Permalänk
Medlem

hej..... vilken S-ata port är 1 o 2 ??
står ju olika i varenda manual !

Visa signatur

Antec Super Lanboy | Aspire 500W | Msi k8n Neo2 Platinum | AMD64 Winchester 3500+|Zalman 7000b-Alcu|
X800Xt-PE|Corsair XMS3200Xl 2x512Mb 2-2-2-5| Seagate S-ATA 200Gb|Nec Dvd Brännare O LG Dvd Spelare + lysrör|Sleeving kit |fläktar|Mx 510|Koss SB45|fUnc 1030|SuperPi - 31|3dmark 05 - 7896

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XzerieZ
hej..... vilken S-ata port är 1 o 2 ??
står ju olika i varenda manual !

Det är de två som sitter längst nere till höger

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Alltså jag förstår inte hur ni alla kan klocka era datorer som "maniacs"..

Mitt system buggar ut och allting bara fittar sig...

Som mest får jag upp FSB i 210 (Dvs 210*10 multipl)

Har provat ändra minnena från 1T/2T/Auto och resten på Auto.

Provat höja CPU vid och allt annat man kan göra. Sänkt HT till 4x etc.

Men den vägrar knappt att gå i 210 stabilt, om jag te.x startar Mark 01 så startar den om sig efter andra testet.

Om jag sätter FSB på över 220 så får jag göra Clear Cmos för att ens få igång datorn igen :/

Har t.om provat 240Fsb och skärmen blev svart, fick radera Cmos igen.

Hur fan kan det tjaffsa så mycket för mig?

Om jag kör med allt på default/org. så funkar datorn prima, men jag kan fan inte klocka ett enda skit.... eller jo grafiken går i 370/1060

Har alla drivisar och bios 1.4 (Dvs den från Msi update)

Nån som kan hjälpa mig?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rejvscorpio
Alltså jag förstår inte hur ni alla kan klocka era datorer som "maniacs"..

Mitt system buggar ut och allting bara fittar sig...

Som mest får jag upp FSB i 210 (Dvs 210*10 multipl)

Har provat ändra minnena från 1T/2T/Auto och resten på Auto.

Provat höja CPU vid och allt annat man kan göra. Sänkt HT till 4x etc.

Men den vägrar knappt att gå i 210 stabilt, om jag te.x startar Mark 01 så startar den om sig efter andra testet.

Om jag sätter FSB på över 220 så får jag göra Clear Cmos för att ens få igång datorn igen :/

Har t.om provat 240Fsb och skärmen blev svart, fick radera Cmos igen.

Hur fan kan det tjaffsa så mycket för mig?

Om jag kör med allt på default/org. så funkar datorn prima, men jag kan fan inte klocka ett enda skit.... eller jo grafiken går i 370/1060

Har alla drivisar och bios 1.4 (Dvs den från Msi update)

Nån som kan hjälpa mig?

Har du låst AGP/PCI-frekvensen som det står om i FAQ:en

Citat:

Hur låser jag AGP/PCI-frekvensen?
Höj AGP till 67Mhz. Av någon anledning fungerar inte låset vid standardinställningen (66Mhz). Tänk på att SATA 1 & 2 inte går att låsa, eftersom dessa går på en extern kontroller. SATA 3 & 4 fungerar däremot utmärkt (närmast AGP).
Uppdatering:
Officiella BIOS 1.4 fixar detta problem, PCI/AGP är låst redan vid 66Mhz. SATA 1 & 2 går dock fortfarande inte att låsa.
?

Jag hade ett ASUS A8V tidigare utan fungerande AGP/PCI-lås som betedde sig på samma sätt som du beskriver.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bom
Har du låst AGP/PCI-frekvensen som det står om i FAQ:en

Jag hade ett ASUS A8V tidigare utan fungerande AGP/PCI-lås som betedde sig på samma sätt som du beskriver.

Men står ju längst ner:

"Officiella BIOS 1.4 fixar detta problem, PCI/AGP är låst redan vid 66Mhz. SATA 1 & 2 går dock fortfarande inte att låsa."

