Undran kring nätverkskortet på Abit NF8 - funkar ej med BBB´s ADSL?

Permalänk

Undran kring nätverkskortet på Abit NF8 - funkar ej med BBB´s ADSL?

Nu fattar jag ingenting. Jag köpt en dator på komplett med Abit NF8 moderkort som det finns nätverkskort på. Nu går det inte att komma ut på internet och på bredbandsbolaget säger de att deras internet via telejacket inte fungerar med detta kort. "Nätverkskort - Ethernet, Fast Ethernet, Gigabit Ethernet" står det på kompletts hemsida för detta moderkort men enligt BBB så är detta inget vanligt Ethernet (kommer inte ihåg vad han kallade det). Under nätverk har jag inte det vanliga lokalt nätverk utan det står "anslutning till internet" eller nått och den heter Net adapter.

Mina frågor är helt enkelt. Går det inte med detta kort att komma ut på internet hos BBB och om det går hur gör jag? Måste jag sätta i ett vanligt nätverkskort o kommer det då att stöta sig med net adapter (som inte går att ta bort heller)

Jag skriver väldigt rörigt men det är för att jag inte kan ngt i detta ämne. Kan någon vara snäll att förklara lite?!

Permalänk
Medlem

Du kan ju prova att sätta i ett till nätverkskort och se om det funkar bättre, men jag tror att det sa funka med det inbyggda. Är nätverkskortet påslaget i BIOS?

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

Det verkar ju extremt underligt, varför skulle inte det fungera ?

Kan det vara den inbyggda hårdvarubrandväggen som är överkurs för BBBs support ?

Å andra sidan kostar ett Realtek-baserat nätverkskort under 100Kr, och snabbare än så behöver du inte för din Internet-uppkoppling. Gigabit-kortet på moderkortet är däremot suveränt när du skall flytta filer mellan två datorer förutsatt att även den andra har Gigabit.

Korten kommer inte att "störa" varandra, det går utmärkt att ha flera nätverkskort i datorn.

Lite synd bara, om du inte kan använda hårdvarubrandväggen. Men jag är nästan säker på att det går att få att fungera.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Verkar som att antingen känner min dator inte av nätverkskortet (för vad jag fattar har Firewire och Netadapter inte med detta att göra). Måste jag lägga in drivrutiner för att skapa lokalt nätverk? För jag har försökt skapa ett lokalt nätverk men inget händer.

Permalänk

Har du installerat drivers från moboskivan?

Visa signatur

Dell 2405 ;P + Shuttle SN25P, 3700+ San diego, 1GB XMS Pro, 6800GT (VF700Cu), 1 x WD Raptor 74GB, 1 x WD 200GB, 1 x Hitachi 250GB, DVD-R NEC 1300A. Kan någon dra ner värmen i min burk?

Permalänk
Medlem

Du måste installera moderkortsdrivrutinerna innan det inbyggda nätverkskortet kan komma upp, annars syns det helt enkelt inget nätverk!

http://www.nvidia.com/object/nforce_nf4_winxp_6.39

Har installerat en NF8 i en burk själv, men detsamma gäller med all sannolikhet alla NF3/NF4-kort.

Permalänk
Medlem

Om du ska byta till ett nytt nv.kort, stängbara av det gamla i bios.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk

Det var bara att installera drivrutiner för moderkortets nätverk... Blev helt förvirrad av vad BBB killen sa, bra koll han hade då!