Permalänk
Medlem

Jag har kört memtest86 och prime, de ger utslag efter bara någon minut.
Timingsen har jag inte kört på auto, kör med ett Antec NeoPower 480w körde med ett Tagan 480w innan.
Har inte testat tagit bort Aggressive timings.

Visa signatur

| AMD 64 AM2 4600+ @ 2.6Ghz | 3x200 WD SATA | 2x300 WD SATA |
| XFX GeForce 7900GT Extreme 520MHz GPU 256MB | Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400PRO 2x1024Mb| Thermaltake Bigwater 745 KONAMi - Orginalet är alltid bäst.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nirz
Jag har kört memtest86 och prime, de ger utslag efter bara någon minut.
Timingsen har jag inte kört på auto, kör med ett Antec NeoPower 480w körde med ett Tagan 480w innan.
Har inte testat tagit bort Aggressive timings.

Testa dessa inställningar:

Max Memclock - Auto

1T/2T Memory Timing - 2T

CAS# Latency - Auto

RAS# to CAS Delay - Auto

Min RAS# active Time - Auto

Row Precharge Time (tRP) - Auto

High Performance Mode - Manual

Agressive Timing - Disabled

Dynamic Overclocking - Disabled

Spread Spectrum - Disabled

HT Frequency - 4x

Cool 'n' Quiet - Disabled

Adjust CPU Ratio - Startup

Adjust CPU FSB Frequency - 200

Adjust AGP Frequency - 66

Samt sätt Memory Voltage till 2,7V.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Testa dessa inställningar:

Max Memclock - Auto

1T/2T Memory Timing - 2T

CAS# Latency - Auto

RAS# to CAS Delay - Auto

Min RAS# active Time - Auto

Row Precharge Time (tRP) - Auto

High Performance Mode - Manual

Agressive Timing - Disabled

Dynamic Overclocking - Disabled

Spread Spectrum - Disabled

HT Frequency - 4x

Cool 'n' Quiet - Disabled

Adjust CPU Ratio - Startup

Adjust CPU FSB Frequency - 200

Adjust AGP Frequency - 66

Samt sätt Memory Voltage till 2,7V.

tack, ska testa de så fort jag är klar med studierna

Visa signatur

| AMD 64 AM2 4600+ @ 2.6Ghz | 3x200 WD SATA | 2x300 WD SATA |
| XFX GeForce 7900GT Extreme 520MHz GPU 256MB | Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400PRO 2x1024Mb| Thermaltake Bigwater 745 KONAMi - Orginalet är alltid bäst.

Permalänk
Medlem

Hej... Jag har ett ganska störande problem. Det är så att min burk tjuter som bara den när man använder cpu:n 100 % inte annars... (inte vad jag har hört i allafall) Det påminner lite om när en gammal TV tjuter... Jätte jobbigt.. Jag har kollat så att det inte är någon fläkt som låter så jag misstänker moderkortet. Så jag undrar om det är någonting man kan göra åt det? Tacksam för svar.

EDIT: Det är inte hdd:na som låter heller...

Visa signatur

MSI K8N NE02, 3500+ @ 228x11, Zalman 7000B -Cu, Corsair Value S. 2x512, 6800Nu @ 410/850, Tagan 480w, Samsung 710N, 750 GB

Intel P3 1.2 - 512MB SDRam - FX5600U

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zurfer
Hej... Jag har ett ganska störande problem. Det är så att min burk tjuter som bara den när man använder cpu:n 100 % inte annars... (inte vad jag har hört i allafall) Det påminner lite om när en gammal TV tjuter... Jätte jobbigt.. Jag har kollat så att det inte är någon fläkt som låter så jag misstänker moderkortet. Så jag undrar om det är någonting man kan göra åt det? Tacksam för svar.

EDIT: Det är inte hdd:na som låter heller...

