ju på vilket agg som man byter fläktar i - är det ett temeraturkontrollerat aggregat så borde det inte vara någon skillnad (?) - aggregatet justerar ju fläkthastigheten efter värmen. Är det då tystare fläktar man bytt till så får man ju en lägre ljudnivå överlag.

Om man däremot "halverar" fläkthastigheten i ett aggregat som inte är temeraturkontrollerat kan man få problem med att datorn hänger sig eller startar om spontant.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fidde_Aberg
Mitt var inte sleevat, bara strömkontakten som var det. 12v linan står konstant på 12.8, jag har dock inte märkt något ont utav det ljudnivån är bra, när jag packade upp det kändes det riktigt kvalite... robust nätdel plus att man får tumskruvar med

Men då menar du väl Aspire 500W/520W ? på den modellen är inte alla kablar sleevade.

Ploppan frågade om den nya 550W modellen med 120mm fläkt - den har sleeves på alla kablar. (har ej börjat levereras ännu)

Alternativt kan man köpa bZerk modellen från Gtek som har sleeves på alla kablar:

Permalänk
Medlem
Citat:

Mitt har en förmåga att kännas lite ljummet när man pressar det med fläktarna på lägsta hastighet, men det kanske är meningen - aluminiumchassiet verkar agera lite kylfläns?

3st 1500 rpm ADDA skulle göra susen för ljudet - men frågan är värmen som sagt...

/J

Mina fläktar blåser på rätt bra så skillnaden är inte så stor när det gäller luftgenomströmningen utan det är ljudet man ville få bort. Använder regulatorn där bak. När man kör prime med CPU klockat till max då ökar man varvhastigheten på fläktarna. Kör man normalt då sänker man så att fläktarna i nätaggregatet nästan inte hörs alls :).

Det viktigaste är att det inte blir för varmt inne i nätaggregatet. Hur varmt det blir beror på många saker. Tex rumstemperaturen, temperaturen i chassit, belastningen, fläktarna i nätaggregatet och hur snabbt de roterar. Så ska man byta ut fläktar bör man se över alla dessa steg.

Skulle iaf inte sätta in ADDA fläktar där då de blåser för lite. Bättre med fläktar som snurrar snabbare och låter mer då man kan sänka varvhastigheten på dem denom det inbyggda reglaget. Tänk på när ni byter ut fläktar i Aspire nätaggregat att ni måste koppla in dess på samma ställen där orginalfläktarna sitter. Det på grund av att reglaget är byggt för just det antal fläktar som sitter där och den belastning de medför. Annars kommer nätaggregatet att brumma och låta konstigt och så småningom gå sönder då den inte belastas som den ska på linan som styr fläktarna (fläktarna har för övrigt bara två sladdar dvs ingen rpm sladd).

Permalänk

Hum...jag vet inte om jag missat något.

Mitt 520 har ett lågt, men rätt drygt blåsljud av den turbulenta typen - det enda som kan lösa det (imho) är mindre flöde - långsammare fläktar.
Det vore en helt annan sak om fläktarna som sitter standardmonterat har ett elakt motor/lagerljud (och det har de inte).

Som sagt, det är luftflödet jag hänger upp mig på - en hel del ljud fick jag bort genom att plocka bort gallren, men fläktarna går fortfarande väl hårt.

/J

Permalänk
Medlem
Citat:

Hum...jag vet inte om jag missat något.

Mitt 520 har ett lågt, men rätt drygt blåsljud av den turbulenta typen - det enda som kan lösa det (imho) är mindre flöde - långsammare fläktar.
Det vore en helt annan sak om fläktarna som sitter standardmonterat har ett elakt motor/lagerljud (och det har de inte).

Som sagt, det är luftflödet jag hänger upp mig på - en hel del ljud fick jag bort genom att plocka bort gallren, men fläktarna går fortfarande väl hårt.

/J

Japp det är långsammare fläktar isf. I mitt nätaggregat var det inte bara tjutet från luften som var problemet utan fläktarna vässnades.

Galler ska man alltid ta bort om de är möjligt (bara ingea barn elelr djur eller andra ovetande finns i närheten som kan skada sig eller kablar/annat som kan hamna i fläktbladen). Galler skapar mycket tjut när luften passerar genom dessa.

Permalänk
Medlem
Citat:

men fläktarna går fortfarande väl hårt.

