S-ata hhd, vill inte hittas!?

Permalänk
Medlem

S-ata hhd, vill inte hittas!?

Jag skriver ifrån en kompis användarenamn.

Jag har en samsung spinpoint som jag formaterade, efter det kan jag inte starta, Lyckades installera win xp från en annan dator på hhd, men sen gick den inte igång på min dator. Men sen var det en liten del på 2,3 gb som jag inte kunde formatera (FAT) och så säger datorn att det inte går att läsa från en system 32 fil eller att den är skadad. när jag ska instalera ett operativsystem från min dator så hittar inte datorn hårddisken. Trots att bioset gör det. vad ska jag göra ? har ett msi k8n neo (moderkort) finns det drivrutiner man kan ladda? och var isåfalll!

Visa signatur

"Varför googla när det finns folk som kan svara?"

Permalänk
Hedersmedlem

Det borde ha följt med en diskett med drivrutiner till moderkortet. Ifall det inte gjorde det så kollar du på moderkorttillverkarens hemsida.

Permalänk
Medlem

Som Coltrasten säger, det borde ha följt med en diskett med tillverkarens drivrutiner, men annars bör dom gå att ladda ner på tillverkarens hemsida, sedan om du inte vet, så kommer det en linje i XP installationen som säger "tryck på f6 om du vill installera raid... osv", den trycker du då på och sedan tar det ett tag innan installationen ber dig att sätta in en diskett... Efter det så bör det inte vara något problem.

Visa signatur

Intel 3,2ghz Shuttle sb62g2 1st 10000rpm Sata 39gb(wd) 1st 250gb maxtor extern 1st 300gb maxtor extern asus radeon 9800xt 256mb (5st 200gb seagate +120gb maxtor i servern)

Permalänk
Medlem

aha, okej, peace!

Visa signatur

"Varför googla när det finns folk som kan svara?"

Permalänk
Medlem

Återkomm gärna med resultatet, om det fungerade eller inte!

Visa signatur

Intel 3,2ghz Shuttle sb62g2 1st 10000rpm Sata 39gb(wd) 1st 250gb maxtor extern 1st 300gb maxtor extern asus radeon 9800xt 256mb (5st 200gb seagate +120gb maxtor i servern)

Permalänk
Medlem

ja min kompis hittade en diskett hemma med drivrutiner som han trodde at han inte hadde.. men han formaterade om hårddskin och installerade xp home.. men ändå så finns något gammalt xp pro kvar verkade som.. för när han startar datorn får han välja mella 2 operativsystem.. iallafall man kan inte komma in på xp pro systemet.. men det var xp home han installerade. han tackar för hjälpen!!

Visa signatur

"Varför googla när det finns folk som kan svara?"

Permalänk
Medlem

Bra bra

Visa signatur

Intel 3,2ghz Shuttle sb62g2 1st 10000rpm Sata 39gb(wd) 1st 250gb maxtor extern 1st 300gb maxtor extern asus radeon 9800xt 256mb (5st 200gb seagate +120gb maxtor i servern)