Jag hade det problemet med ett gammalt nätagg en gång. Enligt elektrikern i familjen var det en spole som var lös och började "svänga" i nätaggregatet. Ljudet var jävligt högfrekvent så det var svårt att höra varifrån det kom.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

300fsb

ja inte för att skryta o så men jag har klarar 300 fsb, stabilt med zalman 7000B, enligt MBM så liger temp på 26 grader idel. hehe.. sen är det typ 15C inne i rummet.. utan ngt fönster öppet..

Här får ni en liten bild osså.. www.home.no/radoxx/2700MHz.JPG

Visa signatur

Gamla; AMD Duron 750MHz@930MHz
Nya; MSI K8N NEO 2 Platinum AMD 64 winchester 3000+@9x260 Zalman 7000-cu Crosair CMX 512 pc 3200 XL @520MHz 3-3-3-7 Max: 9x300* minnena *560MHz* Geforce 6600GT/TD, Samsung 10" laptop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Jag hade det problemet med ett gammalt nätagg en gång. Enligt elektrikern i familjen var det en spole som var lös och började "svänga" i nätaggregatet. Ljudet var jävligt högfrekvent så det var svårt att höra varifrån det kom.

Okey... Men nu e det så att jag har ett helt nytt tagan 480w så jag tror inte att det är det som låter... Tror att det lät lite när jag hade mitt gammla agg me..
Hum.. Sitter det några spolar på moderkortet? Det är ju några saker som sitter till vänster om cpu:n.. Men jag har känt på dem och ljudet har inte försvunnit

Visa signatur

MSI K8N NE02, 3500+ @ 228x11, Zalman 7000B -Cu, Corsair Value S. 2x512, 6800Nu @ 410/850, Tagan 480w, Samsung 710N, 750 GB

Intel P3 1.2 - 512MB SDRam - FX5600U

Permalänk
Medlem

Har lite problem med bilden vid starten. Hela bilden bilr förskjuten nedåt.
Har kommit fram till att bilden bara blir förskjuten när jag har tv-out ansluten. Det går altså inte att ställa inte på skärmen så det blir bra.
Bilden är förskjuten tills man kommer till Välkommen loggan vid inloggningen.
Någon annan som har samma problem? Har ett PowerColor X800pro.

Visa signatur

[color="blue"]Det som inte dödar härdar[/color]
AMD 64 3000+|MSI K8N Neo2 Platinum|1024Mb pc3200|x800pro & Radeon 7000|M-Audio Revolution 5.1|Samsung 193P+ & LG 1715S|Altec Lansing MX5021

Permalänk
Medlem

Jag har ett jätte problem! När jag startar datorn så står det invable partition table, va menas med det, har formaterat om hårddisken och installerat windows men nästa gång jag starta om datorn står det samma.. Kan någon hjälpa mej!??

Permalänk
Medlem

Har du rätt startordning på diskarna?

Visa signatur

[color="blue"]Det som inte dödar härdar[/color]
AMD 64 3000+|MSI K8N Neo2 Platinum|1024Mb pc3200|x800pro & Radeon 7000|M-Audio Revolution 5.1|Samsung 193P+ & LG 1715S|Altec Lansing MX5021

Permalänk
Medlem

jag har bara en hårddisk i nu, den är partitionerad. Jag formatera om den partitionen där Windows låg. men de hjälpte inte. nån som vet va de kan vara för fel?

EDIT: Jag hade visst 2 hårddiskar ikopplade, tog bort den ena, nu funka det, men hur ska jag göra för att få den andra att fúnka då?

Permalänk

Passar en Thermalright SLK-948-U CPU-Kylare på mobot?

På deras hemsida står det att den passar till ett K8N-Neo Platinum, är det samma mobo?

http://www.thermalright.com/a_page/main_support_faq_motherboa...

Permalänk

Re: 300fsb

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nobbe
ja inte för att skryta o så men jag har klarar 300 fsb, stabilt med zalman 7000B, enligt MBM så liger temp på 26 grader idel. hehe.. sen är det typ 15C inne i rummet.. utan ngt fönster öppet..

