Permalänk
Medlem

Klocka 6800GT, frågor.

Fick min Hempc från Dell för nån vecka sedan. Visste att man kunde klocka GT -> Ultra. Så det lär jag ju göra. Men, när jag laddar hem Bootbart6800flash.zip. Lägger över det på diskett, säger att jag ska boota från "USB Floppy Device", är det inte den jag ska köra? Har Dell Bios.

Sen säger datorn att jag ska ta bort flyttbaradiskar, och försöka igen. Försöker komma på vilka flyttbara diskar jag har, och kommer fram till att jag har ingen! Så, vad ska jag göra? Behöver jag ändra nått i bios?

Så är det lite knepigt också, på vissa ställen i datorn står det GTO och på andra GT. Skillnaden?

Citat:

Guide att flasha 6800GT till Ultra

Vad kommer flashen att göra?

-Höja spänningen till GPUn

-400/1100 kommer att bli original inställning

-Du får ett Ultra utan att va totalt pank

Vad du behöver:

-6800Gt grafikkort som klockar 550Mhz på minnena. PROVA INTE MED ICKE-GT.

-Diskettstation och en formaterad diskett

-Program att packa upp en Zip fil.

Flashningen:

*Programmet vi ska flasha med är Leadteks program. Alltså inte
nVflash som kan kanske brukar använda när man flashar nVidia kort.*

1. Ladda ner ett bootbart winfastflash arkiv här

2. Packa upp alla filer på den tomma disketten.

3. Starta om datorn o gå in i bios. Där väljer du att den ska boota diskettenheten först.

4. Spara inställningarna o starta om. Nu kommer den att boota dos.

5. Skriv in "wfflash nm ultra.rom" utan " " tecknena. ska förklara lite att du lite vet vad du gör
wfflash är programmet. nm är kommandot som gör att den inte bryr sin om att du har GT bios o skriver Dit en bios som inte "är gjord" för ditt kort. Ultra.rom är den nya Biosen som ska in på ditt kort.

6. När du skrivit in "wfflash nm ultra.rom" så är det bara att trycka enter. Diskettstationen börjar arbeta. När den har slutat o leden på den slocknat är det bara CTRL+Alt+del. Datorn Startar om o ditt gamla GT är nu ett Ultra

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan du välja A: eller liknande i boot menyn kan du ju testa det.

Annars kan man klocka till ultra utan att flasha.

Permalänk

GTO lika med dåligt GT som bara sitter i märkesdatorer.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bubbe
Kan du välja A: eller liknande i boot menyn kan du ju testa det.

Annars kan man klocka till ultra utan att flasha.

Hur gör jag det?

Det är ett XFX, dom gör bara gt, inte gto.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du menar klocka så kan du ladda hem Rivatuner, Powerstrip. Eller så kan du ladda hem Coolbits.reg å klocka i drivrutins menyn.

Permalänk
Medlem

Men det står ju inte att det är ett Ultra va?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Inte om du bara klockar

Permalänk
Medlem

Men orka flasha...prestandan blir ju inte bättre än om man bara klockar. Vill man att det ska stå ultra så kan man bara ändra det i rivatuner...

Visa signatur

Dell: P4 3,2 EE, 1024m DDR 400 mhz, Leadtek 6800LE 16/6, 345/830,
2*120gb SATA, Dell 19" TFT
3dmark03: 11600 3dmark05: Feta artifakter :(

Permalänk
Medlem

Okej, laddat hem Rivatuner.

Instalerat, hur ändrar jag där inne att jag vill byta namn till Ultra?

Skillnaden mellan Ultra och GT är bara clockfreqvensen va?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Och att volten blir 1.4 så kortet lär bli en liten gnutta varmare...

Visa signatur

Spelburken: Intel Core 2 Quad Q6600 | MSI P35 Platinum Combo | 2048 MB Corsair 4/4/4/13 | Asus HD3870 | Creative X-Fi Fatal1ty
Ljud: Sony STR-DG700 | Front: Mission Freedom | Center: Mission M7c2 | Rear: Mission M71i

Permalänk
Medlem

Men alltså, jag kan inte Boota en diskett från start. Då säger Bios: "Ta bort flyttbara diskar och försök igen"

Finns det nått man kan göra för att fixa det här? Nån inställning i bios? Det är Dell bios.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

gå in på bootsekvens. ändra så att diskett står högstupp på listan + att den e ikryssad.
dells bios suger så jävla hårt...

Visa signatur

Dell: P4 3,2 EE, 1024m DDR 400 mhz, Leadtek 6800LE 16/6, 345/830,
2*120gb SATA, Dell 19" TFT
3dmark03: 11600 3dmark05: Feta artifakter :(

Permalänk
Medlem

Bootsekvens i Bioset eller "trycka på f2 när Dell startas"?

Visa signatur