Jag kör med bios 1.4

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rejvscorpio
Men står ju längst ner:

"Officiella BIOS 1.4 fixar detta problem, PCI/AGP är låst redan vid 66Mhz. SATA 1 & 2 går dock fortfarande inte att låsa."

Jag kör med bios 1.4

Sorry my mistake, jag ser ju det nu att du redan hade 1.4. Då kan man ju misstänka att det är minnena som inte klarar mer. Du kan ju testa med att sätta Max memclock på 166 mhz och sedan öka FSB för att se om det går bättre.

Permalänk

Tjena, jag har just formaterat min dator å har fått lite problem.... Till att börja med får jag massa små hack va tredje sek typ i alla 3dprogram. Dvs 3dmark å sånt, fattar inte varför då jag kör med samma drivrutiner som tidigare, både till moderkortet å grafikkortet. Ett annat problem är att datorn alltid hänger sig när man startar om den. Är när den ska hitta mina satadiskar dirket i början. Ända sättet för mig att starta om datorn är att trycka av/på. Detta problem hade jag nån gång tidigare, men inte alls varje gång... Nårra tipps på hur jag löser det?

har givetvis neo2 istället för DFI som i sign, ska uppdatera när jag har fixat allt

Visa signatur

Ät inte gul snö

Permalänk

Vilka minnen är bäst pris/prestanda till det här kortet? Jag har tänkt köpa 2 x 512 minnen men vet inte vilket märke, tacksam för tips!

Visa signatur

||BFG 7950 GX2||ANTEC 1080AMG 480W||ASROCK Dua SATAII||Opteron 146 @ 2800Mhz ||4x 512MB Kingston HyperX @ 2-2-2-5 ||BFG 7950 GX2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spacecowboy
Vilka minnen är bäst pris/prestanda till det här kortet? Jag har tänkt köpa 2 x 512 minnen men vet inte vilket märke, tacksam för tips!

Jag har testat bh-5 minnen, om mina ozc. Ozc Pc3200 el Limited edition rev 2, funkade bättre. dock kostar de, men dem går fint i 2-2-2-5

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Dom kontakterna på moderkortet som är till fläktar, finns det något sätt att styra dom hastigheten på fläktarna man kopplar dit?

Visa signatur

Winchester 3500+ , Corsair VS512MB400 1024, MSI K8N Neo2 Platinum, Leadtek 6800 gt 256 Mb

Permalänk

någon som vet vadför alal hddiskar å fläktar går igång om jag vridera av nätagget, å sen på det igen. dvs utan att tryckt på "ON".? så om drar ut sladen till datorn, å sätter i den igen så startar alal fläktar å hddiskar. trycker jag sen på on går den igång på riktigt....

Visa signatur

Ät inte gul snö

Permalänk
Medlem

någon som vet om dessa minnen funkar på MSI neo2 platinum moderkortet?

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=256DDRCA500

jättesnällt om man kunde få ett snabbt svar

Visa signatur

MS k8n Neo2 Platinum, AMD 64 3000+ 2x256mb Corsair XMS pc3200, Gf4Ti4800, WD200gb-IDE, NEC 3500 DVD-R, bla bla bla bla.. o nå mer skräp i en hypad låda (not)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mortil
någon som vet om dessa minnen funkar på MSI neo2 platinum moderkortet?

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=256DDRCA500

jättesnällt om man kunde få ett snabbt svar

ja dom fungerar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Multimedia
Tjena, jag har just formaterat min dator å har fått lite problem.... Till att börja med får jag massa små hack va tredje sek typ i alla 3dprogram. Dvs 3dmark å sånt, fattar inte varför då jag kör med samma drivrutiner som tidigare, både till moderkortet å grafikkortet. Ett annat problem är att datorn alltid hänger sig när man startar om den. Är när den ska hitta mina satadiskar dirket i början. Ända sättet för mig att starta om datorn är att trycka av/på. Detta problem hade jag nån gång tidigare, men inte alls varje gång... Nårra tipps på hur jag löser det?

har givetvis neo2 istället för DFI som i sign, ska uppdatera när jag har fixat allt

Hade samma problem som dig med hack är tydligen corecenter som stör ut prova o disable eller ta bort så funkar de.

