Permalänk
Avstängd

DHCP i Gentoo

Hej!
Har ett ganska jobbigt problem just nu.. Fick just klart min första gentoo-installation (som förövrigt tog 13.5 timmar). Jag glömde tydligen att lägga in DHCP under install och jag kan inte komma ut på nätet - inte ens för att hämta hem det. Hur kan jag lösa detta? Det är ett Realtek-kort, osäker på vilket. Är helt n00b på Gentoo, försök att förklara så bra som möjligt, snälla.

Visa signatur

Sinnulla oon iso pää

Permalänk
Medlem

du kan skriva dhcpcd eth0
sen kan du även ändra /etc/conf.d/net . Se bara till att du har kompelerat in rätt modul till nätverkskortet om du kompelera kärnan manuellt... Allt står i manualen, så jag rekommenderar dig att läsa den

Visa signatur

Grejer jag tycker om: OpenBSD, FreeBSD samt Gentoo

Permalänk
Avstängd

Tror inte man kan installera gentoo utan manual Hur hittar jag moduler för nätverkskortet? Har tittat i manualen, har den framför mig. Hittar inte :/ Tack för svaret btw

Visa signatur

Sinnulla oon iso pää

Permalänk

Enklast är väl att boota gentoos live-cd, och låta den scanna hårdvaran. Kolla om eth0 kommer upp, och kör i så fall lsmod, så ser du vilka moduler som är laddade. En av dem är då modulen för nätverkskortet.

Permalänk
Avstängd

Jo, nätverket fungerar helt korrekt med live-cd'n. Får prova det när min kernel-kompilering är klar Tack!

Visa signatur

Sinnulla oon iso pää