Permalänk
Medlem

Ip-telefoni, hur vid maxning av lina?

Hej!

Jag och tjejen hade tänkt skaffa IP-telefoni i sommar när vi flyttar och kollar just nu runt lite.

Det vi har funderat mest på är hur pass mycket telefonen belastar linan och tvärtom hur mycket en maxad linar drar ner prestandan på telefonen.

/KOssan

Permalänk
Medlem

64Kbit drar väl telen som max tror jag, om linan går fullt funakr inte telefonen nästan. Traffic Shaping är det du vill ha.

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem

IP-telefoni via Telefonjacket eller Kabeltvnätet / Ethernet?

Kabeltvnätet, då är det ingen skillnad alls på hastigheten när man snackar i telefon och gör TP test.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Be Quiet! Dark Rock Pro 4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3600MHz CL16 2x16GB Dual Rank - PNY Geforce RTX 4080 - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Western Digital Black 7200rpm 2TB - Fractal Design Newton R2 800W - Corsair Carbide 300R

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mson
IP-telefoni via Telefonjacket eller Kabeltvnätet / Ethernet?

Kabeltvnätet, då är det ingen skillnad alls på hastigheten när man snackar i telefon och gör TP test.

Det är BBB's 10 mbit tjänst som vi kommer ha, samt IP-telefoni från Tele2 troligen

Permalänk
Medlem

Du bör ha någon form av traffic shaping som redan sagts. Det finns routrar som klarar av att prioritera portar och paket men de kostar ganska mycket. Det enklaste och billigaste är om du har en gammal dator som kan agera router med m0n0wall(en linuxvariant) som man konfigurerar genom webläsare från en annan dator.

Kolla lite på: http://m0n0.ch/wall/index.php

Det kräver minst en 486 med 64MB Ram, du får lätt en sådan dator för 1000kr om du handlar begagnat. För det priset får du en komplett Pentium II med monitor...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KOssan
Det är BBB's 10 mbit tjänst som vi kommer ha, samt IP-telefoni från Tele2 troligen

Fungerar det verkligen med Tele2 på BBB?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nice
Fungerar det verkligen med Tele2 på BBB?

Klart det gör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dsk
Du bör ha någon form av traffic shaping som redan sagts. Det finns routrar som klarar av att prioritera portar och paket men de kostar ganska mycket. Det enklaste och billigaste är om du har en gammal dator som kan agera router med m0n0wall(en linuxvariant) som man konfigurerar genom webläsare från en annan dator.

m0n0wall är inte linux, det är BSD... inte ritkigt samma sak...

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk

Jag har läst att BBB har spärrat så att bara deras saker går att använda till IP telefon men jag vet inte.
Bara nått jag läst

Visa signatur

[ Stationär: iMac 24" - 2.8 GHz Intel Core 2 Extreme, 4GB ram, 1TB HD ]
[ Bärbar: MacBook Pro 13" - 2.53 GHz Intel Core 2 Duo, 4GB ram, 250GB HD ]
[ NAS: Synology DS-207 - HD 2x2TB ]

Permalänk

BBB kör väl med Ciscos ATA box för hemma IP-telefoni? Vad kör Tele2?

/Bobby_Digital

Visa signatur

| Antec Sonata | Zalman 7000A CU | Asus P4C800 Deluxe | P4 2.8 Prescott | 1GB Kingston RAM | 2st WD200GB SATA, 1st WD250GB IDE, 1st Seagate 120GB IDE | NEC 2510 |

Permalänk
Inaktiv

Tele2 använder burkar VTA111 burkarna från 3micro
Har hört rykten om att det är andra Cisco boxar som brukar spärras av BBB.

Permalänk
Medlem

Om man har ip-telefoni så har jag för mig att ISPn dedikerar viss bandbredd när tjänsten används...
Är det inte så?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Om man har ip-telefoni så har jag för mig att ISPn dedikerar viss bandbredd när tjänsten används...
Är det inte så?

Jo om man har internet och telefoni från samma operatör så brukar det va så.

Permalänk
Medlem

Japp, det är en stor fördel att ha iptelefoni o bredband från samma operatör, maxas linan ut och man har skillda operatörer lär telefonin fungera väldigt knaggligt.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

som de flesta redan svarat. Ip-Tele har prioriterad trafik hos vissa ISP.
Tex. BBB har prioriterat sin egen Ip-Tele trafik. Ip-Tele använder sig av 10.x.x.x.x adresser. Så även om du maxlastar din BBB lina så stör det inte kvaliten eller nått annat på din telefon.
Jag vet ... för jag har testat detta.

Den lösningen du väljer. Att ha Tele2 som Ip-Tele i ett BBB nät. Ja det funkar det med. Det som gäller får Tele2 vad jag vet. Så använder de sig av vanliga ip adresser. Detta gör att Tele2 Ip-tele och datorer och annat som använder linan slåss på lika vilkor.

Om du nu på nått sätt vill kunna styra dettta..?
Jag du har redan fått ett par förslag.
Tilldela Ip-Tele 128kbit så ska det funka utan problem.

Vill nästan leta fram min gamla hubb och kika på trafiken igen.