Permalänk
Medlem

Fixade bios 1.41mod för några dagar sen o såg att det finns ett alternativ i bios som heter primary graphics adapter och den är inställd på pci, ska jag inte sätta den på agp?

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe, Intel C2Q Q9550 (TRUE/Scythe SFF21F), Corsair Dominator 2x2GB PC8500, Asus Radeon HD4870 512MB
2xSamsung HD501LJ 500GB, 1xWestern Digital VelociRaptor 300GB
Corsair HX620W, Lian-Li PC-A05B (4xNoctua NF-S12-1200), Sound Blaster X-FI Xtrememusic (Sennheiser HD555), BenQ FP241W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAdoxx
Fixade bios 1.41mod för några dagar sen o såg att det finns ett alternativ i bios som heter primary graphics adapter och den är inställd på pci, ska jag inte sätta den på agp?

Den finns även med i 1.4 officiella bioset, du ska väl sätta den på AGP om du kör ett AGP-grafikkort, vilket jag tror att du har

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av walste
ja dom fungerar

Tack för ett snabbt svar. då blir de ett par såna så länge

Visa signatur

MS k8n Neo2 Platinum, AMD 64 3000+ 2x256mb Corsair XMS pc3200, Gf4Ti4800, WD200gb-IDE, NEC 3500 DVD-R, bla bla bla bla.. o nå mer skräp i en hypad låda (not)

Permalänk

Tack så mycket bianchi! Nu försvann mina småhack.

Visa signatur

Ät inte gul snö

Permalänk
Medlem

Hej !

Undrar bara om det finns ngt vattenblock som passar på nordbryggan ?
eller duger själva kylningen med den fläkt som sitter där även om jag överklcokar mkt ?

Annars tycker jag MSI har misslyckats totalt med detta moderkort

Visa signatur

Antec Super Lanboy | Aspire 500W | Msi k8n Neo2 Platinum | AMD64 Winchester 3500+|Zalman 7000b-Alcu|
X800Xt-PE|Corsair XMS3200Xl 2x512Mb 2-2-2-5| Seagate S-ATA 200Gb|Nec Dvd Brännare O LG Dvd Spelare + lysrör|Sleeving kit |fläktar|Mx 510|Koss SB45|fUnc 1030|SuperPi - 31|3dmark 05 - 7896

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XzerieZ
Hej !

Undrar bara om det finns ngt vattenblock som passar på nordbryggan ?
eller duger själva kylningen med den fläkt som sitter där även om jag överklcokar mkt ?

Annars tycker jag MSI har misslyckats totalt med detta moderkort

Jag tycker också nordbryggan sitter helt kek...

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe, Intel C2Q Q9550 (TRUE/Scythe SFF21F), Corsair Dominator 2x2GB PC8500, Asus Radeon HD4870 512MB
2xSamsung HD501LJ 500GB, 1xWestern Digital VelociRaptor 300GB
Corsair HX620W, Lian-Li PC-A05B (4xNoctua NF-S12-1200), Sound Blaster X-FI Xtrememusic (Sennheiser HD555), BenQ FP241W

Permalänk
Avstängd

Jag kör med DVI-anslutning med min skärm när jag är i BIOS så syns inte hela bilden utan den övre delen förskjuts ner ca 5cm. Kan man fixa det på nåt sätt. det blir så i hela uppstarten tills windows loggan dyker upp

Jag har även stora problem med att klocka min processor jag kan inte en klocka 5MHz+ jag har fått resetta CMOS flera ggr bara för att kunna starta igen. Jag kör med originalkylarn och jag har 2fläktar som suger ut luft vid processorn ska jag kanske sätta in en fläkt som drar in kall luft i fronten. Jag har en AMD64 winchester 3500+ som går i ca 36-40 grader idle

Jag har även problem med inställningen av mina minnen just nu kör jag de i 2,5-3-3-8 då detta är de enda timings som datorn vill starta med. och byter jag till 1T så startar inte datorn igen utan reset av CMOS. detta är mina minnen http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302393&cks=PRL jag har 2GB av det i 512Mb stickor.