Här får ni en liten bild osså.. www.home.no/radoxx/2700MHz.JPG

Kom tillbax när du når 340:D

edit lr menade du att du lyckades komma upp i 2,7? för det är mer imponernade en 300i fsb:)

Visa signatur

Ryzen 7950X, 7900XTX Red Devil/Sapphire Nitro+ Bios

Permalänk

2,7 är inget problem med winchester

Permalänk
Medlem

Kan ju inte påstå att d går stabilt men..

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe, Intel C2Q Q9550 (TRUE/Scythe SFF21F), Corsair Dominator 2x2GB PC8500, Asus Radeon HD4870 512MB
2xSamsung HD501LJ 500GB, 1xWestern Digital VelociRaptor 300GB
Corsair HX620W, Lian-Li PC-A05B (4xNoctua NF-S12-1200), Sound Blaster X-FI Xtrememusic (Sennheiser HD555), BenQ FP241W

Permalänk
Medlem

Fick precis igång mitt system som inkluderar MSI K8N Neo2 Platinum. Nu till det konstiga, PCI platserna verkar inte fungera, när jag försöker installera mitt D-Link 520+ nätverkskort ja då vägrar datorn helt enkelt att starta. Försöker jag installera mitt kontrollerkort eller medföljande trådlösa NIC, då märker datorn inte alls att jag har anslutit dessa.

Hur kommer detta sig? Allt fungerar bra i övrigt förutom PCI-plasterna.

Har inte flashat bios utan kör med det som följde med, v1.4

Visa signatur

AMD64 3200+ Winchester | Abit Av8 3rd Eye | WD Raptor 74GB
"There is no justice as an angry mob justice"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thakrillo
2,7 är inget problem med winchester

det har jag problem med:( ska se hur det blir med vatten å nya minnen

Visa signatur

Ryzen 7950X, 7900XTX Red Devil/Sapphire Nitro+ Bios

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swensson@xtreme
det har jag problem med:( ska se hur det blir med vatten å nya minnen

hehe.. då kommer du nog upp i lite till.. jag klarar 2,7 med min zalman.. men är det ngn som vet ifall man inte kan få mer än 1,61 i vcoren i bios 1.4?

Visa signatur

Gamla; AMD Duron 750MHz@930MHz
Nya; MSI K8N NEO 2 Platinum AMD 64 winchester 3000+@9x260 Zalman 7000-cu Crosair CMX 512 pc 3200 XL @520MHz 3-3-3-7 Max: 9x300* minnena *560MHz* Geforce 6600GT/TD, Samsung 10" laptop

Permalänk
Medlem

Varför "låser" man AGP/PCI-frekvensen? Vad händer/kan hända annars?

Hur vet man om minnena inte fungerar bra ihop med moderkortet då? För jag har sånna vanliga TwinMos dual channel minnen http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=118498&cks=SPC
men vet inte om dom är sega :S....

Visa signatur

Antec P180/Hiper 480 W | A64 X2 3800+ @ 2.6 GHz| Asus A8N32-SLI Deluxe | Corsair-2048 4000PT (2 X 1GB) | Seagate 7200.10 320GB S-ATA2 | 7900GT 256 MB |

Permalänk

Varför cpar sig HTn på mitt moderkort?
Den är ju inställd på x5 och jag vill sänka den. Men när man trycker på Enter å ska ändra den så låser sig skiten den fryser helt. Nån som vet vad som kan vara problemet? Har nyaste Bios typ 1.4iaf
För det lär ju inte gå någe bra å klocka om den står kvar på x5.

Visa signatur

Trocadero: A64 3500+ Winchester | MSI K8N Neo2 Platinum | KretonTrex 2x512 | MSI 6800GT 256mb | Maxtor Daimond Plus 9 80Gb 8mb | Maxtor Daimond Plus 9 160Gb 8mb
Pomac: A64 x2 4400+ | Gigabyte GA-K8NP-SLI | 2x1024 A-data | 2xGigabyte 7800GT 256mb | 2x 250gb Samsung |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Powerwin87
Varför cpar sig HTn på mitt moderkort?
Den är ju inställd på x5 och jag vill sänka den. Men när man trycker på Enter å ska ändra den så låser sig skiten den fryser helt. Nån som vet vad som kan vara problemet? Har nyaste Bios typ 1.4iaf
För det lär ju inte gå någe bra å klocka om den står kvar på x5.