Det är väl det som är problemet med Aspire - det verkar kräva ganska mycket kylning.

Även de tystaste fläktarna får jobba så hårt att de blir ganska högljudda i allafall.

Tysta aggregat kan leverera bra spänning med minimal kylning = låg fart på fläktarna = lågt ljud.

Permalänk
Medlem

Mitt Aspire 500 W låter inte överdrivet mycket, men jag ska för att sänka ljudnivån något och möjliggöra lägre fläktvarvtal koppla om kylningen så att det bara suger in i stort sett rumstempererad luft utifrån via hårddiskarna.

Permalänk
Citat:

Det är väl det som är problemet med Aspire - det verkar kräva ganska mycket kylning.

Även de tystaste fläktarna får jobba så hårt att de blir ganska högljudda i allafall.

Tysta aggregat kan leverera bra spänning med minimal kylning = låg fart på fläktarna = lågt ljud.

Problemet är - vet vi att det kräver det, eller är det bara ett konstaterande att Aspire valt att köra den konfigen på fläktar (kan ju bero på många saker)?
Att fläktarna går hårt har bara med "mappning" av spänning mot temp att göra - vid en viss temperatur så släpps antagligen 12V på, och då körs fläktarna för fullt oavsett spec på dessa.

Naturligtvis kommer man till den gränsen snabbare med sämre flöde...

Vad jag är ute efter är - har någon verkligen testat med verkligt tysta saker, lirar det - blir det skitvarmt, etc..
Eftersom jag inte testat något annat agg med liknande kapacitet kan jag heller inte uttala mig om värmeutvecklingen från det.

Det vore rätt gött att slippa byta då det verkligen inte är några fel på funktionen.

/J

Permalänk

Någon strömkabel med till nätagget?

Visa signatur

AMD "Win" 3500+ | Asus nFORCE 4 SLI | Cosair Value 2x512MB 3200 | Leadtek WinFast GPX6800 GT 256Mb DDR3 | Hitachi Deskstar 250GB S-ATA | NEC ND-3520 | Floppy | ViewSonic E92f+SB 19" | Aspire ATX-AS520W 3 FAN | THermaltake Viking |

Permalänk

ja , undrar desamma , angående ljudnivån - på med headset å hög volym bara så .. har inte datorn på mitt rum så störs inte av att den står på på natten ..

Visa signatur

AMD Athlon "Winchester" 3500+ | Asus A8N-SLI nForce4 | Corsair Value Select 2x512MB + 2x1024MB | Hitachi 250GB SATA + 3xwdc 250 gb + WD 160GB IDE | Leadtek Winfast 6800GT PCI-e | NEC 3520 | Aspire 520W | Antec Super Lanboy | Floppy | Viewsonic 21" |

Permalänk
Medlem
Citat:

Beror ju på vilket agg som man byter fläktar i - är det ett temeraturkontrollerat aggregat så borde det inte vara någon skillnad (?) - aggregatet justerar ju fläkthastigheten efter värmen. Är det då tystare fläktar man bytt till så får man ju en lägre ljudnivå överlag.

Om man däremot "halverar" fläkthastigheten i ett aggregat som inte är temeraturkontrollerat kan man få problem med att datorn hänger sig eller startar om spontant.

Men då menar du väl Aspire 500W/520W ? på den modellen är inte alla kablar sleevade.

Ploppan frågade om den nya 550W modellen med 120mm fläkt - den har sleeves på alla kablar. (har ej börjat levereras ännu)

Alternativt kan man köpa bZerk modellen från Gtek som har sleeves på alla kablar:

oj glömde att jag hade ett 520w

Permalänk

ok , fick du med strömkabel, SATA kablar osv ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Strömkabel följer med alla nätaggregat.

Jag är rätt säker på att man får med SATA kontakter om man köper Aspire idag - alternativt kan du köpa bZerk från Gtek (595:-) där du garanterat får SATA kontakter.

Permalänk

ok , nej vill hålla mig till 2 butiker ..
tack för hjälpen Pulver .. :

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag är rätt säker på att man får med SATA kontakter om man köper Aspire idag - alternativt kan du köpa bZerk från Gtek (595:-) där du garanterat får SATA kontakter.

På mitt 500W (2-fläkt) var det två SATA-kontakter.