Och en till fråga om Kylning kan man byta Fläkten på moderkortet mot något passivt. Och om man ska byta processorkylningen vad ska man då välja.(länka gärna) Jag har funderat på Thermaltake XP-120 eller någon av de stora Zalman kylningarna i 7000-serien men ingen av de verkar passa detta moderkort så det kanske blir en XP-90 med en bra fläkt istället.

Visa signatur

Asus P8Z77-V Deluxe || Intel Core-i7-3770K || Palit GTX 680 Jetstream Edition || 16 GB Corsair Venegance 1600Mhz || 2TB Seagate Barracuda XT || OCZ Vertex 2 120GB ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maikel
Jag kör med DVI-anslutning med min skärm när jag är i BIOS så syns inte hela bilden utan den övre delen förskjuts ner ca 5cm. Kan man fixa det på nåt sätt. det blir så i hela uppstarten tills windows loggan dyker upp

Jag har även stora problem med att klocka min processor jag kan inte en klocka 5MHz+ jag har fått resetta CMOS flera ggr bara för att kunna starta igen. Jag kör med originalkylarn och jag har 2fläktar som suger ut luft vid processorn ska jag kanske sätta in en fläkt som drar in kall luft i fronten. Jag har en AMD64 winchester 3500+ som går i ca 36-40 grader idle

Jag har även problem med inställningen av mina minnen just nu kör jag de i 2,5-3-3-8 då detta är de enda timings som datorn vill starta med. och byter jag till 1T så startar inte datorn igen utan reset av CMOS. detta är mina minnen http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302393&cks=PRL jag har 2GB av det i 512Mb stickor.

Och en till fråga om Kylning kan man byta Fläkten på moderkortet mot något passivt. Och om man ska byta processorkylningen vad ska man då välja.(länka gärna) Jag har funderat på Thermaltake XP-120 eller någon av de stora Zalman kylningarna i 7000-serien men ingen av de verkar passa detta moderkort så det kanske blir en XP-90 med en bra fläkt istället.

Troligtvis är det dina timings som stoppar klockningen, börja från grunden. Sätt fsb på te.x 210, sätt te.x 1.45v på Cpu Vid och sätt timings på 166mhz och 2T sedan te.x 2.5-4-3-8 (Funkar perfa med Corsair Xms XL) och höj volten lite till minnena också för säkerhets skull.
Startar den då så är det bara att du jobbar dig upp, få till timings först te.x ändra frekvensen till 200mhz istället för 166mhz, prova starta igen, osv osv.
Sätt INTE Auto på minnesinställningar nånstans för då vill den inte funka, så du vet.

Zalman 7000 Serien passar på mobot utan att röra grafik + minnen, kan vara lite krångligt att få ut minnena men det går. Den större 7700 (om den heter så) passar inte.

Jag håller ca 32-33*C Idle med Zalman7000 och fsb på 235 (Dv.s 2350Mhz) på min Wincy 3200+.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Rejvscorpio: ska prova lite senare.

Hur blir det med prestandan på Minnena om jag sänker till 166Mhz eller är det viktigare med bra timings? Och hög FSB på Prollen.

Och problemet med bilden när jag är inne i BIOS går det att fixa eller blir det så med alla DVI-skärmar.

Det blir nog en Zalman de verkar vara rätt grymma visst måste man ta av moderkortet från Chassit för att sätta på den kylarn, Vad använder du för Kylpasta? Jag använder Arctic Silver 5 just nu.

Jag såg det där med att MSI slarvar med Kylpastan på Chipset det ska jag åtgärda när jag köpt den nya kylarn då jag ändå blir tvungen att ta av Moderkortet från Chassit för att sätta på den.

