Hårddisk som stannar vid uppstart

Permalänk
Medlem

Hårddisk som stannar vid uppstart

Det har hänt vid två tillfällen att när jag startar dator så stannar hårddisken och allt står stilla en stund, sedan hör man att hårddisken startar igen och man kommer in i windows, där står det att datorn har återställts efter ett allvarligt fel. Vad är det som är fel, eller börjar hårddisken att ta slut?

Visa signatur

Mike

Permalänk

Låter som en krasslig disk.

Visa signatur

www.crille.se | info@crille.se | "Men får gudsskull.. sluta med uglypeople.. painrichen sprutar inte precis crème bonjour..." -Greken

Permalänk
Medlem

Har det BARA hänt när du startar datorn? Eller har det hänt vid andra tillfällen också? Händer det vid andra tillfällen också så skulle jag tro att det är ett strömproblem...

Visa signatur

Intel 3,2ghz Shuttle sb62g2 1st 10000rpm Sata 39gb(wd) 1st 250gb maxtor extern 1st 300gb maxtor extern asus radeon 9800xt 256mb (5st 200gb seagate +120gb maxtor i servern)

Permalänk
Medlem

Det händer bara när jag startar datorn, inte annars.

Visa signatur

Mike

Permalänk
Medlem

Ladda ner diagnostikprogram från hårddisktillverkarens hemsida eller från SWEC:s filarkiv "Ultimate boot-cd" och kör det för att kolla disken.

Du kan ju även köra chkdsk för att kolla disken och kör en fullständig test som kan ta en stund så sätt på kaffe och kolla på nån film under tiden

Permalänk

Hehehe.. Jag har exact samma problem med min Maxtor 40gb..

mickeg73 : Låter din Hårddisk mycke?

Permalänk

Min Maxtor 80g system disk började krånga igår ikväll o fryste 2 grr startade bara om och allt var lungt, nån timme senare när jag skulle starta om den av annan anledning så har skiten kollapsat!! suttigt hela natten och gjort desperata försök men nu bär det vell iväg till datorbutiken. =(
//En man i sorg

Permalänk
Medlem

Nej, den låter som den brukar, inga ovanliga ljud. Jag har även kört western digitals egna diagnostikprogram, men den hittar inga fel. Detta har bara hänt 1 till 2 gånger var 3:de månad. Man man börjar ju undra varför den gör så.

Visa signatur

Mike

Permalänk
Medlem

Glapp i strömtillförseln till hd? Såna fel som du har är j*****t svåra att diagnosticera men om du kan bytt strömkabeln som ansluter till hd till en annan.