Permalänk
Medlem

Server - Xitami

Hej, idag har jag fixat med en server. Xitami. Också har jag reggat mig på http://www.dyndns.org/ för att få en domain. Det fixade jag.
En polare på MSN sa att det skulle ta ett par minuter innan sidan är uppe, nu har det gått över 1 timme och det är fortfarande inte uppe. Någon som vet vad felet kan vara?!

Ber om ursäkt om tråden ligger fel, i så fall kan admin flytta på tråden.

Permalänk

Testa att surfa till serverns ip-adress. Helst från en annan dator. Kan ju vara så att den är inställd på att endast släppa in den egna datorn (localhost alt. 127.0.0.1).

Permalänk
Medlem

persson78: Jag testade 127.0.0.1 då kom jag in på min egna dator. Har inte testat på den andra. Men är detta en inställning som går att ändra på? hur?

Permalänk

Nu sitter jag inte hemma, men 127.0.0.1 pekar alltid på den egna datorn.
Jag har Xitami inlagt själv och har den inställd på att endast den egna datorn skall kunna komma åt webservern, nu var det ett tag sen jag installerade den så jag vet inte om den är så default. Men det skall kunna gå att ändra någonstans iaf.

Men som sagt surfa in från den andra datorn med ip-adressen, funkar det då så ligger felet inte hos Xitami.

EDIT: Kollade snabbt Xitamis hemsida och där står att den från början inte har några spärrar, så det bör funka att nå den via datorns ip-adress från andra datorer.

Permalänk
Medlem

Jag surfade in på mitt ip nummer på den andra datorn, och då får jag "sidan kan inte visas"

Permalänk

Kolla på inställningarna under security att webmask är lika med en * bara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av persson78
Kolla på inställningarna under security att webmask är lika med en * bara.

Vart menar du nu?

Permalänk

I administrationsgrejset... finns på 127.0.0.1/admin

Funderar på om du har en brandvägg och det är den som stoppar andra från att nå servern?

Permalänk
Medlem

Jag har XP´s brandvägg på.
Förresten kan jag inte logga in på 127.0.0.1/admin. Står att mitt lösen är fel eller användarnamn är fel.

Men ska jag testa stänga av brandväggen?

EDIT: Den var avstängd. Kanske kan tilllägga att jag sitter på router, ha det något med problemet att göra kanske?

Permalänk

Hmm... användarnamn o lösen går att hitta i en av *.cfg-filerna i xitamikatalogen om jag inte minns fel.

Prova att stänga av brandväggen kan ju vara den som ligger och stör.

EDIT: Såg din ändring nu, hmm det kan ju vara routern som ligger och stoppar, är inte så insatt i routrar men det kan nog vara någon inställning i den som krävs.

Permalänk
Medlem

Vad behöver man för program att öppna .cgf filerna då?
Ska leta upp cd skivan och kolla om jag hittar något där !

Permalänk

De kan du öppna med notepad eller vilken texteditor som helst. Sitter inte hemma nu, annars kunde jag kollat vilken fil det var. Kan iofs varit någon annan extension å filen med...

Edit: Lösen ligger i en *.aut-fil står typ lite annat och så:
[/Admin]
användarnamn="lösen"

Du borde känna igen det då (om jag minns rätt) man fick välja det vid installationen.

Permalänk
Medlem

Okej. Ska testa det !

Edit: Läste igenom filerna men kan inte hitta lösen och användarnamn. Skum läste bara, men det fanns bara 2 stycken. Är det inte mer?