UPPDATERING: Jag var nere i stan o köpte 7000b kylarn från Zalman. Jag har installerat den och i Core Center gick Sys temp ner en bit men CPU temp är fortfarande likadan dvs ca 350-40 grader idle

Visa signatur

Asus P8Z77-V Deluxe || Intel Core-i7-3770K || Palit GTX 680 Jetstream Edition || 16 GB Corsair Venegance 1600Mhz || 2TB Seagate Barracuda XT || OCZ Vertex 2 120GB ||

Permalänk
Medlem

AGP-låset fixades i 1.4 bioset va?

EDIT: Såg det nu. Vad menas med att sata 1 och 2 inte går att låsa? Varför ska man låsa dem? Berör det klockningen om jag har mina sata-diskar i port 1 och 2?

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe, Intel C2Q Q9550 (TRUE/Scythe SFF21F), Corsair Dominator 2x2GB PC8500, Asus Radeon HD4870 512MB
2xSamsung HD501LJ 500GB, 1xWestern Digital VelociRaptor 300GB
Corsair HX620W, Lian-Li PC-A05B (4xNoctua NF-S12-1200), Sound Blaster X-FI Xtrememusic (Sennheiser HD555), BenQ FP241W

Permalänk
Avstängd

ravescorpio: tack för hjälpen nu går det mycket bättre har FSB på 230 just nu ska öka mer då min nya kylare borde klara det. kan du hjälpa mig med mina andra frågor om Minnen som jag skrivit högre upp.

Visa signatur

Asus P8Z77-V Deluxe || Intel Core-i7-3770K || Palit GTX 680 Jetstream Edition || 16 GB Corsair Venegance 1600Mhz || 2TB Seagate Barracuda XT || OCZ Vertex 2 120GB ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAdoxx
AGP-låset fixades i 1.4 bioset va?

EDIT: Såg det nu. Vad menas med att sata 1 och 2 inte går att låsa? Varför ska man låsa dem? Berör det klockningen om jag har mina sata-diskar i port 1 och 2?

du kan inte ha diskar på sata 1&2 om du ska klocka då dessa inte omfattas av AGP/PCI låset

Permalänk
Medlem

doh nu har jag kört med det.. är det därför de ibland inte hittas av windows o man måste starta om för att se dem?

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe, Intel C2Q Q9550 (TRUE/Scythe SFF21F), Corsair Dominator 2x2GB PC8500, Asus Radeon HD4870 512MB
2xSamsung HD501LJ 500GB, 1xWestern Digital VelociRaptor 300GB
Corsair HX620W, Lian-Li PC-A05B (4xNoctua NF-S12-1200), Sound Blaster X-FI Xtrememusic (Sennheiser HD555), BenQ FP241W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAdoxx
doh nu har jag kört med det.. är det därför de ibland inte hittas av windows o man måste starta om för att se dem?

du kan skada diskarna om du kör dom i 1&2 klockat
du får skaffa ett kontrollerkort om du vill ha fler än dom diskar som får plats på 3&4

Permalänk
Medlem

omg farligt byter direkt efter jag kollat smallville

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe, Intel C2Q Q9550 (TRUE/Scythe SFF21F), Corsair Dominator 2x2GB PC8500, Asus Radeon HD4870 512MB
2xSamsung HD501LJ 500GB, 1xWestern Digital VelociRaptor 300GB
Corsair HX620W, Lian-Li PC-A05B (4xNoctua NF-S12-1200), Sound Blaster X-FI Xtrememusic (Sennheiser HD555), BenQ FP241W

Permalänk
Avstängd

Just nu är jag uppe i 240 FSB hur långt ska man våga gå innan man ska öka volten till CPU:n??
Jag kan inte så mycket om överklockning så det skulle vara mycket uppslattat om någon skulle vilja adda mig på MSN och hjälpa mig snälla jag har många frågor??

Plzzz var lite snälla och adda mig på MSN om ni har lite tid över.

Maikel_Yakob@hotmail.com

Visa signatur

Asus P8Z77-V Deluxe || Intel Core-i7-3770K || Palit GTX 680 Jetstream Edition || 16 GB Corsair Venegance 1600Mhz || 2TB Seagate Barracuda XT || OCZ Vertex 2 120GB ||