Prova läsa första inlägget i tråden...

Permalänk
Medlem

tänkte sätta i 2 SATA diskar och köra utan ide. Hur gör man det om man inte har en floppy. Går det att få igång dom ändå? Och går det bra att lägga windows på en SATA och köra från den, har hört något om att de bara funkar som lagring..

Visa signatur

Amd64 3500+, 1Gb Ram, x800pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brobby
tänkte sätta i 2 SATA diskar och köra utan ide. Hur gör man det om man inte har en floppy. Går det att få igång dom ändå? Och går det bra att lägga windows på en SATA och köra från den, har hört något om att de bara funkar som lagring..

Jag har varken floppy eller IDE-diskar heller och det funkar bra att installera Windows på S-ATA diskar jag var dock tvungen att köra dom i S-ATA 3/4 för det var nåt wierd med S-ATA 1/2

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brobby
tänkte sätta i 2 SATA diskar och köra utan ide. Hur gör man det om man inte har en floppy. Går det att få igång dom ändå? Och går det bra att lägga windows på en SATA och köra från den, har hört något om att de bara funkar som lagring..

Har du en Windows XP skiva med SP1 eller senare integrerat så är det inga problem. Windows har egna drivrutiner då.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Har du en Windows XP skiva med SP1 eller senare integrerat så är det inga problem. Windows har egna drivrutiner då.

köpte windows xp pro, studentlicens för ca 2 år sen, så jag tror inte att sp1 ligger på skivan.

anledningen till att jag ska sätta i nya diskar är att så fort hårddisken jobbar lite, lampan blinkar bara till, så hackar datorn till. och det händer ganska ofta.

Visa signatur

Amd64 3500+, 1Gb Ram, x800pro

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brobby
köpte windows xp pro, studentlicens för ca 2 år sen, så jag tror inte att sp1 ligger på skivan.

anledningen till att jag ska sätta i nya diskar är att så fort hårddisken jobbar lite, lampan blinkar bara till, så hackar datorn till. och det händer ganska ofta.

http://www.helpwithwindows.com/WindowsXP/winxp-sp2-bootcd.htm...

Kollat först o främst så alla inställningar är rätt? DMA osv.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
http://www.helpwithwindows.com/WindowsXP/winxp-sp2-bootcd.htm...

Kollat först o främst så alla inställningar är rätt? DMA osv.

vad och var ska man ställa in det. när jag enablar udma i bios så kommer jag aldrig in i windows. är det några inställningar som jag bör ändra. kollade lite i bios och pio stod på auto, udma på disable. som sagt är jag inte så bra på detta så om jag missat något så får du gärna hojta till

Visa signatur

Amd64 3500+, 1Gb Ram, x800pro

Permalänk

Hur många har broblem med trådlöst nätverk på detta moderkort?

Jag själv har D-Link 624+ med matchande PCI nätverkskort och usb kort, funkar väldigt dåligt. Funkar ibland och funkar inte ibland. Har samma problem med MSI Trådlösa som följde med.... Någon ide? Har precis uppgraderat Firmware, funkade lika dåligt med den..

Någon med samma?

Visa signatur

[Vev och Grus] @ 1hz

Permalänk
Medlem

Kan ingen göra/visa en giude te.x för ett visst system, som te.x mitt, och sen ändra och göra riktigt bra inställningar för oss noobs om hur man klockar.

Jag kan inte spec. mycket om bios och vågar inte ändra annat än timings på minnen och fsb på prollen, men skulle gärna vilja veta vad annat står för/gör.

te.x HT x5/x4/x3 ?
Aggresive timings etc etc

Skulle vilja ha optimala inställningar för just mitt system.

Visa signatur
Permalänk

Överklockningsguide (öppna i Wordpad).

http://people.freenet.de/funkflix/ocgk8n.txt

Funkar hur bra som hellst!

Visa signatur

[Vev och Grus] @ 1hz