Permalänk
Medlem

Öppna bärbar dator...

Hur öppnar man en bärbar dator? Jag har skruvat bort alla skruvar på undersidan, men sedan sitter det två skruvar under själva skärmen som man inte kommer åt? Är jag helt dum i huvet, eller går det inte öppna bärbara datorer på ett relativt enkelt sätt?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Vad är det för märke och modell? Det är väldigt olika

Visa signatur

iln

Permalänk
Medlem

ska väll vara att ta bort tagenbordet (fronten) ? Maila annars företagat av din ägande dator och fråga..

Permalänk
Medlem

Det är inte min dator.. Men datorn i fråga är en gammal HP Omnibook Xe3..
Vet inte riktigt prestanda på den heller.. Men jag hörde det ryktas om att det är en P3:a på 800MHz. 20 GB HD.. Den funkar inte riktigt som den ska.. Den stänger av sig lite hur som helst..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

När det gäller HP så har de ordentliga reparationshandböcker för alla sina modeller på nätet. Sök på HP:s amerikanska sida.

Visa signatur

iln

Permalänk

Re: Öppna bärbar dator...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Hur öppnar man en bärbar dator? Jag har skruvat bort alla skruvar på undersidan, men sedan sitter det två skruvar under själva skärmen som man inte kommer åt? Är jag helt dum i huvet, eller går det inte öppna bärbara datorer på ett relativt enkelt sätt?

Har inte så bra koll på HP (jobbar mest med Dell), men man brukar måsta ta bort skärmen och tangentbordet innan man kan ta bort palmresten. (Vad heter palmrest på svenska?)
Det kan vara lite knepigt när man är ovan, men när man har vanan inne går det nästan lika snabbt att arbeta i bärbara som i stationära burkar.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Öppna bärbar dator...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Capitátus
Har inte så bra koll på HP (jobbar mest med Dell), men man brukar måsta ta bort skärmen och tangentbordet innan man kan ta bort palmresten. (Vad heter palmrest på svenska?)
Det kan vara lite knepigt när man är ovan, men när man har vanan inne går det nästan lika snabbt att arbeta i bärbara som i stationära burkar.

Aha okej.. Men hur "brukar" man gå tillväga när man lossar skärmen då?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

På dellmaskiner brukar skärmen sitta i 2-5 skruvar bakifrån eller 3 skruvar uppifrån (åtkomliga om man petar bort listen med bl.a. powerknappen).

Edit:
Servicemanual: www.lingden.com/j/swec/xe3.pdf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Capitátus
På dellmaskiner brukar skärmen sitta i 2-5 skruvar bakifrån eller 3 skruvar uppifrån (åtkomliga om man petar bort listen med bl.a. powerknappen).

Edit:
Servicemanual: www.lingden.com/j/swec/xe3.pdf

Aha Tack!

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |