Flera skrivare på en printserver [USB]

Permalänk
Medlem

Flera skrivare på en printserver [USB]

Hej
Jag har på tankarna att införskaffa mig en printserver till mitt nätverk, då det börjar bli jobbigt att alltid springa iväg och starta den dator som våra skrivare är kopplade till.

Nu till själva frågan.
När det gäller printservrar som har en usb-anslutning, är det möjligt att koppla in en usb-fördelare så att man kan få in flera skrivare på en printserver?

Tacksam för alla svar. #:)

Permalänk
Medlem

Det går nog inte. Hur ska printervern veta vilken skrivare du vill använda när den bara har en port att skicka ut trafiken genom?

Permalänk
Medlem

Jo, jag misstänkte det.
Undra om det finns någon printserver med minst tre usb portar, någon som vet?

Permalänk
Medlem

bygg en printserver av en gammal dator med usb portar.. så kör jag då kan du ha flera st så delar du ut alla skrivare sen kan du välja vilken du vill skriva ut med sen:cool:

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem

Jo det är ju typ som jag har det nu, fast du menar en helt vanlig dator dedikerad att enbart ta hand om skrivarna. Vad använder du för operativsystem?
Finns det något "skräddarsytt" linux/unix distro som kan ta hand om skrivarna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hapter
Jo det är ju typ som jag har det nu, fast du menar en helt vanlig dator dedikerad att enbart ta hand om skrivarna. Vad använder du för operativsystem?
Finns det något "skräddarsytt" linux/unix distro som kan ta hand om skrivarna?

jag kör en burk enbart typ för skrivare. och jag kör win 2k advance server funkar yppiligt

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Hedersmedlem

Om printerservern stödjer flera skrivare eller inte är väl en sak men nog borde det tekniskt gå att ha flera skrivare till samma printerserver.
Jag äger ingen sådan där liten mojäng själv, men är det inte rimligt att anta att den fungerar som en dator (host) och USB enheter kan koppla in sig. Jag tolkade "USB-fördelare" som en USB-hubb. Men det kanske är olika saker? Om det är en hubb så är det ju ganska självklart att printerservern skulle kunna veta vilken enhet det är då USB-enheter måste kunna identifiera sig själva.

... lite tankar bara.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hapter
Jo, jag misstänkte det.
Undra om det finns någon printserver med minst tre usb portar, någon som vet?

Netgear PS113

Permalänk
Medlem

Märkligt, jag kunde inte hitta den på netgears sida. Måste leta dåligt.
Får kolla om och var den säljs i Sverige nu bara.